Festiwal Przemiany Centrum Nauki Kopernik

Już od soboty 1 września 9 dni pikników, projekcji filmowych, koncertów, spektakli, warsztatów i projektów łączących sztuki wizualne i nowe technologie
ZAPRASZA Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki "Kopernik": - Nauka jest kulturą - twierdzi Adam Bly, założyciel i wydawca prestiżowego magazynu "Seed". W ostatnich dziesięcioleciach nauka zmieniła nasz krajobraz społeczny, polityczny, ekonomiczny, estetyczny i intelektualny. Nauka pomaga nam ponownie przemyśleć system wartości, zastanowić się, jak traktujemy siebie nawzajem i naszą planetę. I przede wszystkim stała się czynnikiem zmiany w życiu niemal każdego człowieka na świecie. Nauka stała się kulturą. Podczas Festiwalu Przemiany staramy się dotknąć zjawisk, dziejących się na styku sztuki i nauki, społeczeństwa i techniki. Tworzymy przestrzeń, w której granica między twórcą a odbiorcą ulega zatarciu. Dzisiaj, także dzięki nauce i technologii każdy może być twórcą, choć nie każdy potrafi być artystą. W procesie współtworzenia odwołujemy się do swoich korzeni i poszukujemy drogi prowadzącej do przyszłości. Odkrywamy nie tylko świat, jego wartości, ale także siebie samych. Lepiej rozumiemy, kim jesteśmy i kim możemy się stać. Festiwal Przemiany jest laboratorium przekształceń dokonujących się na Powiślu. Niedługo miną dwa lata, odkąd jesteśmy tu z Państwem. Kopernik nie mógł znaleźć lepszego miejsca, by zapuścić korzenie w Warszawie. Stąd najlepiej widać cały świat.

PORT MIRON

Otwarcie festiwalu 1 września - spektakl w reżyserii Pawła Passiniego, rozgrywający się na rzece, przy moście Śląsko-Dąbrowskim. We wnętrzu mieszkania Mirona Białoszewskiego z bloku na Lizbońskiej, zaaranżowanym na barce widzowie zobaczą czterech Mironów, w których wcielą się Mariusz Bonaszewski, Bartek Topa, Paweł Pabisiak i Marcin Czarnik. Na żywo zagra Tomasz Gwinciński z zespołem, zaśpiewa Natalia Przybysz. Niestety na spektakl brakuje już wejściówek. Bez problemu, bez konieczności wcześniejszej rejestracji dostaniemy się za to na towarzyszące spektaklowi multimedialne instalacje w podziemiach CN Kopernik (w godz. 21-24).

ZAPRASZA Paweł Passini, reżyser spektaklu: - 1 września w Warszawie jest dla mnie dniem niezwykłym. Koktajl pierwszego dnia szkoły z pierwszym dniem wojny zawsze mocno uderza do głowy. I pewnie dlatego ten dzień prawie zawsze kończy się nad Wisłą. Z jednej strony - koniec karnawału lata i powrót do jakiejś-tam-mniej-lub-bardziej normalności, z drugiej - wycie syren, defilady i demony wojny. To jest właśnie "Port Miron". Wymarzyłem sobie aktorów na barce zacumowanej pośrodku rzeki, koło mostu, pod trasą W-Z i widownię na wiślanej plaży, chaszcze praskiego brzegu i jazzband na wyspie w krzakach. I oczywiście to nie jest mój sen, ponieważ w pomieszaniu szkoły i wojny, w tym wrześniowym sylabizowaniu Warszawy co roku od nowa zawsze śni się sen jeszcze kogoś innego. Tak jakby się czyjeś życie przedłużało w zmyślenie, podsycało. Dlatego - poezja pod mostem i w nurcie i Wisła zamiast rampy. "Ja stróż latarnik nadaję z mrówkowca. Nie zabłądźcie. Bądźcie. Mijajcie, mijamy się, ale nie omińmy."

ZAPRASZA Hanna Nowak-Radziejowska, kuratorka instalacji w CN Kopernik: - Zapraszam na spektakl "Port Miron", część w podziemiach Kopernika. To rodzaj koncertu, sytuacji teatralnych, instalacji, gdzie uczestnik na różne sposoby może spróbować wejść w interakcje z tekstami Mirona Białoszewskiego. Scenografia projektu Ani Met to niezwykła przestrzeń, gdzie będzie "słychać miasto w skrótach i ukosach". Główna część wydarzenia wykorzystuje narzędzia sztuki nowych mediów - "gadżety" nowoczesności do uchwycenia rytmu tekstów Białoszewskiego, do zbliżania się do słowa, dotknięcia go. W instalacji i koncercie audiodesignerów Denisa Kolokola i Daniela Mońskiego dźwięk stanie się przestrzenią architektoniczną. Parking Kopernika wypełnią nagrania Mirona Białoszewskiego, muzyka. Uczestnicy ruchem ciała i gestami będą mogli je dotknąć i przekształcać jak realny byt. Miłosz Hermanowicz i Agnieszka Kowalczyk "wykadrowali" Warszawę w 3D wg tekstów Białoszewskiego. Tutaj w podziemiach nie tylko będzie można spróbować zobaczyć miejsca związane z tekstami Bialoszewskiego, ale też wpływać gestami na obraz, składać słowa jak klocki w wiersze i odkrywać Warszawę oczami Mirona Białoszewskiego. Kanały podczas Powstania jak wejście do piramid w Egipcie, bloki na Lizbońskiej jak Konstantynopol, wiadukt jak Most w Avignion, Punktem wyjścia do wszystkich instalacji jak i całego spektaklu są nagrania Białoszewskiego dla jego niewidomej przyjaciółki Jadwigi Stańczakowej, która mówiła, że dzięki nim "przywykła patrzeć na Warszawę jego oczami".

6x6

ZAPRASZA Iza Rutkowska, szefowa Fundacji Form i Kształtów: - W każdym zakamarku warszawskiego Powiśla możemy znaleźć zapomniany, ale ciągle funkcjonujący zakład rzemieślniczy. Postanowiłam zapukać do drzwi sześciu z nich i zaangażować rzemieślników do pracy z projektantami. Osoby, które zgodziły się na udostępnienie swoich zakładów okazały się bardzo różne - zarówno pod kątem osobowości, jak i umiejętności, systemu pracy oraz postrzegania swojego zawodu. Projektanci mieli za zadanie poznać właścicieli zakładów, wsłuchać się w ich historie i z tych opowieści, wspólnie z rzemieślnikami, na partnerskich zasadach, zbudować obiekty, które przyciągnęłyby do zakładów więcej ludzi. Nie tylko odbiorców projektu "6x6", ale również późniejszych klientów. Ze spotkań i rozmów zrodziły się zarówno pomysły abstrakcyjne, jak i bardzo pragmatyczne.

Podczas prac okazało się, że właścicielka Magla przy ul. Fabrycznej 27 w młodości studiowała afrykanistykę, mówi w suahili i podkładała głos Mei w filmie "W Pustyni i w Puszczy" Władysława Ślesickiego. Motywem przewodnim w pracach Ani Piwowar stały się zatem zwierzęta afrykańskie, które razem z Panią Teresą uczyła się składać z wykrochmalonych prześcieradeł. Pan Bogdan - stolarz z Solca 20A przez dwadzieścia lat pracował jako scenograf w teatrze, najpierw Polskim, później w Ateneum. Kolekcjonuje stare przedmioty, a pracownię traktuje również jako galerię, w której je eksponuje. Razem z nim postaram się wyreżyserować przedstawienie, ożywiając narzędzia znalezione w zakładzie. Szewc - Pan Tadeusz z ul. Dobrej 5 ukończył w tym roku 80 lat, a w zakładzie ma bardzo ciekawe buty, porzucone przez klientów, z którymi nie ma już kontaktu. Pracujący z nim Jacek Kołodziejski wpadł na pomysł odnowienia butów w taki sposób, żeby odnalazły swojego właściciela sprzed lat. Szklarz z Tamki 40 złości się słysząc, że rzemiosło zamiera. Uważa, że jego zakład funkcjonuje bardzo dobrze, on sam chętnie eksperymentuje i razem z Robertem Czajką zamierza przygotować uniwersalne lustro - urządzenie umożliwiające prowadzenie obserwacji w wielu kierunkach bez ruszania się z miejsca. Pani Ela, krawcowa z Solca 109 ma każdego dnia więcej zleceń niż godzin w pracy, bardziej niż na eksperymentach skupiła się na aspekcie uporządkowania zakładu, a Gosia Rygalik pomoże jej w tym projektując elementy wprowadzające ład. Z kolei ślusarz z Arkad pod Mostem Poniatowskiego jest osobą bardzo tajemniczą. Zdradził Marcie i Lechowi Rowińskim z pracowni Beton, jak stworzyć klucz, który otwiera wszystkie drzwi

Każdą z instalacji będzie można oglądać w zakładach od 3. do 8. września w godzinach od 10 do 18. Pan Bogdan pracuje w stolarni głównie nocą, ale instalacja będzie dostępna również w ciągu dnia. Serdecznie zapraszam!

ZRÓB SOBIE MEBEL

ZAPRASZAJĄ Super Super*: - Jednym z głównych motywów przewodnich tegorocznego festiwalu Przemiany są relacje między ludźmi osadzone w kontekście lokalności miasta. Projektując scenografię i identyfikację wizualną festiwalu staraliśmy się zgłębić i zinterpretować istotę tych interakcji i ich następstw. Głównym elementem identyfikacji graficznej jest abstrakcyjna forma, która materializuje się w różnych lokalizacjach Powiśla. Stworzona dzięki współpracy wielu osób bryła symbolizuje skupienie myśli, pomysłów, rozwiązań w większe unikalne idee. Chcieliśmy, żeby identyfikacja była zbudowana z surrealistycznych obrazów, które innością zaciekawią warszawiaków.

W projekcie scenografii punktem wyjścia było również szukanie rozwiązań angażujących uczestników do działania. Zaczęliśmy od interpretacji manualnych sposobów składania papieru i ustaliliśmy, że wszystkie elementy scenografii powstaną z płaskich arkuszy i będą się składać w przestrzenne formy. Kolejnym krokiem było zaproszenie do interakcji uczestników festiwalu. Wspólnie z Bridge (odpowiedzialnym za stworzenie interfejsu masowej personalizacji) stworzyliśmy parametryczny model siedziska. Po zalogowaniu się na stronie Przemian można było ten mebel dowolnie przekształcać. W ciągu 8 dni powstało ponad 500 projektów siedzisk, spośród których wybraliśmy 60 do produkcji. W ten sposób udało nam się zaangażować ludzi do tworzenia Przemian. Zapraszamy do obejrzenia efektów tej współpracy w CNK, oraz do uczestnictwa w warsztatach, na których razem z Michałem Piaseckim opowiemy o masowej personalizacji w projektowaniu.

* Super Super: Hanna Kokczyńska, Jacek Majewski, Michał Piasecki, Jan Dudzik, Bartosz Szymkiewicz, Zofia Buchner, Natalia Kotkowska, Jakub Składanek, Ignacy Kaim, Bartosz Dąbkowski, Paweł Eibel; Bridge: Michał Piasecki, Jacek Majewski, Jarosław Nowotka, Hanna Kokczyńska, Mikołaj Molenda, Bogdan Grygo.

SONIC FICTION

Całonocny koncert w sobotę 8 września z udziałem gwiazd muzyki elektronicznej

ZAPRASZA Artur Koryciński, kurator Sonic Fiction: - Serdecznie zapraszam na drugą odsłonę Sonic Fiction. Jestem bardzo dumny z tegorocznego line up'u, który wspaniale ewoluował. Tym razem muzycy zagraną w plenerze, na zewnętrznej scenie, nad Wisłą. Rzeka stworzy symbiozę z muzyką i efektami wizualnymi. Zagrają: o godz. 20 - Henrik Schwarz & Bugge Wesseltoft duo; o godz. 22 - Jacek Sienkiewicz & Maximilian Skiba; o godz. 23 - Manuel Göttsching E2-E4 & The Joshua Light Show; o godz. 00.15 - Arthur's Landing; o godz. 1.30 - Radio Slave & Thomas Gandey Live Hansa Sessions; o godz. 2.30. Arthur Baker. Na koncerty trzeba się zarejestrować - do 6 września, na stronie www.przemianyfestiwal.pl.

ZAPRASZA Paweł Trzciński, kurator Sceny Planetarium: - Zapraszam do Planetarium, gdzie zagrają prawdziwe osobistości rodzimej sceny. Tym razem bez mikrofonów i instrumentów. Będą Wam puszczać piosenki. Te ważne i te inspirujące, te przypominające o czymś i te do których wstydzimy się przyznać. Przyjdźcie, posłuchajcie, popatrzymy razem na gwiazdy. W godz. 21-24 grać będą: 1 września - Fuka Lata; 2 września - UL/KR; 3 września - Zmęczone Folki; 4 września - Etamski; 5 września - Michał Kupicz; 6 września - Lutto Lento; 7 września - Artur Rojek; 8 września - Maciek Sienkiewicz i 9 września - Rosinski & ODDAGE. Wstęp wolny.

POLECAMY RÓWNIEŻ:

Piknik w Parku Odkrywców. Przez cały czas trwania festiwalu, od południa do zmroku, wokół Centrum Nauki "Kopernik" będzie można spróbować kulinarnych propozycji skomponowanych przez powiślańskie knajpki, wypożyczyć gry planszowe i plenerowe, poczytać książki czy odpocząć na leżaku.

Wystawa Sputnika o Wiśle. Jedno miejsce, pięciu fotografów, dwadzieścia trzy zdjęcia. Artyści z grupy Sputnik Photos fotografowali Wisłę. Skupili się na trzydziestokilometrowym, warszawskim odcinku rzeki. W efekcie powstało pięć kompletnie różnych opowieści: Agnieszki Rayss, Rafała Milacha, Michała Łuczaka, Adama Pańczuka i Jana Brykczyńskiego. Festiwal Przemiany będzie ostatnią okazją, żeby obejrzeć wystawę "Miejsce odległe" w Pawilonie 512 w Parku Odkrywców i spotkać się z twórcami. W sobotę, 8 września, w godz. 16-19 Adam Pańczuk i Michał Łuczak uruchomią swoje plenerowe atelier po obu stronach rzeki, w którym będzie można stworzyć własny dyptyk fotograficzny znad Wisły (portret i obraz przyrody). A w niedzielę, 9 września, w godz. 17-21 w Pawilonie 512 odbędzie się spotkanie z twórcami wystawy. Zobaczymy też dokument Ewy Borzęckiej "Dziennik pokładowy" oraz film Cecylii Malik i Piotra Pawlusa "6 rzek".

Projekt Szczęście. 9 września w godz. 11-19 - międzypokoleniowy piknik "Projekt Plaża" w Parku Odkrywców. W programie m.in. premierowy pokaz filmów, stworzonych specjalnie na Przemiany w ramach projektu "Szczęście", pokazujących w nietypowy sposób rozmaite dyscypliny sportowe, m.in. aerobik nocą na wiślanej barce, zawody kajakarskie na trawie, gimnastyka artystyczna na plaży. W rolę aktorów wcielili się seniorzy-wolontariusze, próbujący odpowiedzieć na pytania: czy uprawianie sportu pomaga w poszukiwaniu szczęścia i czy można zmienić wizerunek współczesnego seniora?

Identi_TY - przegląd polskich filmów krótkometrażowych. Zobaczymy m.in.: wielokrotnie nagradzany "Millhaven" Bartka Kulasa, "Tango" Zbigniewa Rybczyńskiego - zdobywcy Oscara w 1983 roku za najlepszy krótkometrażowy film animowany, "Refreny" Violetty Sowy z muzyką Leszka Możdżera, "Danny Boy" Marka Sobeckiego, który zyskał międzynarodową sławę; "Był sobie król" Tytusa Majerskiego z kompozycjami autorstwa Marii Peszek, "Chick" Michała Socha, zdobywający wyróżnienia za twórcze wykorzystanie muzyki, doceniony na świecie film "Hobby" Daniela Szczechura czy animacja Tomasza Bagińskiego, twórcy nominowanej do Oscara w 2000 roku "Katedry".

Pokazy odbywać się będą w Szklanej Nodze CN Kopernik, liczba miejsc ograniczona; szczegółowy harmonogram na stronie www.przemianyfestiwal.pl.