Ekstremalne wyzwania twórców 'Karbali'. Zobacz, jak powstawał film o obronie City Hall przez polsko-bułgarskie oddziały [ZDJĘCIA]

Transport ciężkiego sprzętu wojskowego do Jordanii, realizacja zdjęć na Bliskim Wschodzie, reżyserowanie arabskich statystów na migi i ekspresowa budowa irackiego miasta na warszawskim Żeraniu. To tylko część ekstremalnych wyzwań twórców 'Karbali', filmu o jednej z najbardziej bohaterskich bitew w najświeższej historii polskiej armii, która miała miejsce w 2004 roku. Efekty pracy ekipy filmowej zobaczyć będzie można w kinie już 11 września.
" title="Akcja filmu w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza rozgrywa się w 2004 roku w irackim mieście Karbala, w środku wojny w Zatoce Perskiej. Zaczyna się ważne muzułmańskie święto Aszura. Islamscy ekstremiści atakują miejscowy ratusz City Hall, w którym przetrzymywani są też aresztowani terroryści. Ich ataki odpiera osiemdziesięciu polskich i bułgarskich żołnierzy, wiedząc, że mają bardzo ograniczone zapasy broni i jedzenia. Odtworzenie tych wydarzeń wymagało ogromnego nakładu pracy. Jak przebiegała?

" /> Akcja filmu w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza rozgrywa się w 2004 roku w irackim mieście Karbala, w środku wojny w Zatoce Perskiej. Zaczyna się ważne muzułmańskie święto Aszura. Islamscy ekstremiści atakują miejscowy ratusz City Hall, w którym przetrzymywani są też aresztowani terroryści. Ich ataki odpiera osiemdziesięciu polskich i bułgarskich żołnierzy, wiedząc, że mają bardzo ograniczone zapasy broni i jedzenia. Odtworzenie tych wydarzeń wymagało ogromnego nakładu pracy. Jak przebiegała?

Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Transport ciężkiego sprzętu wojskowego do Jordanii, realizacja zdjęć na Bliskim Wschodzie, reżyserowanie arabskich statystów na migi i ekspresowa budowa irackiego miasta na warszawskim Żeraniu. To tylko część ekstremalnych wyzwań twórców Transport ciężkiego sprzętu wojskowego do Jordanii, realizacja zdjęć na Bliskim Wschodzie, reżyserowanie arabskich statystów na migi i ekspresowa budowa irackiego miasta na warszawskim Żeraniu. To tylko część ekstremalnych wyzwań twórców "Karbali", filmu o jednej z najbardziej bohaterskich bitew w najświeższej historii polskiej armii. Efekty pracy ekipy filmowej zobaczyć będzie można w kinie już 11 września. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Część zdjęć do
Zdjęcia z planu filmu "Karbala" w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza. Warszawa, teren fabryki samochodów na Żeraniu." title="Część zdjęć do "Karbali", jeszcze w 2014 roku, było kręconych na warszawskim Żeraniu. Autorem scenografii do "Karbali" jest Marek Warszewski, laureat Orła za film "Miasto 44". Nad zbudowaniem w Warszawie fragmentu irackiego miasta pracowało przez siedem tygodni 50 osób dziennie.

Zdjęcia z planu filmu "Karbala" w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza. Warszawa, teren fabryki samochodów na Żeraniu." /> Część zdjęć do "Karbali", jeszcze w 2014 roku, było kręconych na warszawskim Żeraniu. Autorem scenografii do "Karbali" jest Marek Warszewski, laureat Orła za film "Miasto 44". Nad zbudowaniem w Warszawie fragmentu irackiego miasta pracowało przez siedem tygodni 50 osób dziennie.

Zdjęcia z planu filmu "Karbala" w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza. Warszawa, teren fabryki samochodów na Żeraniu. Fot. pli
" title="Na Żeraniu postawiono ratusz, posterunek policji i meczet, odwzorowujące realia bitwy o City Hall. Inspiracją do pracy scenograficznej były m.in. odwiedzane przez ekipę plenery na Bliskim Wschodzie.

Przypominamy relację wideo ze zdjęć realizowanych na Żeraniu:

" /> Na Żeraniu postawiono ratusz, posterunek policji i meczet, odwzorowujące realia bitwy o City Hall. Inspiracją do pracy scenograficznej były m.in. odwiedzane przez ekipę plenery na Bliskim Wschodzie.

Przypominamy relację wideo ze zdjęć realizowanych na Żeraniu:

Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
- Najbardziej cieszą pochlebne opinie irackich statystów, którzy obecni byli na polskim planie - mówi Warszewski. I przyznaje, że pomysł stworzenia irackiego miasta w Warszawie był bardzo śmiały, ale wytężona praca całego zespołu przypieczętowana została sukcesem. - Najbardziej cieszą pochlebne opinie irackich statystów, którzy obecni byli na polskim planie - mówi Warszewski. I przyznaje, że pomysł stworzenia irackiego miasta w Warszawie był bardzo śmiały, ale wytężona praca całego zespołu przypieczętowana została sukcesem. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Co miało w znaczący sposób wpływ na efekty pracy? W zadania związane z odwzorowaniem historycznych realiów zaangażowali się żołnierze, weterani obrony City Hall, którzy dostarczali własne zdjęcia i materiały pokazujące miejsce, w którym rozegrała się bitwa. A w dekoracji został wykorzystany autentyczny sprzęt, wyposażenie, którego używali w 2004 roku polscy żołnierze stacjonujący w Iraku. Co miało w znaczący sposób wpływ na efekty pracy? W zadania związane z odwzorowaniem historycznych realiów zaangażowali się żołnierze, weterani obrony City Hall, którzy dostarczali własne zdjęcia i materiały pokazujące miejsce, w którym rozegrała się bitwa. A w dekoracji został wykorzystany autentyczny sprzęt, wyposażenie, którego używali w 2004 roku polscy żołnierze stacjonujący w Iraku. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Ogromnym przedsięwzięciem logistycznym były zdjęcia do filmu realizowane w Jordanii, które miały miejsce po zdjęciach zrealizowanych w Warszawie. Polscy filmowcy musieli zadbać m.in. o transfer drogą morską oraz powietrzną pojazdów wojskowych, broni, elementów scenograficznych oraz sprzętu filmowego. A wyzwaniem było także zapewnienie bezpieczeństwa ekipie filmowej. Ogromnym przedsięwzięciem logistycznym były zdjęcia do filmu realizowane w Jordanii, które miały miejsce po zdjęciach zrealizowanych w Warszawie. Polscy filmowcy musieli zadbać m.in. o transfer drogą morską oraz powietrzną pojazdów wojskowych, broni, elementów scenograficznych oraz sprzętu filmowego. A wyzwaniem było także zapewnienie bezpieczeństwa ekipie filmowej. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
- Na Bliskim Wschodzie, gdzie się nie obejrzeć, trudno o bezpieczeństwo zwykłego przybysza z Europy, a co dopiero całej ekipy filmowej - mówi Łukaszewicz. - Na Bliskim Wschodzie, gdzie się nie obejrzeć, trudno o bezpieczeństwo zwykłego przybysza z Europy, a co dopiero całej ekipy filmowej - mówi Łukaszewicz. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
- Początkowo mieliśmy kręcić zdjęcia wyjazdowe w Egipcie, ale wybuchła tam rewolucja i walki o władzę. Potem w Kurdystanie, który wkrótce został zaatakowany przez dżihadystów. Potem w południowej Turcji, gdzie przy granicy z Syrią także wprowadzono stan wyjątkowy. Ostatecznie postawiliśmy na Jordanię. Kiedy przyjechaliśmy na dokumentację, konsul życzył nam powodzenia na zdjęciach, jednocześnie radząc nam robić te zdjęcia jak najszybciej, póki jest spokojnie - dodaje reżyser. - Początkowo mieliśmy kręcić zdjęcia wyjazdowe w Egipcie, ale wybuchła tam rewolucja i walki o władzę. Potem w Kurdystanie, który wkrótce został zaatakowany przez dżihadystów. Potem w południowej Turcji, gdzie przy granicy z Syrią także wprowadzono stan wyjątkowy. Ostatecznie postawiliśmy na Jordanię. Kiedy przyjechaliśmy na dokumentację, konsul życzył nam powodzenia na zdjęciach, jednocześnie radząc nam robić te zdjęcia jak najszybciej, póki jest spokojnie - dodaje reżyser. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Postać dowódcy Kalickiego zagrał Bartłomiej Topa. W filmie występują także Antoni Królikowski, Tomasz Schuchardt, Leszek Lichota, Michał Żurawski, Piotr Żurawski, Łukasz Simlat, Mikołaj Roznerski, Piotr Głowacki, Zbigniew Stryj, Jakub Wieczorek i Kazimierz Mazur. Towarzyszą im zagraniczni aktorzy - Hristo Shopov oraz Atheer Adel. Postać dowódcy Kalickiego zagrał Bartłomiej Topa. W filmie występują także Antoni Królikowski, Tomasz Schuchardt, Leszek Lichota, Michał Żurawski, Piotr Żurawski, Łukasz Simlat, Mikołaj Roznerski, Piotr Głowacki, Zbigniew Stryj, Jakub Wieczorek i Kazimierz Mazur. Towarzyszą im zagraniczni aktorzy - Hristo Shopov oraz Atheer Adel. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Za zdjęcia, kręcone między innymi w Jordanii, odpowiedzialny jest Arkadiusz Tomiak ( Za zdjęcia, kręcone między innymi w Jordanii, odpowiedzialny jest Arkadiusz Tomiak ("Symetria", "Dziewczyna z szafy", "Obława"). Scenariusz "Karbali", autorstwa Łukaszewicza, został zainspirowany reportażem Marcina Górki i Adama Zadwornego. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Producentem filmu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, koproducentami są Agora S.A., Telewizja Polska S.A., CANAL+, Studio Produkcyjne ORKA Sp. z o.o. oraz bułgarski koproducent Miramar Film. Kinowa premiera filmu Producentem filmu jest Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, koproducentami są Agora S.A., Telewizja Polska S.A., CANAL+, Studio Produkcyjne ORKA Sp. z o.o. oraz bułgarski koproducent Miramar Film. Kinowa premiera filmu "Karbala" zaplanowana jest na 11 września 2015 roku. Fot. Robert Pałka/mat. prasowe
Więcej o: