Wybory parlamentarne 2019. Ruszył projekt olsnienie.eu. Raperzy zachęcają młodych do głosowania

Polscy raperzy chcą zmobilizować młodych ludzi i zachęcić ich do udziału w wyborach parlamentarnych 2019. Aby to zrobić, włączyli się do projektu olsnienie.eu, który ma dotrzeć do najmłodszych wyborców i nakłonić ich "do zaangażowania się w losy swojego kraju".

Akcja olsnienie.eu działa przede wszystkim na Instagramie. Zaangażowali się w nią raperzy, którzy są na polskiej scenie muzycznej od dziesięcioleci, jak i artyści stosunkowo młodzi. Mowa o takich muzykach jak Taco Hemingway, Peja, Sokół, Borixon, Young Igi, Jan-rapowanie, Otsochodzi, Kizo oraz Żabson. Polscy raperzy chcą namówić młodych wyborców, aby 13 października oddali swój głos w wyborach parlamentarnych 2019 i przekonują: "Nie głosując, nie pozostajesz neutralny".

Zobacz też: Dawid Podsiadło i Taco Hemingway zasłużyli na to, żeby trochę poleżeć w wannie. Roznieśli Stadion Narodowy >>

Wybory parlamentarne 2019. Raperzy tłumaczą, dlaczego warto głosować i jak to zrobić

Raperzy chcą trafić do młodych ludzi za pośrednictwem social mediów. Wzywają do "przebudzenia" i pójścia na wybory, ale także tłumaczą w jaki sposób zagłosować za granicą czy poza miejscem zamieszkania. Na profilu olsnienie.eu na Instagramie pojawiają się różnorodne grafiki i materiały wideo zachęcające do głosowania, na których eksponowane są takie hasła jak "Głosuj" czy "Others decide for you if you don't vote" (ang. Inni decydują za Ciebie, jeśli nie głosujesz - red.). Materiały ruchu olsnienie.eu publikowane są zarówno w języku polskim i angielskim. "Uważamy, że mówimy do pokolenia wychowanego w internecie i w Europie bez granic, dlatego język angielski będzie pojawiał się w naszych komunikatach" - tłumaczą twórcy akcji.

 

Ruch olsnienie.eu "wyszedł" także na ulice. W niektórych miastach można zobaczyć plakaty z wizerunkami Żabsona, Sokoła, Taco Hemingwaya i innych muzyków z hasłem zapewniającym, że oni w nadchodzących wyborach na pewno zagłosują.

"Ja głosuję. I to nie w Polsce, bo będę wtedy w USA. Ty też się rusz. Nie obchodzi mnie na kogo, to twoja sprawa, nie mówię Ci jak żyć. Ale nie olewaj" - napisał na Instagramie Sokół.

 

Czy raperzy mogą wywrzeć realny wpływ na frekwencję wyborczą?

Raperzy zwrócili się do młodych ludzi, bo niewielu z nich chodzi na wybory. Wiadomo, że zaledwie 27,6 procent uprawnionych do głosowania w grupie wiekowej 18-27 oddało swój głos w tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Młodzi wyborcy to jednocześnie osoby, które słuchają muzyki takich artystów jak Otsochodzi, Kizo czy Jan-rapowanie, dlatego istnieje spora szansa, że posłuchają ich wezwania do oddania głosu 13 października. "W dzisiejszych czasach zaangażowanie społeczne to nieodłączna część działalności artystycznej, a reprezentanci polskiego rapu stanowią grupę, która może wywrzeć realny wpływ na frekwencję wyborczą i zwiększyć świadomość społeczną" - wypowiedź organizatorów akcji olsnienie.eu cytuje portal naTemat.pl.

Więcej o: