Polecamy najlepsze gry na świąteczne prezent. Dla dzieci i nastolatków [PRZEGLĄD]

Trudno wyobrazić sobie lepszą okazję do wspólnej gry i zabawy z dziećmi niż święta. Jeśli jeszcze nie wybraliście gier na prezenty, mamy dla was ciekawy zestaw propozycji.

Oczywiście z dziećmi trzeba się bawić zawsze, nie tylko od święta – co do tego nie mamy wątpliwości. W okresie świąteczno-noworocznym mamy jednak zwykle nieco więcej wolnego czasu i mniej obowiązków (zarówno w pracy, jak i w szkole). Znaleziona pod choinką gra z pewnością się wtedy przyda.

Dla dzieci od 15. miesiąca życia

Puzzle z dziurkąPuzzle z dziurką Materiały promocyjne

A bawić się i grać można już z maluchami. Bardzo polecam na przykład „Puzzle z dziurką. Przyjaciele”. To zestaw dużych, dwuelementowych układanek dla najmłodszych. Łączenie i dopasowywanie elementów to trening zręczności dla rączek, a także ćwiczenie logicznego myślenia i wyobraźni. Bywa, że i okazja do przekornej zabawy w celowo „niewłaściwe” łączenie par. Oczywiście kreatywny rodzic może wykorzystać puzzle także do nauki kształtów, kolorów oraz poznawania zwierzątek i ich odgłosów. Takich zestawów znajdziecie zresztą w ofercie Czuczu zdecydowanie więcej. Wszystkie są bajecznie kolorowe i świetnie wykonane.

Dla trzylatków

Materiały promocyjne

Dla początkujących przedszkolaków proponuję „Duuuże puzzle. Alfabet” (także od Czuczu). Układanka składa się z 48 elementów, a cały pociąg ma ponad trzy metry długości. Lokomotywę prowadzi astronauta, a każdy z 23 wagonów przewozi niesamowitych pasażerów i wyjątkowe ładunki.To bardzo przyjemny sposób na poznawanie liter i słów, a zabawa z dużymi puzzlami i 9 figurkami rozwija małą motorykę, ćwiczy spostrzegawczość i wyobraźnię.

Dla dzieci w wieku 4-5 lat

Materiały promocyjne

Sympatyczny wiking Tappi jest bohaterem serii książeczek Marcina Mortki, ukazujących się nakładem wydawnictwa Zielona Sowa. Ten sam wydawca przygotował też grę „Tappi i poziomkowa przygoda”. Dzięki niej przenosimy się do magicznego Szepczącego Lasu, gdzie poznajemy Tappiego i jego przyjaciół. Nieopodal rzeki wyrosły przepyszne poziomki, a naszym zadaniem jest ich zerwanie. Najpierw musimy jednak pokonać przeszkody, m.in. zepsuty most oraz powalone drzewa. Proste zasady, ładne ilustracje i sympatyczni bohaterowie.

Dla sześciolatków

Materiały promocyjne

W grze „Smart Domino” wydawnictwa FoxGames używamy kolorowych klocków, aby stworzyć figurę pasującą do tej, która pojawi się na karcie. Wygrywa oczywiście ten, kto będzie najszybszy. Gra pomaga w ćwiczeniu refleksu i spostrzegawczości, a dzięki kilku poziomom trudności dobrze bawią się przy niej zarówno młodsi, jak i starsi gracze.    

Grając w „Totem” Naszej Księgarni staramy się umieścić swoje elementy na szczycie totemu. Rozgrywkę komplikuje jednak fakt, że nie wiemy, które elementy należą do naszych przeciwników. Musimy więc uważnie obserwować ich działania, no i blefować, żeby nie zdradzić własnej tajemnicy. Sympatyczne i zabawne.

Od ósmego roku życia

Materiały promocyjne

„The Mind” (FoxGames) to karciana gra kooperacyjna, w której gracze muszą dotrzeć do poziomu "12". Wiem, że dzieci przeważnie wolą bawić się w gry, gdzie na pierwszym planie jest konkurencja, a nie współpraca, warto jej jednak ich uczyć. Tu jest ona ciut skomplikowana, bo gracze nie mogą się porozumiewać. Na każdym z poziomów każdy z graczy otrzymuje liczbę kart zgodną z aktualnym etapem. Na „trzy cztery” rozpoczynają zagrywanie kart, które muszą padać na stół jedna po drugiej, w kolejności rosnącej.

Nasza Księgarnia zaprasza nas także na „Wyspę szamana”. Naszym zadaniem będzie tym razem żeglowanie, gromadzenie surowców oraz budowanie kopalni i świątyń. Nie muszę chyba dodawać, że za każdy wybudowany obiekt zdobywamy punkty. Dostęp do surowców ułatwia nam tytułowy szaman.

Najbardziej świąteczna z dzisiejszych propozycji to „Choinka” Naszej Księgarni. Mamy do dyspozycji trzy rodzaje bombek/baniek (jak to się tak u was nazywa), cukierki i ciasteczkowe ludziki. Ubieramy nimi swoją choinkę, bacznie obserwując przy tym choinki rywali, a za wykonanie zadań specjalnych dostajemy dodatkowe punkty.

Komiksy paragrafowe to propozycja zabawy dla tych, którzy kochają tajemnice, ryzyko i wyzwania. Czytelnik, a zarazem gracz, zostaje dzięki nim bohaterem komiksu i tworzy własną fabułę. Wybiera postać, w którą chce się wcielić, i poruszając się pomiędzy ponumerowanymi kadrami, decyduje o jej losach. Oczywiście stopień trudności może być dostosowany do wieku graczy. "Hokus i Pokus” (FoxGames) to propozycja dla ośmiolatków właśnie. Mamy tu domek z piernika, ubraną na czerwono dziewczynkę i siedmioro dzieci, które zabłądziły w lesie. Dwoje z nich musimy odnaleźć. Intrygujące i wciągające.

Dla dzieci w wieku 9-11 lat

I jeszcze jedna ciekawa propozycja Zielonej Sowy: ”Wonderland”. Po pogoni za Białym Królikiem i zjedzeniu magicznego ciasteczka wszyscy gracze zamienili się w ptaki Dodo i zostali uwięzieni w Wonderlandzie. Żeby wydostać się z magicznej krainy, musimy wspólnie zdobyć zaufanie mieszkańców, odnaleźć Alicję oraz dotrzeć do Sali o Wielu Drzwiach. Zegar cały czas tyka, więc warto dobrze zaplanować każdy swój ruch.Odjechana gra pasuje jak ulał do odjechanej Alicji.

Dla dziesięciolatków

Materiały promocyjne

„Rolnicy” to szybka i fajna karcianka Naszej Księgarni. Uprawiamy ziemniaki, zboże, lawendę, słoneczniki i dynie. Mamy prywatne gospodarstwa ale i spółdzielnię, która jest wspólna. Ułożone obok siebie takie same uprawy „wymieniamy” na karty zbiorów. Musimy jednak pamiętać, że każdy rodzaj uprawy możemy zebrać tylko raz. No i uważnie obserwować gospodarstwa rywali, bo od tego, co hodują u siebie zależy też, jakie karty będą dokładali do spółdzielni.

„Gangster City” to gra, którą dostałem od Mikołaja i muszę przyznać, że świetnie utrafił w moje zainteresowania - zarówno kryminalne, jak i karciane. Gracz losuje kartę, której nie widzą. Widzi ją za to przeciwnik. W swojej kolejce wybieramy jedną z trzech odkrytych na stole kart, a przeciwnik porównuje ją z naszym zadaniem i mówi, ile elementów mają wspólnych (od 0 do 3). Potem to my podpowiadamy jemu. I tak na zmianę. Naszym zadaniem jest jak najszybsze odgadnięcie kto zabił, jak rodzajem broni, w jakim miejscu i z jakiego powodu.

„Wynalazki, które zmieniły świat” (wydawane pod szyldem Xplore Team) to bardzo przyjemna gra edukacyjna. Gracze zadają sobie wzajemnie pytania i wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej kart.Grając dzieci poznają historię techniki i wynalazców oraz zdobywają wiedzę na temat powstania przedmiotów i zjawisk znanych z codziennego życia. Będą też miały okazję do „zagięcia” rodziców, bo niejedno pytanie i ich z pewnością zaskoczy. W serii ukazały się także: „Przyroda Polski”, „Ciało człowieka”, „Wynalazki, które zmieniły świat”.

Dla szesnastolatków

Materiały promocyjne

Na koniec jeszcze jeden komiks paragrafowy - „To jest napad” (FoxGames), tym razem dla zdecydowanie starszych graczy. Elliot wyszedł z więzienia i pracuje na stacji benzynowej swojego ojczyma. Gracz jest początkującym bandytą i próbuje okraść to miejsce, co niezbyt mu wychodzi. Elliot postanawia nauczyć go podstaw tego zawodu, pod warunkiem, że udowodni swoją wartość. Będziecie wybierali miejsca włamań, dobierali ekwipunek i rozwijali swe umiejętności, aby stać się największymi gangsterami USA. Może nie jest to najbardziej wychowawcza gra ale zabawna, sympatyczna i wciągająca.

Przyjemnych świąt.

Ryszard Kozik - dziennikarz kulturalny, przez 22 lata związany z krakowskim oddziałem "Gazety Wyborczej", obecnie pracownik Muzeum PRL-u w Krakowie. Tata, który uważa, że dzieciom i z dziećmi koniecznie trzeba czytać, bo to rozwija uwrażliwia i wyrabia dobre nawyki. No i grać, przede wszystkim w karcianki i planszówki - bo to super wspólna zabawa. Wraz z synkiem Rochem prowadzi na kanale Youtube.com kanał RochMagic, na którym opowiadają o swoich pasjach.

Więcej o: