"Szczypta arszeniku zamiast soli, i już!". Léa Seydoux w roli pokojówki, która chce zmienić swój los [ZWIASTUN]

Léę Seydoux, która wkrótce wcieli się w dziewczynę Boda, w nominowanej do Złotego Niedźwiedzia adaptacji skandalizującej powieści z przełomu XIX i XX wieku w kinie będzie można zobaczyć już 13 maja - podczas 6. Przegląd Nowego Kina Francuskiego. W regularnej dystrybucji film na ekranach kin od 22 maja.
- I pomyśleć, że taka kucharka ma w rękach życie swoich chlebodawców... - zastanawia się Célestine, pokojówka, w którą wcieliła się Léa Seydoux, znana z nagrodzonego Złotą Palmą w Cennes "Życia Adeli". Takie myśli krążą po głowie młodej dziewczyny nie bez powodu. Praca, którą wykonuje nie jest łatwa, a ludzie, u których służy, potrafią uprzykrzyć jej życie.

- Bardzo ważna jest dla mnie scena, w której Pani posyła Célestine kilka pięter w górę po nitkę, potem osobno po igłę, nożyczki. To ćwiczenie z posłuszeństwa. Madame Lanlaire czerpie ze zniewalania Célestine wręcz perwersyjną przyjemność, po czym bacznie ją obserwuje, czekając na reakcję - opowiada Benoit Jacquot, reżyser o upokorzeniach, których doświadcza Célestine.



Célestine pracując u państwa Lanlaire, bacznie przygląda się ich zwyczajom i zachowaniom. Także mieszkańcy prowincjonalnego miasteczka są przedstawieni z jej perspektywy. Dziewczynę nie raz zaskoczy ich brutalność. To świat, w którym przewinienie, o ile jest popełnione przez bardziej uprzywilejowanych albo sprytnych, nie niesie za sobą kary. Główna bohaterka wyciągnie z tych obserwacji lekcję.

- Célestine spotyka i konfrontuje się z całą paradą straszliwych, niedorzecznych, żałosnych bohaterów, to oni tworzą otaczający ją świat. Widzowie mogą go porównać ze swoją codziennością w dowolnym momencie i miejscu - mówi Jacquot.

Losy pokojówki przełomu XIX i XX w. opowiedziane bez pruderii

Zarówno Octave Mirbeau, na którego książce oparta jest filmowa opowieść, jak i Jacquot przedstawiają losy Célestine, zwracając uwagę na jej seksualność. To postać świadoma swojego ciała. I nie są jej obce perwersyjne zachowania mężczyzn, których spotkała na swojej drodze.

Célestine szukając wyjścia z potrzasku, jakim okazuje się praca u państwa Lanlaire, szuka oparcia w Josephie, koniuszym. - W relacjach z mężczyznami Célestine zna tylko brutalność, nie zmienia się to nawet, gdy pierwszy raz kocha się z Josephem - mówi Jacquot. - Kiedy zdecyduje, że nie chce już nikomu służyć, jedyną alternatywą jest praca w burdelu lub pójście za Josephem, który zdaje się uosobieniem wszystkiego, co złe, a jednocześnie jest jej jedyną szansą na ucieczkę - dodaje.

"Dziennik panny służącej" otworzy Przegląd Nowego Kina Francuskiego

Film Jacquota zanim trafi do kin 22 maja będzie można zobaczyć podczas 6. Przegląd Nowego Kina Francuskiego, który rozpocznie się 13 maja w warszawskim kinie Muranów. "Dziennik panny służącej" otworzy tegoroczną edycję festiwalu.

6. Przegląd Nowego Kina Francuskiego towarzyszy Warszawskim Targom Książki, których Francja jest gościem honorowym. W tym roku wyjątkowo w programie wydarzenia znalazły się wyłącznie filmowe adaptacje literatury. 13 maja będzie miało swoją premierę także nowe wydanie książki Octave'a Mirbeau, na której oparty został obraz Jacquota. Przegląd kina francuskiego jest organizowany przez Instytut Francuski w Polsce i Gutek Film.

"Dziennik panny służącej" w księgarniach 13 maja. Fragmenty książki >>