8. Tydzień Kina Hiszpańskiego

Podczas 8. Tygodnia Kina Hiszpańskiego zaprezentowane zostaną najciekawsze hiszpańskie filmy fabularne, dokumentalne i krótkometrażowe z ostatnich lat. Wybrane zostały tytuły, które odzwierciedlają bogactwo gatunkowe i tematyczne nowego kina hiszpańskiego.
Tydzień Kina Hiszpańskiego to jedyna szansa na obejrzenie najciekawszych filmów hiszpańskich, z których większość nie zagości w polskich kinach. Jednym z nich będzie najbardziej utytułowany hiszpański film ubiegłego roku "SAMOTNOŚĆ" ("LA SOLEDAD") w reżyserii Jaime Rosalesa.

W programie przeglądu znalazły się także inne filmy będące wydarzeniami kinematografii hiszpańskiej 2007 roku.

Projekcjom 8. edycji Tygodnia Kina Hiszpańskiego po raz trzeci towarzyszyć będzie Cine Fórum - cykl spotkań z wybitnymi znawcami kultury hiszpańskiej. W KINO.LAB będą miały także miejsce muzyczne i literackie imprezy towarzyszące 8. edycji Tygodnia Kina Hiszpańskiego.

WARSZAWA - Muranów, Kinoteka, KINO.LAB, 27 marca-3 kwietnia

KRAKÓW - kino Pod Baranami, 30 marca-5 kwietnia

KATOWICE - kino Światowid, 1-7 kwietnia

POZNAŃ- kino Muza, 3-9 kwietnia

GDAŃSK - kino Neptun, 5-11 kwietnia

WROCŁAW - kino Atom, 7-13 kwietnia

OPISY FILMÓW

Otwarcie

"SIEROCINIEC" / "EL ORFANATO"

reż. Juan Antonio Bayona; 2007; 101'

7 nagród GOYA w tym za debiut reżyserski, scenariusz oryginalny, scenografię, oraz za efekty specjalne. "Sierociniec", największy przebój hiszpańskich kin ubiegłego roku, to emocjonująca opowieść o duchach. Bohaterką filmu jest Laura, wychowanka sierocińca, która po latach postanawia przywrócić dawną świetność miejscu, w którym spędziła dzieciństwo. Wraz z mężem i synem postanawia zacząć tu swoje nowe życie. Wkrótce po wprowadzeniu się okazuje się, że dom posiada koszmarną tajemnicę, a nowi mieszkańcy nie są tu mile widziani.

Zamknięcie

"SAMOTNOŚĆ" / "LA SOLEDAD"

reż. Jaime Rosales; 2007, 130'

3 nagrody GOYA za najlepszy film, reżyserię i aktorskie odkrycie

MFF Cannes 2007 - Un Certain Regard

Reżyser filmu - Jaime Rosales - to wschodząca gwiazda kina hiszpańskiego, który debiutował słynnymi "Godzinami dnia" ("Las horas del dia"). "Samotność" uznana została za najlepszy film hiszpański ubiegłego roku. Bohaterką jest 35-letnia Adela, samotna matka, która całkowicie poświęca się swojemu synkowi. Terrorystyczny atak na autobus zniszczy jej dotychczasowe życie.

Pozostałe filmy

"DE PROFUNDIS"

reż. Miguelanxo Prado, muz. Nani Garcia; 2006; 75'

Nominowacja do nagrody GOYA dla najlepszej animacji

Pierwsza, pełnometrażowa animacja stworzona na bazie obrazów olejnych, ze wspaniałą muzyką symfoniczną w tle. Autorem filmu jest pochodzący z Galicji Miguelanxo Prado - jeden z najbardziej znanych twórców komiksów na świecie (współpracował m.in. przy "Facetach w czerni'). "De profundis" to metafora, wirtualny spacer po onirycznym świecie pewnej postaci. To pasja, namiętność, hołd złożony morzu, podwodna historia miłosna.

"DOBRA STRONA PŁACZU" / "LO BUENO DE LLORAR"

reż. Matias Bize; 2007, 80'

Nagroda krytyków i specjalne wyróżnienie na MFF Valdivia 2007

MFF Locarno 2007

Najnowszy film twórcy tak znanych filmów, jak "W łóżku" ("En la cama") i "Sobota" ("Sabado"). Intymna opowieść o parze kochanków, którzy pewnej nocy rozstają się. Zerwanie nie jest łatwe, wręcz przeciwnie, to długa noc podejmowania decyzji, pełna wątpliwości, obaw, milczenia, namysłów i rozmów. Ten minimalistyczny film to poszukiwanie prawdy o ludziach, opowieść o uczuciach będących istotą każdego związku.

"JA" / "YO"

reż. Rafa Cortes; 2007, 100'

Nagroda FIPRESCI na MFF Rotterdam 2007

Trzymający w napięciu thriller, opowiadający o niemieckim robotniku, który przyjeżdża do pracy w sennym miasteczku na Majorce. Stopniowo odkrywa tajemnice związane ze swoim poprzednikiem. Film z racji na swój mroczny, pełen niedopowiedzeń klimat, w swej stylistyce przypomina opowieści Edgara Allan Poe i filmy mistrza suspensu - Alfreda Hitchcocka.

"LEGENDA O CZASIE" / "LA LEYENDA DEL TIEMPO"

reż. Isaki Lacuesta; 2006; 109'

Porywający energią, a jednocześnie kontemplacyjny obraz inspirowany życiem legendarnego Camaróna de la Isla. Opowiada o fenomenie flamenco - muzyce, która fascynuje ludzi na całym świecie.

Film opowiada o nastoletnim Cyganie i młodej pielęgniarce z Japonii, którzy na rodzinnej wyspie Camaróna odkrywają swoje powołanie. Jeden z najbardziej cenionych przez krytykę, hiszpańskich filmów ostatnich lat.

MATAHARIS

reż. Iciar Bollain; 2007; 100'

Nominacje do nagrody GOYA w kategoriach: najlepsza reżyseria, aktor, drugoplanowa rola męska i żeńska.

MFF San Sebastian 2007- konkurs

Najnowszy film jednej z najwybitniejszych hiszpańskich reżyserek, autorki głośnego filmu "Daję ci moje oczy" ("Te doy mis ojos"). "Mataharis" pokazuje świat widziany oczami kobiet. Bohaterkami są trzy współczesne Mata Hari - pracownice agencji detektywistycznej, które rozwiązując sprawy swoich klientów, przypadkowo odkrywają tajemnice dotyczące własnych losów. Film wyróżnia mistrzowska obsada i fascynujące historie.

"NIEWIDZIALNI" / "INVISIBLES"

reż. Mariano Barroso, Isabel Coixet, Javier Corcuera, Fernando León de Aranoa, Wim Wenders; 2007; 108'

MFF San Sebastian 2007

Zestaw krótkich filmów dokumentalnych, nakręconych przez wybitnych twórców współczesnego kina we współpracy z organizacją ""Lekarze bez granic. Filmy te, w sposób poruszający i nowatorski pokazującą losy ludzi "wykluczonych". Ich historie są niewidzialne, bo niewygodne dla świata. Pięć historii, pięć obrazów cierpienia, pięć opowieści o losach ludzi ukrytych za kulisami wielkich wydarzeń światowych.

"OBABA"

reż. Monxo Armendáriz; 2005; 107'

Film otwarcia MFF San Sebastián 2005

Nagroda GOYA za najlepszy dźwięk oraz nominacje w kategoriach: najlepszy film, reżyser, scenariusz, zdjęcia, nowa aktorka, aktorka drugoplanowa i efekty specjalne.

Film wybitnego twórcy hiszpańskiego ze znakomitą obsadą. Do położonej w mitycznym regionie północnej Hiszpanii Obaby przyjeżdża młoda nauczycielka Lourdes, która za pomocą kamery chce uchwycić życie miasteczka i jego mieszkańców. Ta magiczna podróż w głąb duszy kraju Basków, nakręcona została w oparciu o zbiór opowiadań "Obabakoak" baskijskiego pisarza Bernardo Atxagi.

"ODEJDŹ RAZ NA ZAWSZE" / "VETE DE MI"

reż. Victor Garcia León; 2006; 90'

Srebrna Muszla dla najlepszego aktora MFF San Sebastián 2006

Zwycięzca Międzynarodowego Festiwalu Komedii w Pen~scola 2007

Nagroda GOYA dla najlepszego aktora i nominacja dla drugoplanowej roli męskiej.

To film o tym, jak przekroczyć pięćdziesiątkę, stracić pracę i odzyskać syna, chcąc zupełnie czegoś innego. Gorzka komedia, której tematem jest konflikt pokoleń. Santiago od zawsze był aktorem drugoplanowym, nawet we własnym życiu. Nigdy nie sądził, że kilkudniowa wizyta jego 30-letniego syna Guillermo może wywrócić jego życie do góry nogami... Mistrzowska kreacja znanego hiszpańskiego aktora - Juana Diego.

"PO DRUGIEJ STRONIE LUSTRA" / "MÁS ALLÁ DEL ESPEJO"

reż. Joaquin Jordá; 2006; 123'

Nominacja do nagrody GOYA za najlepszy dokument

MFF San Sebastián 2006

Pełnometrażowy dokument, który wprowadza widzów w świat agnozji i aleksji - chorób mózgu, które powodują zaburzenia w wizualnym postrzeganiu rzeczywistości. Ostatni film jednego z najoryginalniejszych twórców kina hiszpańskiego, nakręcony tuż przed jego śmiercią. Reżyser zastosował niezwykle adekwatną i nowatorską formę, by pokazać świat osób dotkniętych tym schorzeniem. Film jest zwieńczeniem jednej z najoryginalniejszych twórczości, w historii kina hiszpańskiego, testamentem reżysera, który badał granice pomiędzy dokumentem i fikcją, oraz granice osobistego doznania jako materii kina.

"POCIĄG WSPOMNIEŃ" / "TREN DE LA MEMORIA"

reż. Marta Arribas, Ana Pérez; 2005; 85'

Nagroda Specjalna Jury na FF Malaga 2005

Najlepszy Film Dokumentalny na DOCUSUR 2006 (Festival Internacional de Documentales del Sur)

Dokument o fenomenie masowej emigracji zarobkowej, niezwykle aktualny w obecnej polskiej rzeczywistości. Film opowiada mało znany epizod europejskiej historii - emigrację 2 milionów Hiszpanów, którzy w latach 60. opuścili kraj w poszukiwaniu dobrobytu. Wyjechali na kilka miesięcy, zostali na 30 lat. Pracując w fabrykach wspierali rozwój przeżywających ekonomiczny boom krajów Europy Zachodniej, podczas gdy w Hiszpanii rządzonej przez generała Franco panował głód.

"WCIELENIA CELII" / "LAS VIDAS DE CELIA"

reż.Antonio Chavarrias; 2005; 101

MFF San Sebastián 2006 - konkurs

Policyjny thriller i zarazem przenikliwy film obyczajowy, którego punktem wyjścia są dwa dramatyczne wydarzenia: nieudana próba samobójcza oraz brutalne morderstwo nastolatki. Wielowątkowa historia odkrywa kłamstwa codzienności, w których przeszłość krzyżuje się z teraźniejszością. Niewątpliwym atutem filmu są wspaniałe kreacje znanych hiszpańskich aktorów - Najwy Nimri i Luisa Tosala.

"Z PUSTYMI RĘKAMI' / "LAS MANOS VACIAS"

reż. Marc Recha; 2003; 130'

MFF Cannes 2003 - Oficjalna Selekcja

MFF Toronto 2003

Historia, która jest jednocześnie ponura, zabawna i bardzo zawikłana. Marc Recha portretuje tu samotność przygraniczną. Tytuł "Las manos vacias" - podobnie zresztą jak sam film - można interpretować na wiele sposobów. Reżyser przechodzi płynnie od dramatu do czarnej komedii. Stworzł film, który czerpie z kultury francuskiej - z jednej strony z dorobku Renoira, a z drugiej Chabrola i Rohmera. W rezultacie powstało bardzo nowatorskie dzieło.

"ŻYCIE NICZYJE" / "LA VIDA DE NADIE"

reż. Eduard Cores; 2003; 103'

Nagroda dla najlepszej aktorski na MFF Valladolid 2002.

Nominacje do nagrody GOYA w kategoriach: najlepsza aktorka, nowy reżyser, aktorskie odkrycie

Życie Emilia stało się kłamstwem, którego nie jest w stanie dużej wytrzymać. Po 12 latach okłamywania żony, syna i wszystkich ludzi, którzy go otaczają, prawda w końcu go dopadła i znalazł się w miejscu, skąd nie ma przed nią ucieczki.

WSPOMNIENIE

FERNANDO FERNAN-GOMEZ (1921-2007) - jeden z najwybitniejszych twórców hiszpańskich - aktor, dramaturg, reżyser filmowy i teatralny oraz publicysta. Zagrał w blisko 200 filmach, tworząc bardzo różnorodne kreacje, od komediowych po dramatyczne.

"PODRÓŻ DO NIKĄD" / 'VIAJE A NINGUNA PARTE"

reż. Fernando Fernan-Gomez; 1986; 140'

3 nagrody GOYA za najlepszy film, reżyserię i scenariusz

Klasyk kina hiszpańskiego, okrzyknięty najlepszym filmem 1986 roku, który wyreżyserował, napisał scenariusz i zagrał jedną z głównych ról Fernando Fernan-Gomez. To zabawna, a zarazem wzruszająca opowieść o grupie komediantów, którzy wędrują po Hiszpanii na przełomie lat 40. i 50. Ich życie to właściwie koniec pewnej epoki, sami już nie pamiętają właściwie dlaczego razem podróżują. Rodzi się między nimi miłość, nienawiść, pojawia nowe życie i śmierć...

'SZCZĘŚLIWE MAŁŻEŃSTWO" / "ESA PAREJA FELIZ"

reż. Juan Antonio Bardem, Luis Garcia Berlanga; 1950; 83'

Wybitny obraz powojennego kina hiszpańskiego, będący satyrycznym spojrzeniem na kraj z początku lat 50. Jeden z pierwszych filmów, w których zagrał Fernando Fernan-Gomez.

"ŻYCIE FERNANDA" / "LA SILLA DE FERNANDO"

reż. David Trueba, Luis Alegre; 2006; 85'

Nominowany do nagrody GOYA w kategorii najlepszy dokument

MFF San Sebastian 2006

Znakomity film jednego z największych hiszpańskich dokumentalistów, nakręcony na krótko przed śmiercią Fernando Fernana-Gomeza. To wywiad-rzeka, będący niepowtarzalną okazją do spotkania z legendą kina i teatru hiszpańskiego.



FILMY KRÓTKOMETRAŻOWE (CORTOS)

"Salvador" ("Salvador / Historia de un milagro cotidiano")

reż. Abdelatif Hwidar; 2007; 14'

"Śpiące miasto" ("Ciudad dormida")

reż. Enrique Rodriguez y Moncho Fernández; 2005; 9'

"Objawiony" ("El aparecido")

reż. Diego Agudo; 2001; 4'

"Nasz chleb powszedni" ("El pan nuestro")

reż. Aitor Merino Unzueta; 2007; 19'

"Ślepa kura" "(La gallina ciega")

reż. Isabel Herguera; 2005; 7'

"Nic do stracenia" ("Nada que perder")

reż. Rafa Russo; 2002; 21'

"Kara" ("Penalty")

reż. Ana Mart~nez; 2006; 12'

Kalendarz projekcji, lista gości imprezy oraz program Cine Fórum ogłoszone zostaną 14 marca.

Organizatorami Tygodnia kina hiszpańskiego są: Ambasada Hiszpanii i Instytut Cervantesa we współpracy z Agencją Promocji Manana.

Więcej informacji na www.manana.pl/hiszpanie