Czy warto zostać muzykiem? Ciekawe spotkania na Europejskich Targach Muzycznych Co Jest Grane

Jak zarabiać na swojej muzyce? Jak zrobić karierę w Azji? Skąd się bierze popularność polskich musicali? To tylko kilka pytań, na które odpowiedź będzie można znaleźć na panelach podczas części konferencyjnej tegorocznych Europejskich Targów Muzycznych Co Jest Grane.
Europejskie Targi Muzyczne Co Jest Grane to oczywiście - jak sama nazwa wskazuje - przede wszystkim impreza o charakterze targowym i muzycznym. To pierwsze oznacza, że ważnym jej elementem jest część handlowo-prezentacyjna, w ramach której spory zestaw najróżniejszych podmiotów, związanych w ten czy inny sposób z muzyką: od wytwórni płytowych przez dystrybutorów instrumentów, aż do publicznych instytucji kultury, przygotowuje stoiska, na których informuje o swojej ofercie, poszukując potencjalnych klientów. To drugie skutkuje oczywiście bogatym programem koncertów, showcase'ów czy prezentacji specjalnych, w ramach których swoich kilka minut sam na sam z publicznością mają debiutanci i wielkie gwiazdy.

Konferencja jest ważna

Ale to jeszcze nie wszystko. Jak przystało na imprezę z ambicjami, podobnie jak w przypadku wielu innych przedsięwzięć tego typu, odbywających się w różnych miejscach na świecie: od Nowego Jorku, przez Barcelonę, do Hamburga i Tallina, w ramach warszawskiego święta polskiej branży muzycznej odbywa się także obszerna część konferencyjna.

Składa się na nią spory zestaw paneli dyskusyjnych, debat, prezentacji i spotkań z gośćmi specjalnymi. Ich tematyka będzie tym razem, jak co roku zresztą, bardzo szeroka i obejmować będzie bardzo duży zestaw spraw istotnych w ten czy inny sposób dla polskiej i zagranicznej branży muzycznej.

Niektóre zainteresują głównie tych, którzy chcą znać kulisy jej działania, inne - tych, którzy chcą się w tej dość nietypowej formie spotkać z gwiazdami, zwykle śpiewającymi swoje piosenki na oddzielonej od widzów scenie, a jeszcze inne - młodych muzyków. Ci ostatni mogą się bowiem dzięki nim dowiedzieć, co powinni robić, żeby liczyć na zdobycie szerszej niż do tej pory popularności albo po prostu lepiej sobie radzić na pełnej pułapek i niespodzianek scenie muzycznej.

Tradycyjnie ton całej konferencji nadawać będzie panel otwarcia, na którym zwykle podejmowany jest najważniejszy w danym roku temat, który powinien zainteresować duży i różnorodny zestaw odbiorców. W tym roku będzie to kwestia bardzo szeroka, ale jednocześnie - absolutnie kluczowa dla kogokolwiek, kto chce działać na scenie muzycznej, a nie wie dokładnie jak to zrobić. Tematem panelu będzie bowiem kwestia: "czy warto zostać muzykiem?", a jego uczestnicy będą starali się zdiagnozować, opisać, a potem - rozwiązać, najważniejsze problemy, które pojawiają się na pograniczu między dwiema kwestiami, które niekoniecznie chcą zgodnie iść ze sobą w parze: tworzeniem muzyki i zarabianiem pieniędzy, działalnością czysto artystyczną i jej ekonomiczną stroną.

Streaming, prawo autorskie, festiwale

W kręgu zaznaczonych na panelu otwarcia tematów oscylować będzie wiele innych punktów konferencyjnego programu: warsztaty poświęcone radzeniu sobie z elementarnymi umiejętnościami wymaganymi na rynku muzycznym, spory blok spotkań poświęconych najnowszym technologiom związanym z tworzeniem i dystrybucją muzyki czy zestaw rozmów poświęconych rozwiązaniom prawnym, które ich dotyczą. Młody muzyk, który wybierze się na Targi i będzie śledził kolejne spotkania na ten temat, wyjdzie z Pałacu Kultury I Nauki uzbrojony w szeroką wiedzę na temat tego, jak sobie radzić na scenie muzycznej i nie zatonąć. Panele będą z pewnością ciekawe także dla zwykłych widzów, którzy dzięki nim będą mogli poznać najnowsze narzędzia, dające dostęp do muzyki i możliwość korzystania z niej na różne sposoby.

Ważnym wątkiem, który co roku pojawia się na konferencji w ramach Targów, będzie oczywiście sytuacja rynku festiwalowego. Najmocniejszym, a zarazem najciekawszym dla zwykłych widzów punktem tej części konferencji wydaje się prawdziwe spotkanie na szczycie, podczas którego usiądą obok siebie organizatorzy kilku małych, ale cieszących się coraz większą popularnością polskich festiwali, m.in.: białostockiego Halfway Festivalu czy krakowskiego Green Zoo.

Gorące tematy, gorące fenomeny

Kilka ciekawych spotkań dotyczyć będzie wciąż gorącego i wciąż nie do końca w Polsce dobrze opracowanego tematu importu rodzimej twórczości zagranicę. Obecni na Targach przedstawiciele zagranicznych rynków muzycznych zdradzać będą, co najbardziej chce usłyszeć publiczność w ich ojczyznach. Ci którym udało się zrobić karierę zagraniczną, będą się dzielić informacjami o tym, jak do tego doszli. Regionem, który w tym roku będzie na pierwszym planie jest Azja - wciąż jeszcze prawie zupełnie nieodkryty przez polskich muzyków (z wyjątkiem, oczywiście, wszechobecnych ekstremalnych metalowców, którzy na Dalekim Wschodzie występują regularnie i z wielkim powodzeniem), a pełen potencjalnych fanów polskich zespołów i ich muzyki.

Jak co roku, na konferencji pojawi się też dalsza część niekończącej się dyskusji o miejscu i statusie kobiet na scenie i w branży muzycznej, w ramach której ważne kobiety z tego środowiska będą się dzielić swoimi doświadczeniami z pracy i życia w tym, w Polsce wciąż bardzo mocno męskim, otoczeniu. Stałym punktem konferencyjnego programu jest także prezentacja fundacji Legalna Kultura, podczas której będzie się można dowiedzieć, w jaki sposób korzystać z kultury nie łamiąc prawa i nie uderzając tym samym w jej twórców, czyli - artystów.

Nie mogło na targowych debatach zabraknąć także tematów najświeższych i najbardziej gorących. A więc w programie znalazły się panele poświęcone niezwykłemu fenomenowi, którym okazał się tegoroczny Konkurs Chopinowski, przykuwający do telewizyjnych ekranów masową publiczność czy coraz bardziej znaczącego zjawiska, jakim jest nowa europejska muzyka improwizowana, wyraźnie deklarująca swoją odrębność od znacznie bardziej tradycyjnego amerykańskiego jazzu. Podczas jednego z paneli poruszona zostanie kwestia rosnącej popularności polskich musicali, jeszcze inne spotkanie dotyczyć będzie natomiast powracającej w najróżniejszych formach i postaciach muzyce Grzegorza Ciechowskiego.