Pot篹niej帷y "szatani軼i" w Jarocinie. I SB na ich tropie...

Jarocin. Niewielkie miasteczko w Wielkopolsce, kt鏎e w latach 80. sta這 si baz dla jednego z najwi瘯szych festiwali rockowych w tej cz窷ci Europy. Kilkudniowe spotkania m這dych ludzi, koncerty i atmosfera spontanicznej zabawy, a mi璠zy tym wszystkim kr捫帷y jak zagubione dzieci funkcjonariusze SB. Taki obraz wy豉nia si z dokumentu ?Wydzia 郵edczy IPN: >>Jarocin<
To w Jarocinie przez lata gra造 kultowe polskiego zespo造 - od TSA i Dezertera, po KSU, Hey czy Armi. I to w tym miejscu zbuntowana m這dzie mog豉 za篡 kilkudniowej swobody.

W 1995 roku festiwal zamilk na ponad 10 lat. Jego reaktywacj w 2005 roku poprzedzi豉 wydana rok wcze郾iej g這郾a publikacja 堯dzkiego oddzia逝 IPN-u - "Jarocin. W obiektywie bezpieki". Album z nieznanymi dot康 dokumentami ujawni skal inwigilacji "wyspy wolno軼i" w szarej peerelowskiej rzeczywisto軼i. Zadziwiaj帷 nawet dla samych organizator闚 imprezy.

Esbecy na tropie hipis闚

G堯wnym zadaniem tajnych agent闚 by這 analizowanie subkultur m這dzie穎wych i opisywanie ich cech charakterystycznych. W zbiorze funkcjonariuszy znalaz造 si m.in. zdj璚ia dokumentuj帷e ich wygl康 oraz prywatne dane cz這nk闚 zespo堯w koncertuj帷ych na festiwalu. Pod lup bezpieki trafi造 鈔odowiska punk闚, satanist闚, skin闚 i hipis闚. Interesowa ich nie tylko spos鏏 ubierania si m這dych ludzi, ale r闚nie struktury czy filozofia, jak si kierowali. Obserwacj obj皻o tak瞠 鈔odowisko zwi您ane z "Monarem" Marka Kota雟kiego.

Mn鏀two tutaj zabawnych przej瞛ycze i b喚d闚. Agencji pisali elaboraty na temat ruch闚 "skinny" czy "hipi", satanist闚 nazywali "szatanistami", a przy okazji szukali "hak闚" na organizator闚 festiwalu, kt鏎y rzekomo przemyca tre軼i pod瞠gaj帷e do bojkotu w豉dzy.

"Pot篹niej帷a subkultura szatanist闚"

Dokumenty zebrane przez agent闚 omawiaj w filmie uczestnicy koncert闚 z tamtych lat - m.in. jeden z tw鏎c闚 Jarocina Walter Che連towski, muzyk Krzysztof Skiba, by造 oficer Departamentu MSW Krzysztof Hajdasz, ks. Przemys豉wa Kompfa, a tak瞠 dziennikarze i specjali軼i od popkultury: Bartek Chaci雟ki, Miros豉w P璚zak i Jacek Cie郵ak.

Na ile warto軼iowe dla 闚czesnej w豉dzy by造 akta SB? Dzi zamiast bulwersowa, cz窷ciej budz u鄉iech politowania na twarzy. W wi瘯szo軼i za ich przygotowanie odpowiadali ludzie, kt鏎zy na temat kontrkultury niewiele wiedzieli.

W raportach a roi si od b喚d闚 czy niezrozumienia zale積o軼i mi璠zy cz這nkami r騜nych spo貫czno軼i. Akty dewastacji cmentarzy, jakich dopuszcza豉 si jaroci雟ka m這dzie, przypisywali "pot篹niej帷ej subkulturze szatanist闚". Oazowc闚 postrzegali jako organizacj stworzon na wz鏎 wojskowy, w kt鏎ej wyr騜niono ludzkie "posterunki", "zwiadowc闚" i "grupy operacyjne".

A co z muzyk, zaanga穎wanymi tekstami artyst闚 i atmosfer wsp鏊nej zabawy? O tym w aktach esbek闚 nie ma ani s這wa.

"Wydzia 郵edczy IPN: >>Jarocin<<" - wtorek, godz. 22, Discovery Historia. Powt鏎ka w 鈔od o godz. 3.50