Pamiątki z wraku i przedmioty ocalonych. Prawdziwe historie z Titanica w Warszawie

- Wszyscy znają historię Jacka i Rose. "Titanic" Camerona to najlepszy film na temat tego statku, który traktuje o tym, co nigdy się nie wydarzyło - mówi kurator wystawy "Titanic. The Exhibition", którą będzie można oglądać w Warszawie. Jej twórcy opowiadają o statku, skupiając się na prawdziwych historiach jego pasażerów.
Wbrew pozorom, przed 14 kwietnia 1912 roku nikt tak bardzo nie emocjonował się pierwszym rejsem Titanica - gwiazdą był siostrzany Olimpic. W prasie pojawiło się zaledwie kilka małych wzmianek na temat statku, zdjęć było jak na lekarstwo. Jego zatonięcie nie było też największą morską katastrofą w historii. To jednak właśnie Titanic stał się symbolem końca pewnej epoki, a jego katastrofa do dziś rozpala wyobraźnię. Dlaczego?

Obrączka, buciki, naszyjnik...

- Często mówię, że Titanic stoi na dwóch filarach: legendzie i pieniądzach - mówi szwedzki etnolog Claes G. Wetterholm, uczestnik czterech ekspedycji do wraku i kurator wystawy, którą od 9 kwietnia będzie można zobaczyć w Warszawie. - Zatonięcie statku zostało "spieniężone" błyskawicznie, na ulicach sprzedawano pocztówki tak, jak dzisiaj T-shirty upamiętniające choćby 11 września. Pojawiły się jeszcze zanim statek ratunkowy przybył do Nowego Jorku, gdy opinia publiczna jeszcze nie wiedziała, co tak naprawdę się wydarzyło. Zresztą, do dzisiaj nie wiemy choćby, co stało się z kapitanem, wiele pytań na zawsze pozostanie bez odpowiedzi. To działa na wyobraźnię - tłumaczy.


Na wystawie można zobaczyć ogromną makietę Titanica, copyright Musealia Entertainment SL

Rzeczywiście, chociaż tylko między 2011 a 2012 rokiem ukazało się 351 książek na temat Titanica (to daje jeden tytuł co dwa dni!), a w ciągu 30 lat - od czasu, gdy odnaleziono wrak statku - średnio co tydzień pojawia się na rynku kolejna publikacja na ten temat, Titanic nadal skrywa wiele tajemnic. Podczas wystawy będzie można poznać historie około 20 osób związanych z liniowcem. - Część oryginalnych przedmiotów pochodzi prosto z dna oceanu, inne zostały zdobyte od ocalonych i ich bliskich. Dążyliśmy do tego, żeby można było je połączyć z historią konkretnej osoby - mówi Luis Ferreiro, dyrektor Musealia Entertainment, producent wystawy.

Wśród eksponatów znalazła się m.in. obrączka Gerdy Lindell, która płynęła statkiem razem z mężem i po wypadku próbowała razem z nim wpław dostać się do szalupy ratunkowej. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Można także zobaczyć buciki czteroletniej Louise Kink, które miała na nogach w noc katastrofy. Była pasażerką z trzeciej klasy, ale udało się ją uratować. Kink zmarła w 1992 r. jako jedna z ostatnich ocalałych z "Titanica". Jeszcze innym eksponatem jest naszyjnik, który stał się dla Jamesa Camerona inspiracją do pokazania w filmie Serca Oceanu - klejnotu, który nosiła na planie Kate Winslet. Podczas zwiedzania "Titanic. The Exhibition" można poznać jego prawdziwą historię.


Obrączka Gerdy Lindell i buciki Louise Kink, copyright Musealia Entertainment SL

- Kiedy zaczynaliśmy przygotowania do wystawy w 2000 roku, ogromne wrażenie zrobiła na mnie obecność na liście pasażerów trzeciej klasy pewnej rodziny z dziewięciorgiem dzieci. Wszyscy zginęli. Byłem wstrząśnięty, kiedy wyobraziłem sobie, jak musieli siedzieć w kajucie i nawet nie słyszeli uderzenia w górę lodową, a gdy weszli na pokład, już nie było szalup ratunkowych. Mogli wybrać tylko skok do wody lub pozostanie na tonącym statku. - wspomina Ferreiro. - Próbowaliśmy znaleźć jakiś przedmiot związany z tą rodziną, ale wyłowiono tylko jedno ciało, które zostało pochowane w morzu. Cała rodzina po prostu przestała istnieć - dodaje.

Miał być niezatapialny

Na statku znaleźli się zarówno najbogatsi ludzie świata, jak i ci, którzy płynęli do Stanów Zjednoczonych spełnić swój "amerykański sen". Wbrew obiegowym opiniom, w trzeciej klasie nie było ludzi biednych - w tamtych czasach ci, którzy byli naprawdę ubodzy, nie mogliby sobie pozwolić nawet na najtańszy bilet na dziewiczy rejs takim liniowcem jak Titanic.

Największą grupę narodowościową byli Brytyjczycy, drugą Amerykanie. Kolejnym pod względem liczby pasażerów narodem byli Szwedzi, następni Irlandczycy. - Nigdy nie zgadniesz, kto był piątą najsilniej reprezentowaną grupą na Titanicu - zagaja Wetterholm i odpowiada: Arabowie. Oni stanowili trzecią pod względem języka reprezentację pasażerów statku. Byli to chrześcijańscy Arabowie z terytorium dzisiejszej Syrii i Libanu, większość z nich zginęła, to byli pasażerowie trzeciej klasy - wyjaśnia.


Tak wyglądały pomieszczenia dla pierwszej klasy, copyright Musealia Entertainment SL

Titanic, największy na świecie luksusowy pływający hotel, który miał być "niezatapialny", to pasja Wetterholma od wielu lat. - Za dwadzieścia dziewiąta 21 października 1960 roku zobaczyłem w telewizorze, który dopiero co kupiliśmy, jakiś materiał o Titanicu. Zapytałem mojego ojca, co to takiego ten Titanic. Wziął z półki encyklopedię i przeczytał mi informacje na temat statku. Zrobiło to na mnie takie wrażenie, że do dziś pamiętam dokładną godzinę - opowiada kurator.

Statek, który wypłynął w pierwszy rejs do Nowego Jorku 10 kwietnia 1912 roku, cztery dni później zatonął po zderzeniu z górą lodową. Na pokładzie było wówczas 2207 osób, uratowało się jedynie 712.

"Titanic, the Exhibition" będzie można oglądać w Warszawie od 8 kwietnia do 9 października 2016 roku w PKiN. Więcej informacji o wystawie i sprzedaż biletów na www.wystawatitanic.com.pl.

Sprawdź książkę, bez której nie powstałby słynny film "Titanic" >>

Więcej o:
Komentarze (20)
Pamiątki z wraku i przedmioty ocalonych. Prawdziwe historie z Titanica w Warszawie
Zaloguj się
  • kapitan.kirk

    Oceniono 30 razy 28

    <<<Zresztą, do dzisiaj nie wiemy choćby, co stało się z kapitanem>>>

    Zaryzykowałbym hipotezę, że utonął.
    Pzdr

  • sedice

    Oceniono 17 razy 13

    W jakim sensie Louise Kink była ostatnią ocalałą z Titanica?

    wg Wikipedii najdłużej żyjący ocaleli z katastrofy to:

    Beatrice Sandström (9 sierpnia 1910 – 3 września 1995), umarła w wieku 85 lat (rok i 8 miesięcy w dniu katastrofy)
    Eva Hart (31 stycznia 1905 – 14 lutego 1996), umarła w wieku 91 lat (7 lat w dniu katastrofy)
    Edith Brown (27 października 1896 – 20 stycznia 1997), umarła w wieku 100 lat (około 15 lat w dniu katastrofy)
    Louise Laroche (2 lipca 1910 – 28 stycznia 1998), umarła w wieku 87 lat (rok i 9 miesięcy w dniu katastrofy)
    Eleanor Ileen Johnson (23 września 1910 – 9 marca 1998), umarła w wieku 87 lat (rok i 7 miesięcy w dniu katastrofy)
    Michel Marcel Navratil (12 czerwca 1908 – 30 stycznia 2001), umarł w wieku 92 lat (ostatni mężczyzna z Titanica; 3 lata i 9 miesięcy w dniu katastrofy)
    Winnifred Quick (23 stycznia 1904 – 6 lipca 2002), umarła w wieku 98 lat (8 lat w dniu katastrofy)
    Lillian Asplund (21 października 1906 – 6 maja 2006), umarła w wieku 99 lat (ostatnia osoba pamiętająca katastrofę; 5 lat w dniu katastrofy)
    Barbara West (24 maja 1911 – 16 października 2007), umarła w wieku 96 lat (10 miesięcy w dniu katastrofy)
    Millvina Dean (2 lutego 1912 – 31 maja 2009), umarła w wieku 97 lat (najmłodsza i ostatnia pasażerka Titanica; 2 miesiące w dniu katastrofy)

    ta sama Wiki pisze o Kink, że była jedną z najdłużej żyjących ocalałych (ale jednak nie mieści się w pierwszej dziesiątce), uratowała się w szalupie nr 2, nie była jednak ostatnia w żadnym z sensów

  • blaysi

    Oceniono 15 razy 11

    "nie wiemy, co stało się z kapitanem".
    chyba można bezpiecznie założyć, że nie żyje.

  • wessling

    Oceniono 11 razy 9

    Przyczyny katastrofy - Łamanie procedur, ułańska fantazja, kozaki upór, brak rozsądku, brak wyobraźni, naciski na kapitana, mgła. Klasycznie. Aż się prosi żeby dodać jeszcze teorie o wybuchu :)

  • krzysztof_ptk

    Oceniono 9 razy 7

    Wbrew obiegowym opiniom, w trzeciej klasie nie było ludzi biednych....
    Załóżmy może jednak, że ludzie z trzeciej klasy sprzedali wszystko co posiadali aby kupić bilety. Nie wiem jak można by wytłumaczyć ten fakt, że do USA na początku XIX wielu wyemigrowało tyle milionów Polaków nie posiadając majątku, a stać ich było na bilet na statek, który był niewiele tańszy od Titanica.

  • voila-de-bug

    Oceniono 4 razy 4

    Katastrofa Titanica ma więcej teorii spiskowych niż katastrofa smoleńska. Celowe użycie gorszej stali, celowo za słabe nity dla oszczędności, zamiana z siostrzanym Olympikiem i celowe zatopienie w celu wyłudzenia odszkodowania, klątwa mumii której statek nigdy nie przewoził, klątwa numeru kadłuba, którego to kadłub Titanica nigdy nie nosił, spisek ze strony J.P. Morgana i amerykańskiej finansjery, nawet spisek ze strony jezuitów by celowo statek zatopić... czy po prostu zwykle stereotypy i generalizacje, do tego stopnia uproszczone, że aż nieprawdziwe, z których największy to ten, że załoga celowo zamknęła pasażerów III klasy i nie umożliwiła im ewakuacji.

  • unsryda

    Oceniono 6 razy 2

    to jeszcze reklama czy już artykuł?

  • separatka

    Oceniono 2 razy 0

    bylem na tej wystawie w seattle, bardzo ciekawa ale ciekawsze jest to ze na dnie lezy brytanik a nie titanic o czy malo kto wie.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX