Filmowiec spędził rok w Korei Północnej. Efekty? Kim Dzong Un nie byłby zadowolony... [ZDJĘCIA]

Rosyjski reżyser Witalij Manski spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny. "Pod opieką wiecznego słońca" miał być propagandowym filmem, wykonanym na zlecenie tamtejszego rządu. Ale Manski miał włączoną kamerę także wtedy, kiedy przedstawiciele władzy się tego nie spodziewali. Jego dokument w efekcie jest szokującym obrazem indoktrynacji północnokoreańskiego społeczeństwa. Nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity film od piątku w kinach.
Rosyjski reżyser Witalij Manski spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny.
Nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity film od piątku w kinach." title="Rosyjski reżyser Witalij Manski spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny. "Pod opieką wiecznego słońca" miał być propagandowym filmem, wykonanym na zlecenie tamtejszego rządu. Ale Manski miał włączoną kamerę także wtedy, kiedy przedstawiciele władzy się tego nie spodziewali. Jego dokument w efekcie jest szokującym obrazem indoktrynacji północnokoreańskiego społeczeństwa.

Nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity film od piątku w kinach." /> Rosyjski reżyser Witalij Manski spędził rok w Korei Północnej, dokumentując życie przeciętnej rodziny. "Pod opieką wiecznego słońca" miał być propagandowym filmem, wykonanym na zlecenie tamtejszego rządu. Ale Manski miał włączoną kamerę także wtedy, kiedy przedstawiciele władzy się tego nie spodziewali. Jego dokument w efekcie jest szokującym obrazem indoktrynacji północnokoreańskiego społeczeństwa.

Nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity film od piątku w kinach. Fot. mat. prasowe
Jak Manskiemu udało się zobrazować życie w kraju, do którego nie mają wstępu zewnętrzni obserwatorzy? - Kiedy byłem na festiwalu filmowym we Władywostoku, dowiedziałem się, że gości tam delegacja z Korei. Poprosiłem dyrektora, żeby mnie przedstawił, i to w jak najlepszym świetle. Po pierwsze, powiedział, że jestem Urszulą Jabłońską, opublikowanej w "Dużym Formacie"." title="Jak Manskiemu udało się zobrazować życie w kraju, do którego nie mają wstępu zewnętrzni obserwatorzy? - Kiedy byłem na festiwalu filmowym we Władywostoku, dowiedziałem się, że gości tam delegacja z Korei. Poprosiłem dyrektora, żeby mnie przedstawił, i to w jak najlepszym świetle. Po pierwsze, powiedział, że jestem "czołowym dokumentalistą Rosji". (...).Po drugie, że filmowałem Putina. Podjęli ze mną dialog - mówi Manski w rozmowie Urszulą Jabłońską, opublikowanej w "Dużym Formacie"." /> Jak Manskiemu udało się zobrazować życie w kraju, do którego nie mają wstępu zewnętrzni obserwatorzy? - Kiedy byłem na festiwalu filmowym we Władywostoku, dowiedziałem się, że gości tam delegacja z Korei. Poprosiłem dyrektora, żeby mnie przedstawił, i to w jak najlepszym świetle. Po pierwsze, powiedział, że jestem "czołowym dokumentalistą Rosji". (...).Po drugie, że filmowałem Putina. Podjęli ze mną dialog - mówi Manski w rozmowie Urszulą Jabłońską, opublikowanej w "Dużym Formacie". Fot. mat. prasowe
Scenariusz do filmu został zaakceptowany przez przedstawicieli rządu Korei Północnej, a ekipie filmowej nieustannie towarzyszyła polityczna eskorta. Tak reżyserowi udało się przedstawić obraz, z którego Kim Dzong Un na pewno nie jest zadowolony. Scenariusz do filmu został zaakceptowany przez przedstawicieli rządu Korei Północnej, a ekipie filmowej nieustannie towarzyszyła polityczna eskorta. Tak reżyserowi udało się przedstawić obraz, z którego Kim Dzong Un na pewno nie jest zadowolony. Fot. mat. prasowe
W 'Pod opieką wiecznego słońca' przedstawiciele władzy, którzy nie opuszczali ekipy filmowej na krok, zostali uchwyceni w filmie. Możemy przyjrzeć się, jak 'reżyserują' poszczególne sceny, instruują bohaterów dokumentu, czy każą powtarzać im przed kamerą wymyślone przez nich kwestie. Wszystkie sceny 'prawdziwego' życia zostały zainscenizowane. W 'Pod opieką wiecznego słońca' przedstawiciele władzy, którzy nie opuszczali ekipy filmowej na krok, zostali uchwyceni w filmie. Możemy przyjrzeć się, jak 'reżyserują' poszczególne sceny, instruują bohaterów dokumentu, czy każą powtarzać im przed kamerą wymyślone przez nich kwestie. Wszystkie sceny 'prawdziwego' życia zostały zainscenizowane. Fot. mat. prasowe
Miejsca i wydarzenia, które możemy oglądać w Miejsca i wydarzenia, które możemy oglądać w "Pod opieką wiecznego słońca", mają według przedstawicieli reżimu obrazować idealną rodzinę w najlepszym kraju na świecie. Tylko, że wymowa dokumentu jest zupełnie inna. Film Manskiego przybliża do poznania mechanizmów indoktrynacji mieszkańców Korei. Fot. mat. prasowe
Manski przedstawia lekcję w szkole, w której uczestniczy ośmioletnia Zin-mi, dziecko z modelowej rodziny, i jej kilkuletnie koleżanki. Nauczycielka jednej z najlepszych szkół w Pjongjang wykłada podczas zajęć o chwalebnych zwycięstwach Korei Północnej nad Manski przedstawia lekcję w szkole, w której uczestniczy ośmioletnia Zin-mi, dziecko z modelowej rodziny, i jej kilkuletnie koleżanki. Nauczycielka jednej z najlepszych szkół w Pjongjang wykłada podczas zajęć o chwalebnych zwycięstwach Korei Północnej nad "japońskimi najeźdźcami" i "amerykańskimi tchórzami". Fot. mat. prasowe
W W "Pod opieką wiecznego słońca" możemy zobaczyć, jak Zin-mi przygotowuje się, aby dołączyć do Koreańskiej Unii Dzieci, stanowiącej ekwiwalent młodzieżówek komunistycznych. W dokumencie są pokazane także pełne pompy uroczystości, które miały miejsce w dniu urodzin Kim Ir-Sena. Fot. mat. prasowe
Ojciec Zin-mi jest inżynierem i pracuje w zakładzie produkującym ubrania. Matka zarabia na życie w fabryce mleka. Oboje pracują w miejscach, które choć mają narzucone produkcyjne cele, rutynowo przekraczają narzucone przez państwo normy. Taki świat chciałaby przedstawić propaganda Korei Północnej. Ale Manski informuje widza, że faktycznie są to wymyślone zajęcia bohaterów - tak, aby najlepiej pasowały do wizji idealnego państwa. Ojciec Zin-mi jest inżynierem i pracuje w zakładzie produkującym ubrania. Matka zarabia na życie w fabryce mleka. Oboje pracują w miejscach, które choć mają narzucone produkcyjne cele, rutynowo przekraczają narzucone przez państwo normy. Taki świat chciałaby przedstawić propaganda Korei Północnej. Ale Manski informuje widza, że faktycznie są to wymyślone zajęcia bohaterów - tak, aby najlepiej pasowały do wizji idealnego państwa. Fot. mat. prasowe
Wieczorem członkowie rodziny zbierają się w lśniącym nowoczesnym apartamencie, śmiejąc się i wymieniając patriotycznymi sloganami nad stołem pełnym pysznego jedzenia. Socjalistyczny raj w pełnej krasie? Wszyscy troje mają być częścią idealnego koreańskiego społeczeństwa, żyjącego w wiecznych promieniach słońca - symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir-Sena. Tylko, że ich radość jest starannie reżyserowana przez władzę. Wieczorem członkowie rodziny zbierają się w lśniącym nowoczesnym apartamencie, śmiejąc się i wymieniając patriotycznymi sloganami nad stołem pełnym pysznego jedzenia. Socjalistyczny raj w pełnej krasie? Wszyscy troje mają być częścią idealnego koreańskiego społeczeństwa, żyjącego w wiecznych promieniach słońca - symbolu wielkiego wodza ludu Kim Ir-Sena. Tylko, że ich radość jest starannie reżyserowana przez władzę. Fot. mat. prasowe
Zin-mi idzie do najlepszej szkoły w Korei Północnej. Zin-mi idzie do najlepszej szkoły w Korei Północnej. "Nigdy nie widzieliśmy dzieci idących, albo wychodzących ze szkoły. Z wyjątkiem sceny, która była uwzględniona w scenariuszu filmu. Dzieci prawdopodobnie mieszkają w szkołach. Podobnie wygląda sytuacja robotników pracujących w fabrykach, w których robiliśmy zdjęcia. Najprawdopodobniej mieszkają w barakach położonych blisko miejsc pracy" - czytamy w informacji przedstawionej w filmie. Tak dzieci mogą więcej czasu poświęcić na naukę, a dorośli na pracę. Fot. mat. prasowe
Portrety Kim Ir Sena i Kim Dzon Una wiszą niemal na każdej ścianie - zarówno w miejscach publicznych jak i w prywatnych domach. Portrety Kim Ir Sena i Kim Dzon Una wiszą niemal na każdej ścianie - zarówno w miejscach publicznych jak i w prywatnych domach. Fot. mat. prasowe
"Akcja! - Mój tata mówi, że Korea jest najpiękniejszym krajem we wschodniej części świata. Korea jest Krajem Wiecznego Słońca" - mówi do kamery dokładnie poinstruowana Zin-mi. Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
'Vitaly Mansky obchodzi granice obrazu narzucane przez władzę. Zmienia kadry, tworzy nowe ujęcia. Bez komentarzy, wywiadów i dodatkowych wyjaśnień w doskonały, filmowy sposób i z właściwą sobie inteligencją pokazuje, jak działa Korea Północna. Kino staje się jak broń - kamery, ujęcia, sceny, kadry unieruchamiają czas i przestrzeń w ramach. Po to, żeby przeciwstawić się totalitarnej władzy za pomocą wyrazistych obrazów kinowych' - uzasadniło swój wybór jury 13. FF Millennium Docs Against Gravity. Film od piątku na ekranach kin! 'Vitaly Mansky obchodzi granice obrazu narzucane przez władzę. Zmienia kadry, tworzy nowe ujęcia. Bez komentarzy, wywiadów i dodatkowych wyjaśnień w doskonały, filmowy sposób i z właściwą sobie inteligencją pokazuje, jak działa Korea Północna. Kino staje się jak broń - kamery, ujęcia, sceny, kadry unieruchamiają czas i przestrzeń w ramach. Po to, żeby przeciwstawić się totalitarnej władzy za pomocą wyrazistych obrazów kinowych' - uzasadniło swój wybór jury 13. FF Millennium Docs Against Gravity. Film od piątku na ekranach kin! Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
'Pod opieką wiecznego słońca' był pokazywany m.in. na festiwalach w Helsinkach i Amsterdamie. Obraz zdobył Nagrodę Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowo-Wschodniej na festiwalu w MFFD Jihlava i Nagrodę Specjalną Jury dla Najlepszego Reżysera na MFF Talin. 'Pod opieką wiecznego słońca' został nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity. 'Pod opieką wiecznego słońca' był pokazywany m.in. na festiwalach w Helsinkach i Amsterdamie. Obraz zdobył Nagrodę Filmu Dokumentalnego z Europy Środkowo-Wschodniej na festiwalu w MFFD Jihlava i Nagrodę Specjalną Jury dla Najlepszego Reżysera na MFF Talin. 'Pod opieką wiecznego słońca' został nagrodzony główną nagrodą 13. FF Millennium Docs Against Gravity. Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe
"Pod opieką wiecznego słońca", reż. Witalij Manski Fot. mat. prasowe