Najlepsza muzyka filmowa wszech czasów. TOP 20

Najbardziej kultowe - naszym zdaniem - soundtracki. Wybierz swój ulubiony.

"Absolwent" ("Sound of Silence")

 

Soundtrack w wykonaniu duetu Simon and Garfunkel, zawiera między innymi utwory ''The Sound of Silence'', ''Scarborough Fair'' i ''Mrs. Robinson''. ''The Sound of Silence'' powstał w lutym 1964 roku w następstwie wydarzeń z 22 listopada 1963, kiedy zamordowano prezydenta Stanów Zjednoczonych Johna F. Kennedy'ego.

"Pulp Fiction" ("Misirlou" - Dick Dale & His Deltones)

 

Ścieżka dźwiękowa z filmu (jak i sam film) łamie wiele obowiązujących w kinie zasad. Największym uznaniem do dziś cieszy się kawałek: '''Pumpkin and Honey Bunny'' / ''Misirlou'' (Dick Dale & His Deltones).

"Różowa Pantera" (Henry Mancini)

 

Henry Mancini przez ponad 40 lat komponował muzykę filmową. Aż 18 razy był nominowany do Oscara, z czego otrzymał 4 statuetki i dziś uważany jest za jednego z najważniejszych artystów w historii kina. Największą sławę przyniósł mu jednak niezapomniany motyw z komedii ''Różowa Pantera''.

"Ojciec chrzestny" (Nino Rota)

 

Muzyka z ''Ojca chrzestnego'' to przede wszystkim słynny temat główny, jeden z naprawdę najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii kina. Nino Rota stworzył ścieżkę dźwiękową do wszystkich części dzieła Francisa Forda Coppoli: ''Ojciec chrzestny'' (1972), ''Ojciec chrzestny II'' (1974) i ''Ojciec chrzestny III'' (1990).

"Dirty Dancing" ("Time of my Life")

 

Soundtrack z filmu jest jednym z najpopularniejszych na świecie i zawiera takie hity, jak ''She's Like the Wind'' (Patrick Swayz), ''Hungry Eyes'' (Eric Carmen) i... niezapomniany ''The Time of My Life'' - skomponowany przez Franka Previte, a wykonany przez Billa Medleya i Jennifer Warnes. Utwór zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej.


Dirty Dancing - Final Dance - Time of my Life
Załadowane przez: Schutzengerl1205. - Cała telewizja i wczorajsze programy, online.

"Blues Brothers" ("Everybody Needs Somebody To Love")

 

Ścieżka dźwiękowa do kultowego filmu ''Blues Brothers'' na początku lat 80-tych spowodowała gwałtowny wzrost zainteresowania bluesem i rhythm'n bluesem. W filmie wystąpiło wiele gwiazd amerykańskiej piosenki, m.in. Aretha Franklin, Ray Charles, James Brown, John Lee Hooker, Cab Calloway.


The Blues Brothers - Everybody needs somebody to love
Załadowane przez: invinciberlink35. - Klipy wideo, wywiady, koncerty i wiele więcej.

"Titanic" ("My Heart Will Go On")

 

Cameron początkowo chciał, by muzykę do jego dzieła skomponowała Enya. Ta jednak odmówiła. Zaproponował więc napisanie muzyki Jamesowi Hornerowi. Horner napisał muzykę, starając się zawrzeć w niej również niepowtarzalny styl Enyi. Stworzenie muzyki do filmu proponowano także Dolores O'Riordan, wokalistce zespołu The Cranberries, jednak artystka zrezygnowała z powodu ciąży.

Cameron nie planował włączenia do filmu specjalnej muzyki pod napisy końcowe. Ale Horner wraz z Willem Jenningsem potajemnie przygotowali i nagrali utwór ''My Heart Will Go On'' (Celine Dion). Gotowy utwór od razu spodobał się Cameronowi i zgodził się na jego włączenie do filmu. Był to strzał w dziesiątkę. Piosenka ''My Heart Will Go On'' została w 1997 roku nagrodzona Oscarem za najlepszą oryginalną piosenkę filmową.

"Requiem for a Dream" (Clint Mansell)

 

Filmy Darrena Aronofsky'ego to kino niezależne i awangardowe. Taka jest też muzyka do jego obrazu ''Requiem for a Dream'', autorstwa Clinta Mansella, który wcześniej skomponował ścieżkę dźwiękową do wcześniejszego filmu Aronofsky'ego ''Pi''.

"Desperado" (Antonio Banderas - "Cancion del Mariachi")

 

Rodriguez zawsze dokładnie dobierał muzykę do swoich filmów. W ''Desperado'' największym hitem okazała się piosenka, którą, wraz z nominowanym do Oscara zespołem Los Lobos, zaśpiewał Antonio Banderas - ''Cancion Del Mariachi'' (''Morena De Mi Corazon''). Ta piosenka to serce całego filmu!

"Bandyta" (Michał Lorenc)

 

Doskonała muzyka Michała Lorenca do świetnego filmu Macieja Dejczera stała się prawdziwym przebojem i przyniosła Lorencowi platynową płytę.

"Twin Peaks" (Angelo Badalamenti)

 

Ogromną rolę w budowaniu klimatu filmu odegrała ścieżka dźwiękowa Angela Badalamentiego skomponowana przy udziale Lyncha i Davida Slussera.

"Uprowadzenie Agaty" (Seweryn Krajewski)

 

Film opisywano jako oparty na historii córki marszałka Andrzeja Kerna. Ze względu na przerysowanie negatywnej roli ojca w filmie część mediów sugerowała, że nakręcony w ciągu trzech miesięcy film został stworzony przez Piwowskiego na polityczne zamówienie w ramach kampanii propagandowej nakierowanej na dyskredytację Kerna. Autorem i wykonawcą muzyki jest Seweryn Krajewski. Tekst napisał Bogdan Olewicz.

''Piraci z Karaibów'' (Klaus Badelt)

 

Klaus Badelt karierę rozpoczął od tworzenia muzyki do filmów i reklam w Niemczech. W sumie napisał ponad 25 filmowych kompozycji, m.in. do ''Piratów z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły''. Wszyscy znamy chyba słynny motyw Badelta, wykorzystany przez Hiszpanów podczas mistrzostw Europy.

"Amelia" (Yann Tiersen)

 

Ponoć Jean-Pierre Jeunet, reżyser ''Amelii'', po raz pierwszy utwór Tiersena usłyszał w radio jadąc na plan zdjęciowy swojego filmu. Jeszcze tego samego dnia miał już wszystkie płyty artysty. Ostatecznie Tiersen do 10 utworów z poprzednich płyt napisał osiem nowych kompozycji, uzupełnił je utworami Russa Columbo oraz Fréhel i w ten oto sposób powstała fantastyczna ścieżka dźwiękowa do ''Amelii''.

"Władca pierścieni" (Howard Shore)

 

Początkowo mówiło się, że muzykę do filmu stworzy Wojciech Kilar. Ostatecznie jednak zrezygnowano z niego i zadania podjął się Howard Shore, uznany twórca muzyki filmowej. Wiele emocji wokół muzyki z "Władcy Pierścieni" wzbudzał udział słynnej wokalistki Enyi.

"Żądło" (Scott Joplin, Marvin Hamlisch)

 

Tytuł ''Żądło'' jest wynikiem fatalnego, zbyt dosłownego tłumaczenia z języka angielskiego (sting = przekręt). Ale muzyka z filmu jest bezbłędna!

"Siedmiu wspaniałych" (Elmer Bernstein)

 

Nominowaną do Oscara muzykę skomponował kompozytor o rosnącej wtedy reputacji, Elmer Bernstein. Kompozytor miał już za sobą dwie bardzo znane partytury - ''Dziesięć przykazań'' dla Cecila B. DeMille'a, które właściwie wprowadziły jego karierę na właściwe tory i pierwszą w historii ilustrację jazzową - ''The Man with Golden Arm''.

"Psycho " (Bernard Herrmann)

 

Bernard Herrmann pisywał wyłącznie wtedy, kiedy uznał, że pomysł jest tego wart. Bez problemu odmawiał współpracy z najbardziej wpływowymi postaciami Hollywood. Najwięcej filmów z jego muzyką, nakręcił Alfred Hitchcock. I to mimo tego, że stosunki między nimi były bardzo trudne! Spotkali się przy realizacji filmu ''Kłopoty z Harrym'' w 1952. To właśnie Herrmann napisał dla Hitchcocka tę przerażającą muzykę w ''Psychozie'', o której Jerry Goldsmith powiedział później:

Jest tak prosta, że aż banalna i oparta o trzy proste takty, ale jak grają...

Legendy krążyły o współpracy Hitchcocka i Herrmanna. Kiedy się kłócili, ekipa podobno zwijała się z planu ? na wszelki wypadek (ponoć byli w stanie roznieść dekoracje). Hitchcock - według świadków tamtych zdarzeń - uważał, że muzyka Herrmanna przyćmiewa jego jako reżysera. Rozstali się ostatecznie i nieodwołalnie na planie ''Marnie'' po 12 latach współpracy.

"Magnolia" (Aimee Mann - "Wise Up")

 

Film o wielowątkowej, mozaikowej konstrukcji. Akcja obejmuje jeden dzień. Bohaterowie spotykają się na ulicach San Fernando. Są wśród nich: starszy pan chory na raka, wybitnie inteligentny chłopiec, na próżno zabiegający o akceptację ze strony ojca, dziewczyna hałaśliwą muzyką zagłuszająca poczucie pustki, kobieta ślepo zapatrzona w swojego męża i zapomniany triumfator popularnych teleturniejów. Wszyscy bohaterowie dochodzą do smutnej refleksji nad swoim życiem przy dźwiękach piosenki ''Wise Up''.

"Królestwo" (Joachim Holbek)

 

''Królestwo'' w reżyserii Larsa von Triera w zamierzeniu miało być trylogią. W roku 1997 zrealizowana została druga seria, kolejnych czterech odcinków, pod tytułem ''Królestwo II''. Seria trzecia nie została nakręcona z powodu śmierć jednego z głównych aktorów ? Ernst-Hugo Järegårda w roku 1998. Nastrój filmu swoją muzyką podsycał Joachim Holbek.

Więcej o: