Nieznalska, Kozyra i Bałka na wyjątkowej aukcji w Gdańsku

Zobacz prace jakich artystów możesz wylicytować już w piątek w Gdańsku. To będzie wielka uczta dla wielbicieli polskiej sztuki współczesnej.
Wystawa 'Polityczni dizajnerzy' na zdjęciu praca Lindy Pollack 'Habeas Lounde' Wystawa 'Polityczni dizajnerzy' na zdjęciu praca Lindy Pollack 'Habeas Lounde' Fot. Renata Dąbrowska / Agencja Gazeta

Kup sobie Wyspę!

W piątek (30.09) w Gdańsku odbędzie się aukcja dzieł sztuki, podczas której kupić będzie można prace najważniejszych polskich artystów współczesnych - m.in. Mirosława Bałki, Bogny Burskiej, Zuzanny Janin, Grzegorza Klamana, Zbigniewa Libery, Katarzyny Kozyry, Joanny Rajkowskiej. Aukcja zakończy pierwszą odsłonę międzynarodowego festiwalu Alternativa, który odbywał się na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej. Jej organizatorem jest Instytut Sztuki Wyspa, również działający na terenach postoczniowych. Podczas finisażu odbędzie się aukcja pod hasłem "Kup sobie Wyspę!", z której dochód przeznaczony będzie na wykup budynku, w którym od lat działa Instytut.

Praca Katarzyny Kozyry Praca Katarzyny Kozyry

Katarzyna Kozyra - Cena wywoławcza: 1 500 zł

Ur. w 1963 roku. Ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na pracowni prof. G. Kowalskiego na w 1993 roku oraz Hochschule für Graphik und Buchkunst w Lipsku (1998). Otrzymała liczne stypendia rezydencyjne w tym w: Wiedniu (1998), w Wenecji (1999) w Nowym Jorku (2000). Laureatka Paszportu Polityki w 1997 roku. Artystka tworząca instalacje, fotografię i sztukę wideo, realizatorka sztuki krytycznej. Autorka "Piramidy zwierząt" (1993), "Olimpii" (1996). Jej indywidualne wystawy odbyły się w Polsce i poza jej granicami: Postmasters Gallery, Nowy Jork (2002); Centre national de la danse, Paryż (2006); The Midget Gallery, Bazylea (2007); "In Art Dreams Come True", Praga (2011).

Fotografia Katarzyny Kozyry "Bez tytułu" jest jednym ze zdjęć, wykonanych przez artystkę w czasie, w którym przestała uczęszczać na zajęcia na Akademii Sztuk Pięknych. Przez cały rok fotografowała swojego kolegę z roku i współlokatora, Andrzeja Karasia, tworząc serię unikatowych fotografii ukazujących młodego mężczyznę o ciele Apollina, w różnych sceneriach, m. in.: na tle białego prześcieradła, firanki, w kwiatach, w pościeli, w mięsie. Zabawa i eksperymenty Kozyry z aparatem fotograficznym zaowocowały wnikliwym studium męskiego aktu. Dzięki tym fotografiom otrzymała zaliczenie przedmiotu prowadzonego przez prof. G. Kowalskiego na IV rok studiów na warszawskiej ASP.

Praca Doroty Nieznalskiej Praca Doroty Nieznalskiej mat. prasowe

Dorota Nieznalska - Cena wywoławcza: 300 zł

Ur. w 1973 roku. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku, w pracowni G. Klamana w 1999 roku. Realizuje obiekty, instalacje z dźwiękiem, instalacje wideo, foto, wideo, plakaty. W 2010 roku otrzymała stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego, zdobyła I miejsce w konkursie Gdańskie Biennale Sztuki oraz stypendium pobytowe "Polish Kultursommer Scholarship" w Kiel, Niemcy (2005/2006). Indywidualne wystawy Nieznalskiej odbyły się m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej, Zamek Ujazdowski w Warszawie (2000), w Galerii Piekary w Poznań (2009), w Modelarnii w Gdaśku (2010). Jej prace zasilają m.in. kolekcje Norrtelje Konsthalle w Szwecji, Kulczyk Collection w Poznaniu, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, w Regensburg (Niemcy).

Fotografia "Wierność PL", będąca częścią cyklu "Implantacja Perwersji", ukazuje męski tors z przewieszonym przez kark obiektem przypominającym obrożę i smycz dla psa. Nietypowa kolczatka z cierniami, została odlana z brązu, przez co zyskała na wartości materialnej. Zestawiając ze sobą psie akcesoria, z męskim nagim torsem, oraz określając całość tytułem "Wierność PL", Nieznalska zdekonstruowała klasyczny topos psa i ironicznie ukazała go w "polskim wydaniu".

Praca Zbigniewa Libery Praca Zbigniewa Libery mat. prasowe

Zbigniew Libera - Cena wywoławcza: 300 zł

Urodził się w 1959 roku w Pabianicach. Należy do najciekawszych artystów pokolenia, które pojawiło się na krajowej scenie artystycznej w latach osiemdziesiątych (w okresie tym nie uczestniczył w oficjalnym obiegu artystycznym, działał m.in. alternatywnym kręgu łódzkiego strychu i "Kultury Zrzuty", współpracował także z Zofią Kulik jako jej model), tworzy obiekty, instalacje, realizacje wideo, posługuje się fotografią, malarstwem, jest autorem działań multimedialnych. Przedstawione na początku lat dziewięćdziesiątych prace o charakterze kontemplacyjno-medytacyjnym - jak np. realizacja wideo "Perseweracja mistyczna" (pokazana m.in. na głośnej wystawie "Perseweracja mistyczna i róża" w 1992 r. w PGS w Sopocie) wywołały wokół jego twórczości spore zanteresowanie. Kolejne wystawy na których przedstawił takie realizacje jak "Urządzenia korekcyjne" (wystawa indywidualna w CSW w Warszawie), czy też model obozu koncentracyjnego zbudowany z klocków lego, przyniosły mu miano artysty kontrowersyjnego i międzynarodowy rozgłos. W 2004 w łódzkim Atlasie Sztuki,PGS Sopot, poznańskim Arsenale pokazał wystawę swoich prac wykorzystujących przekaz fotograficzny "Mistrzowie i pozytywy".

Do najgłośniejszych jego realizacji z tamtego okresu należą wstrząsające "Obrzędy intymne" i "Perseweracja mistyczna", filmy dokumentujące opiekę nad umierającą babką. W 1987r. stworzył "Jak tresuje się dziewczynki", zapis wideo narzucania i przyswajania wzorców zachowań, tytułowej "tresury", ćwiczenia ról związanych z wizerunkiem płci. W latach 90-tych Libera projektował "Urządzenia korekcyjne", zestawy do poprawiania wyobrażonych niedostatków ciała, tworzył również fikcyjne, przetworzone zabawki, "protezy dorosłości w świecie dziecka"(Ronduda), których zadaniem było "tresowanie", poddawanie dzieci "procesowi socjalizacji". Najsłynniejszą z serii owych "zabawek" jest zestaw klocków "Lego. Obóz koncentracyjny" (1994). Libera zerwał w tym dziele z podniosłym tonem w opowiadaniu o Holocauście, skoncentrował się na zagadnieniach związanych z pamięcią wizualną. Ukazał niemożność zbliżenia się do prawdy historycznej, która ulega zafałszowaniom niezależnie od budulca/języka, w jakim stworzony został zapis. Obóz koncentracyjny wykonany z powszechnie dostępnych klocków dla dzieci jest równie niedoskonałym świadectwem o Holocauście jak kino, literatura, czy malarstwo. Libera stawia w swojej twórczości pytanie: czy Holocaust i Druga Wojna są traumą, żałobą, którą należy oswoić i przepracować? Pytanie szczególnie aktualne w dobie przewartościowań i reinterpretacji (Shoah wkracza do komedii filmowych, humorystycznych kreskówek, od lat obecne jest w komiksach fantastycznych i grach komputerowych). Próbą odpowiedzi jest cykl fotografii "Pozytywy" (lata 2002 - 2003) oraz książka "Co robi łączniczka" (stworzona wspólnie z prozaikiem Darkiem Foksem w roku 2005). Libera wskazuje na to, że trauma została już przepracowana, a proces ten jest nadzwyczaj krótki, co więcej - skraca się w miarę rozwoju kultury multimedialnej w dobie przesytu obrazem.

Praca Michała Szlagi Praca Michała Szlagi mat. prasowe

Michał Szlaga - Cena wywoławcza: 1 000 zł

Ur. w 1978 roku. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, w 2003 roku uzyskał dyplom w Pracowni Fotografii Medialnej. Szlaga został nagrodzony w jednym z najbardziej prestiżowych konkursów świata "Photo Awards 2007", zdobył dwie pierwsze nagrody w kategoriach "Architektura-Budynki" i "Ludzie-Autoportret". Jest również laureatem większości krajowych konkursów w dziedzinie fotografii prasowej. To uznany fotograf, pracujący zarówno w obszarze artystycznym, jak i w domenie fotografii prasowej. Na stałe współpracuje z czasopismami "MaleMEN", "Przekrój", "Newsweek", "Twój Styl" i "Viva", publikował swoje zdjęcia w kilkunastu tytułach prasowych. Od 2000 dokumentuje przemiany zachodzące na terenie Stoczni Gdańskiej. Od połowy 2008 roku tworzy projekt "Polska - Dziennik", osobisty pamiętnik fotograficzny który obecnie zawiera ponad tysiąc fotografii i stale się powiększa.

Praca Zuzanny Janin Praca Zuzanny Janin mat. prasowe

Zuzanna Janin - Cena wywoławcza: 1 200 zł

Ur. w 1964 roku. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w ramach stypendium w ECAV - Ecole Cantonale d'Art du Valais, Sierre w Szwajcarii. Kilkukrotna stypendystka Ministra Kultury, laureatka AdiPrize for Art (2001), Art in the City Prize (2009), Best Photo of the Year 2010. Rzeźbiarka, autorka instalacji, wideo-instalacji, wideo, fotografii, akcji i działań performatywnych. W swojej twórczości zajmuję się tematyką miejsca, pamięci i czasu, a także procesów pamięci zbiorowej, przemian i przenikania się znaczeń w historii kultury. Jej prace znajdują się w kolekcjach m.in. Muzeum Sztuki Nowoczesnej Warszawa, Muzeum Sztuki w Łodzi, w Hoffmann Sammlung, Berlin, La Gaia Collectione, Fosca, w Museum Gornośląskim Znaki Czasu (Katowice, Lublin, Olsztyn, Szczecin), w Galerii Zachęta, Warszawa, w CSW Zamek Ujazadowski, Warszawa i w wielu kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

Prezentowana praca jest fragmentem video "Siedem Śmierci (Duchy)" z projektu "Widziałam swoją śmierć 2003-2006". Jest fotograficznym przedstawieniem tańczącej postaci nagiej kobiety, która przez brak ostrości kadru, jawi się jako oniryczny duch.

Praca Mirosława Bałki Praca Mirosława Bałki mat. prasowe

Mirosław Bałka - Cena wywoławcza: 2 500 zł

Ur. w 1958 roku. Absolwent Technikum Nukleonicznego w Otwocku i Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom uzyskał w pracowni prof. J. Kucza w 1985 roku. Zajmuje się rzeźbą, rysunkiem i filmem eksperymentalnym. Członek Akademie Der Kunste w Berlinie. Brał udział w ważnych wystawach międzynarodowych m.in.: Documenta w Kassel (1992), Biennale w Wenecji (1990, 1993, 2003, 2005), The Carnegie International w Pittsburgh (1995), Biennale w Sao Paulo (1998), Biennale w Sydney (1992, 2006), Biennale w Santa Fe (2006). Jego prace znajdują się w ważniejszych kolekcjach muzealnych na świecie m.in.: Tate Modern, Londyn; MOCA, Los Angeles; MOMA, Nowy Jork; The Carnegie Museum of Art, Pittsburgh; Museu Serralves, Porto; Kiasma, Helsinki; The National Museum of Art, Osaka; The Israel Museum, Jeruzalem.

Seria składa się z czterech litografii: Północ, Południe, Wschód i Zachód, przedstawiających cztery widoki tej samej drogi w Auschwitz. Nazwy prac pochodzą od kierunków stron świata, z których zostały wykonane fotografie. Wszystkie ślady, które ujawniają tożsamość miejsca lub obecność ludzi, bądź zwierząt, zostały wycięte i zastąpione białymi, pustymi lukami. Autor pozostawił bez zmian tylko neutralne elementy krajobrazu jak drzewa, niebo czy ziemię. Pomimo przerażającej historii związanej z tym miejscem, Mirosław Bałka kładzie nacisk na alternatywne reprezentacje Auschwitz, dając do zrozumienia, że Holocaust powinien być zapamiętany w sposób zarówno przerażający i jak piękny.

Jak licytować?

Podczas aukcji, która rozpocznie się w piątek o godz. 18 i potrwa do godz. 20, będzie można m.in. licytować skórzany futerał na "Pasję" Doroty Nieznalskiej, fotografię Joanny Rajkowskiej, przedstawiającą jej słynną palmę przy warszawskich Alejach Jerozolimskich, rysunki Zbigniewa Libery oraz studium głowy Lecha Wałęsy wykonane przez Grzegorza Klamana.

Aukcję poprowadzi Andrzej Starmach, krakowski marszand i właściciel galerii. Poza licytacją, która odbywać będzie się w budynku IS Wyspa, zgłoszenia przyjmowane będą telefonicznie pod nr. 601 808 148 oraz drogą elektroniczną (adres: aukcje@artinfo.pl). Prace zobaczyć można wcześniej w katalogu zamieszczonym na stronie www.artinfo.pl oraz na www.wyspa.art.pl.

Specjalny numer konta z przeznaczeniem na zbiórkę publiczną w ramach kampanii "Kup sobie Wyspę!": 26 1020 1811 0000 0402 0156 1414 Bank PKO BP SA III o. Gdańsk.