Plakat "Trzy dekady wolności" Eugena Rauldiego został uznany za najlepszą pracę konkursu przez jury, w skład którego weszli m.in. Jerzy Janiszewski, twórca logo "Solidarności", oraz Luka Rayski, autor popularnego plakatu "Konstytucja".
"Rzemieślnik, inżynier, esteta, badacz harmonii, selekcjoner kultury - projektant graficzny. W niekończącej się pogoni za perfekcją, tworzę nowe wymiary świata wizualnego - złudne, ale kojące wobec odstręczającej rzeczywistości" - pisze o sobie Rauldi.
II miejsce w konkursie zorganizowanym przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną zajęła praca "XXX" Jagny Wróblewskiej, urodzonej w 1984 roku w Belgii. Artystka ukończyła ASP w Warszawie, jej ulubioną techniką jest akwarela.
Trzecie miejsce ex aequo zajęli autorzy plakatów "Polska wol(j)na"i "Na skrzydłach wolności". Ten pierwszy stworzył Piotr Depta-Kleśla - projektant graficzny, plakacista, ilustrator, związany z Wydziałem Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie.
"Na skrzydłach wolności" to plakat, którego autorem jest Dawid Celek. Artysta urodził się w 1986 roku we Wrocławiu. Ukończył studia na wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej i Technische Universität Dresden. To jego projekt został wybrany, by ozdobić ścianę na żoliborskim bloku przy ul. Marii Kazimiery 1 i w ten sposób uhonorować Dawida Bowie'ego.
Oto inne prace, które zakwalifikowały się do finału konkursu.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
Praca przygotowana na konkurs zorganizowany przez Fundację Gdańską, Europejskie Centrum Solidarności, Miasto Gdańsk oraz Demokrację Ilustrowaną.
- Gary'ego Coopera wybrałem trochę podświadomie. Przypominał mi dziadka z fotografii. Ta sama sylwetka, cień na twarzy, układ nóg... - mówił Tomasz Sarnecki, autor najsłynniejszego plakatu na wybory 4 czerwca 1989 r., "W samo południe".
Plakat do dziś pozostaje jednym z najwyraźniejszych symboli wyborów. - Amerykański bohater symbolizował determinację, siłę i odwagę. Kowboj był też metaforą naszego otwarcia na Zachód, marzenia, żeby zachodni świat zauważył Polskę i przyklasnął zmianom demokratycznym - tłumaczy jego siłę Zofia Smełka-Leszczyńska, autorka fanpejdżu "Archiwum plakatu politycznego".
Chcemy, by data 4.6.89 stała się naszym "PiNem do wolności", była źródłem radości i inspiracji. Z okazji czerwcowych wyborów mamy więc dla was atrakcyjne zniżki w "Kulturalnym Sklepie" (książki i muzyka), "Publio" (e-book i e-prasa)i "Gazecie Wyborczej" (prasa). PRZEJDŹ TUTAJ >>