Pośmiertny Złoty Lew. Nagrody weneckiego biennale rozdane [FOTO/WIDEO]

Nieżyjący już niemiecki reżyser Christoph Schlingensief został uhonorowany najważniejszą nagrodą 54. biennale w Wenecji. Złotego Lwa dla najlepszego artysty biorącego udział w wystawie otrzymał Amerykanin Christoph Marclay za 24-godzinny film "The Clock".

Najlepszy pawilon - Niemcy

Niemiecki pawilon został uznany za najlepszy spośród 89 zaprezentowanych na tegorocznej edycji najbardziej prestiżowej wystawy sztuki nowoczesnej na świecie. W ten sposób jury wyraziło również uznanie, dla Christopha Schlingensiefa, którego prace pokazywane są w ramach niemieckiej instalacji. Reżyser zmarł w sierpniu na zapalenie płuc.

Najbardziej obiecujący artysta - Haroon Mirza

Srebrny Lew trafił do "najbardziej obiecującego artysty tego roku". Tym razem został nim 34-letni Londyńczyk Haroon Mirza, autor instalacji typu "światło i dźwięk" w brytyjskim pawilonie. Haroon podbija świat sztuki swoimi instalacjami, które wykorzystują zjawiska optyczne, fragmenty mebli i elektroniki, jak i nawiązują do prac innych artystów konceptualnych.

 

Najlepsza praca - "The Clock" Cristian Marclay

Co roku przyznawane są również Złote Lwy za najlepszą indywidualną pracę na wystawie. Tym razem werdykt był łatwy do przewidzenia. Statuetka trafiła do twórcy jednej z najbardziej rzucających się w oczy i chwalonych prac - 24-godzinnego filmu "The Clock" - Amerykanina Christiana Marclay'a. Film, który składa się z powycinanych ze światowej kinematografii znanych scen z zegarami, od początku trwania biennale przyciągał największe tłumy.

Elaine Sturtevant i Franz West Elaine Sturtevant i Franz West fot. AP

Wyróżnienia honorowe i za całokształt

Przyznane również zostały dwa wyróżnienia honorowe: dla pawilonu litewskiego za wystawę "Behind the White Curtain" oraz dla szwedzkiej artystki Klary Liden za instalację "Untitled, Trashcan" na wystawie "ILLUMInations". A Złote Lwy za całość artystycznego dorobku otrzymali artyści: Amerykanka Elaine Sturtevant i Austriak Franz West.

Elaine znana jest z tego, że wszystkie jej prace to swego rodzaju kopie innych artystów m.in. Warhola i Duchampa. West to przedstawiciel austriackiej "sztuki radykalnej".