Naukowcy przeanalizowali skrypty z kilku tysięcy filmów. Opracowali sposób na sukces kasowy produkcji

Jak zrobić film, by odniósł sukces kasowy? Naukowcy znaleźli na to sposób.

Naukowcy przeanalizowali dane z ponad 6 tysięcy skryptów filmowych, przefiltrowali je przez wiele algorytmów. Tym samym znaleźli emocje bohaterów, których losy najchętniej oglądali widzowie, a co za tym idzie - filmy te stawały się hitami kasowymi. Analizy przedstawiają się jasno. 

Wiemy, że kiedy mówimy o produkcji filmowej, to mała grupa ludzi podejmuje decyzje za widzów. Zasadniczo w badaniu usiłowaliśmy słuchać widzów, aby zobaczyć, czego naprawdę chcą - mówi w "The Guardian" Ganna Pogrebna, profesor ekonomii behawioralnej na Uniwersytecie w Birmingham, która była kierownikiem zespołu badawczego.

Badacze podzielili produkcje na różne profile emocjonalne: film prowadzi widza w schemacie "od zera do bohatera", druga kategoria to zupełnie odwrotna sytuacja - od bohatera do zera, trzecia - upadek bohatera, który potrafi się podnieść, kolejna to sukces bohatera, który później upada.

Naukowcy wyróżnili także profil filmu, który pokazuje radosne chwile bohatera, po których następuje jego upadek, jednak całość kończy się happy endem. Takim filmem jest np. "Kopciuszek". Ostatnia kategoria pokazuje początkowo ciężkie losy postaci, po których następuje przełamanie kryzysu, ale jego historię kończy trudny upadek (przykład: "Edyp").

Po przeanalizowaniu danych, specjaliści wskazali, że ludzie najchętniej oglądają filmy z postaciami, którzy potrafią podnieść się z upadku. Sukces kasowy filmu gwarantuje schemat "wesoły-smutny-wesoły". 

Nie próbujemy zabić przemysłu filmowego, staramy się zobaczyć, co się najbardziej podoba. Sądzę, że nie jest to ograniczenie, wręcz przeciwnie może pozwolić firmom na większą pomysłowość - powiedziała Ganna Pogrebna.

JT

 

Więcej o: