Horror-komedia "The Dead Don’t Die" ("Martwi nie umierają") Jima Jarmuscha, w obsadzie której znaleźli się m.in. Tom Waits, Bill Murray, Chloë Sevigny i Iggy Pop, otworzy już we wtorek 72. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes.
W tym roku o tym, który z reżyserów odbierze Złotą Palmę zdecyduje jury pod przewodnictwem meksykańskiego reżysera Alejandro Gonzalez Inarritu, autora m.in. Birdmana", "Zjawy" czy "Amores perros". Oprócz niego decyzję będzie podejmować ośmioro innych filmowców, wśród nich Polak Paweł Pawlikowski.
Laureat Oscara za "Idę" i reżyser nominowanej w tym roku do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej "Zimnej wojny", ma na koncie także wyróżnienia zdobyte w Cannes. W 2010 roku jego scenariusz do filmu "Siostra miłosierdzia" (który napisał razem z Cezarym Harasimowiczem) zdobył nagrodę European Talent. Pawlikowski zdecydował się potem napisać scenariusz od nowa i na jego podstawie nakręcił "Idę". Z kolei dwa lata temu Pawlikowski odebrał Złotą Palmę za najlepszą reżyserię jako pierwszy polski laureat tej nagrody - oczywiście za "Zimną wojnę".
Wśród 21 filmów, które mają szansę zdobyć nagrodę w konkursie głównym, znalazł się m.in. najnowszy film Quentina Tarantino "Once Upon a Time in Hollywood", w którym obok wcielających się w główne role Leonardo DiCaprio i Brada Pitta, zagrał także polski aktor Rafał Zawierucha. Wiele osób z niecierpliwością czeka na premierę filmu reżysera, który w 1995 roku zdobył Złotą Palmę za "Pulp Fiction", pokonując m.in. "Trzy kolory. Czerwony" w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego. Tym bardziej, że pierwotnie ogłoszona lista tytułów zakwalifikowanych do konkursu głównego nie uwzględniała filmu Tarantino - nie było wiadomo, czy twórcy zdążą na czas z montażem "Once Upon a Time in Hollywood".
Czy Tarantino po prawie 25 latach znowu wygra w Cannes? Przekonamy się 25 maja, podczas uroczystej gali która obędzie się w Grand Théâtre Lumière. O Złotą Palmę walczą także m.in. Ken Loach z filmem "Sorry We Missed You", Pedro Almodovar - "Pain and Glory", Jim Jarmusch - "The Dead Don’t Die" i Xavier Dolan z "Matthias and Maxime".
W konkursie studenckich filmów krótkometrażowych Cinéfondation podczas festiwalu w Cannes będą pokazane aż dwa tytuły z polskim pierwiastkiem. Pierwszy z nich to krótkometrażowa animacja "Duszyczka" Barbary Rupik, której producentem jest Szkoła Filmowa w Łodzi. Drugi film to thriller zrealizowany w technice animacji poklatkowej "Roadkill" Leszka Mozgi, polskiego reżysera mieszkającego obecnie w Wielkiej Brytanii. "Roadkill" zgłosił do konkursu co prawda Londyński Uniwersytet UAL, ale animacja w całości powstała w Polsce.
Polskie animacje zostały wybrane spośród ponad 2 tysięcy zgłoszonych produkcji krótkometrażowych. Zwycięzcą zostanie jeden z 17 filmów, a o tym, komu przypadnie to wyróżnienie, zdecyduje jury pod przewodnictwem francuskiej reżyserki Claire Denis.
Festiwal Filmowy w Cannes to nie tylko pokazy nowych filmów, ale także klasyki. W tym roku w sekcji Cannes Classics obok m.in. "Miłości blondynki" Miloša Formana i "Swobodnego jeźdźca" Dennisa Hoppera, 20 maja obędzie się seans zrekonstruowanego w 4K "Kanału" Andrzeja Wajdy. W 1957 roku "Kanał" był jednym z filmów konkursu głównego i zdobył Nagrodę Specjalną Jury podczas festiwalu filmowego w Cannes.
The Dead Don't Die, reż. Jim Jarmush
Pain & Glory, reż. Pedro Almodovar
The Traitor, reż. Marco Bellocchio
The Wild Goose Lake, reż. Diao Yinan
Parasite, reż. Bong Joon-ho
Young Ahmed, reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Oh Mercy!, reż. Arnaud Desplechin
Atlantique, reż. Mati Diop
Matthias & Maxime, reż. Xavier Dolan
Little Joe, reż. Jessica Hausner
Sorry We Missed You, reż. Ken Loach
Les Misérables, reż. Ladj Ly
A Hidden Life, reż. Terrence Malick
Bacurau, reż. Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles
The Whistlers, reż. Corneliu Porumboiu
Frankie, reż. Ira Sachs
Portrait Of A Lady On Fire, reż. Céline Sciamma
It Must Be Heaven, reż. Elia Suleiman
Sibyl, reż. Justine Triet
Once Upon a Time in Hollywood, reż. Quentin Tarantino
Mektoub My Love: Intermezzo, reż. Abdellatif Kechiche