Gwiazdy wzięły udział w kampanii Ministerstwa Zdrowia. Pokazują, jak rozmawiać z kimś chorym na depresję

Marian Dziędziel, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Adam Woronowicz i Zofia Wichłacz - to część nazwisk, które widać w spotach do kampanii "Naucz się mówić do osób chorych na depresję". Zorganizowana przez Fabrykę Komunikacji Społecznej akcja zachęca do głębszego zastanowienia się nad tym, jak rozmawiać z bliskimi, którzy chorują na depresję, i tym samym okazać im realne wsparcie.
Zobacz wideo

"'Weź się w garść!', 'Wyjdź do ludzi', 'Inni mają gorzej'. To przykładowe sformułowania kierowane do osób chorych na depresję. Choć z założenia mają pomóc, ich skutek jest odwrotny. Właśnie ten problem porusza kampania realizowana pod hasłem 'Naucz się mówić do osób chorych na depresję'" - pisze Fabryka Komunikacji Społecznej. 

Zobacz też: Jak seriale radzą sobie z tematem depresji? "Dziękuję ci, BoJack. Nauczyłeś mnie, że bycie smutnym nie jest niczym złym" >>

"Inni mają gorzej"? Nie tak należy się zwracać do osoby chorej na depresję

Organizatorzy akcji wypuścili trzy spoty, w których aktorzy odegrali trzy różne sytuacje, ale ze wspólnym mianownikiem. Marian Dziędziel i Jadwiga Jankowska-Cieślak wcielili się w małżeństwo - Dziędziel stara się nawiązać kontakt z chorą na depresję wieku podeszłego żoną. Kiedy mówi: "Musisz wziąć się w garść", aplikacja mobilna podpowiada mu inne hasło: "Jestem z tobą".

 

Adam Woronowicz zagrał ojca chorego nastolatka (w tej roli Maurycy Antonik), który w furii krzyczy na syna: "Inni mają gorzej!". Ponownie pojawia się tu aplikacja, która tym razem sugeruje mu proste pytanie: "Czy mogę ci jakoś pomóc?".

 

W trzecim spocie pojawia się Małgorzata Hajewska-Krzysztofik jako matka młodej dziewczyny zmagającej się z depresją poporodową - w tej roli wystąpiła Zofia Wichłacz. Aplikacja proponuje zatroskanej matce, żeby zamiast słów "Masz dla kogo żyć" powiedziała do córki: "Pamiętaj, zawsze jestem z tobą".

 

"Naucz się mówić od osób chorych na depresję" to kolejna odsłona kampanii "Depresja. Rozumiesz - pomagasz", której celem jest edukacja w zakresie profilaktyki i wczesnego rozpoznawania symptomów choroby, jaką jest depresja. Kampania została zrealizowana ze środków finansowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia w ramach programu pn. Program Zapobiegania Depresji w Polsce na lata 2016-2020.

Więcej o: