Które filmy były najlepsze w 2020 roku? Serwis Rotten Tomatoes wskazał m.in. "Boże Ciało" [LISTA]

Rotten Tomatoes przygotowało ostateczne zestawienie najlepszych produkcji filmowych, które powstały w 2020 roku. Uwzględnione zostały recenzje krytyków i oceny wystawiane przez użytkoników strony. I tak oto wiemy, że w TOP50 najwyżej ocenianych filmów ubiegłego roku jest "Boże Ciało" Jana Komasy. Jakie tytuły znalazły się jeszcze w zestawieniu?

2020 rok był jednym z najdziwniejszych w historii kinematografii. Z powodu pandemii kina na całym świecie były przez większość roku zamknięte, ale to nie znaczy, że nie było nic ciekawego do oglądania. Widzom na pomoc przyszły platformy streamingowe, na których debiutowały także duże, hollywoodzkie produkcje. Serwis Rotten Tomatoes postanowił wybrać najlepsze tytuły ubiegłego roku. To jedna z najpopularniejszych stron poświęconych filmom i przemysłowi rozrywkowemu, która zbiera recenzje profesjonalnych krytyków i opinie widzów. Korzystają z niej jej miliony użytkowników, dzięki czemu można łatwo się zorientować, co warto oglądać.

Zobacz wideo "Boże Ciało" dostało nominację do Oscara. Zobacz zwiastun filmu Jana Komasy

Jak powstaje lista najlepszych filmów wg Rotten Tomatoes?

Na temat wybranego filmu zbierane są opinie krytyków filmowych, zebranych w sprawdzonej bazie "Top critics". Tę samą produkcję oceniać mogą zalogowani użytkownicy strony: przyznają punkty dodatnie i ujemne w formie symbolicznych pomidorków. Sama nazwa "Rotten Tomatoes" nawiązuje wszak do amerykańskiego zwyczaju obrzucania zgniłymi pomidorami artystów, których występy były kiepskie. Tak też czerwony pomidor od widza oznacza, że film mu się podobał, a zielony, czyli zgniły, to ocena negatywna.

Na podstawie ocen krytyków i widzów wyciągane są średnie, które wyrażane są w procentach i prezentowane w osobnych tabelkach. Bo jak wiadomo to, że coś się podoba widzom, nie znaczy, że podoba się krytykom i na odwrót. Im więcej procent dany film otrzymał od widzów, tym jest lepszy według przyjętego systemu. Ocena powyżej 60 procent oznacza, że film jest "czerwony" i warto go obejrzeć. Ostateczne ocena filmu na "Tomatometer" czyli "pomidorometrze" jest wystawiana, gdy w bazie pojawi się minimum potrzebnych do tego ocen od użytkowników. 75 proc. pozytywnych opinii daje tu miano "świeżego", a film dostaje "certyfikat świeżości".

Na listę najlepszych filmów 2020 roku trafiły zatem produkcje, które miały wynik przynajmniej 75 proc. na "pomidorometrze". Minimalna liczby recenzji zależała tu od sposobu dystrybucji produkcji. W przypadku filmów dystrybuowanych na całym świecie, potrzebnych było 80 ocen, a dla tytułów dostępnych na platformach streamingowych - 40. Produkcje stricte telewizyjne potrzebowały ich już tylko 20. Niezależnie od tego, każdy film potrzebował też przynajmniej pięciu recenzji dziennikarzy z bazy "top critics". Na poniższej liście znajdziemy filmy fabularne, animacje oraz filmy dokumentalne - ich kolejność została ustawiona ze względu na uśrednioną ocenę z głosowania widzów i recenzentów. 

W 2020 roku najlepszym filmem okazał się "Portret kobiety w ogniu", drugie miejsce zajął dramat wojenny "1917", a trzecie miejsce należy do "Niewidzialnego człowieka". "Boże Ciało", które otrzymało 93 recenzje i ma 98 proc. na "pomidorometrze" ostatecznie uplasowało się na miejscu 40.

Lista najlepszych 50 filmów wg Rotten Tomatoes

  1. "Portrait of a Lady on Fire" / "Portrait de la jeune fille en feu" / "Portret kobiety w ogniu", reż. Céline Sciamma - 98 proc.
  2.  "1917", reż. Sam Mendez - 89 proc.
  3.  "The Invisible Man" / "Niewidzialny człowiek", reż. Leigh Whannell - 98 proc.
  4.  "Ma Rainey's Black Bottom" / "Ma Rainey: matka bluesa", reż. George C. Wolfe - 99 proc.
  5.  "Never Rarely Sometimes Always" / "Nigdy, rzadko, czasami, zawsze", reż. Eliza Hittman - 99 proc.
  6.  "Soul" / "Co w duszy gra", reż. Pete Docter - 95 proc.
  7.  "Nomadland", reż. Chloé Zhao - 97 proc.
  8.  "One Night in Miami", reż. Regina King - 98 proc.
  9.  "Hamilton", reż. Thomas Kail - 98 proc.
  10.  "Sound of Metal", reż. Darius Marder (2019) - 97 proc.
  11.  "Da 5 Bloods" / "Pięciu braci", reż. Spike Lee - 92 proc.
  12.  "Miss Juneteenth", reż. Channing Godfrey Peoples - 100 proc.
  13.  "Wolfwalkers" / "Sekret wilczej gromady", reż. Tomm Moore, Ross Stewart - 99 proc.
  14.  "His House" / "Czyj to dom?", reż. Remi Weekes - 100 proc.
  15.  "Crip Camp: A Disability Revolution" / "Obóz godności: Rewolucja w życiu niepełnosprawnych", reż. James Lebrecht, Nicole Newnham - 100 proc.
  16.  "Promising Young Woman" / "Obiecująca. Młoda. Kobieta.", reż. Emerald Fennell - 92 proc.
  17.  "Onward" / "Naprzód", reż. Dan Scanlon - 88 proc.
  18.  "The Trial of the Chicago 7" / "Proces Siódemki z Chicago", reż. Aaron Sorkin - 90 proc.
  19.  "Palm Springs", reż. Max Barbakow - 94 proc.
  20.  "David Byrne's American Utopia", reż. Spike Lee - 98 proc.
  21.  "Minari", reż. Lee Isaac Chung - 100 proc.
  22.  "Dick Johnson Is Dead" / "Dick Johnson nie żyje", reż. Kirsten Johnson- 100 proc.
  23.  "Collective" / "Colectiv" / "Kolektyw", reż. Alexander Nanau - 99 proc.
  24. "Host", reż. Rob Savage - 100 proc.
  25.  "The Personal History of David Copperfield", reż. Armando Iannucci - 92 proc.
  26.  "Blow the Man Down", reż. Bridget Savage Cole, Danielle Krudy - 98 proc.
  27.  "76 Days", też. Hao Wu, Weixi Chen - 100 proc.
  28.  "The Forty-Year-Old Version" / "40-letnia raperka", reż. Radha Blank - 98 proc.
  29.  "Saint Frances", reż. Alex Thompson - 99 proc.
  30.  "Driveways", reż. Andrew Ahn - 100 proc.
  31.  "Totally Under Control", reż. Alex Gibney - 99 proc.
  32.  "The Vast of Night", reż. Andrew Patterson - 92 proc.
  33.  "Welcome to Chechnya" / "Witamy w Czeczenii", reż. David France - 100 proc.
  34.  "Time", reż. Garrett Bradley - 98 proc.
  35.  "All In: The Fight for Democracy", reż. Lisa Cortes, Liz Garbus - 100 proc.
  36.  "Mucho Mucho Amor: The Legend of Walter Mercado" / Mucho Mucho Amor: Legenda Waltera Mercado", reż. Cristina Costantini, Kareem Tabsch - 100 proc.
  37.  "Athlete A" / "Athlete A: Sport w cieniu skandalu", reż. Bonni Cohen, Jon Shenk - 100 proc.
  38.  "The Assistant" / "Asystentka", reż. Kitty Green - 92 proc.
  39.  "First Cow" / "Pierwsza krowa", reż. Kelly Reichardt - 95 proc.
  40.  "Corpus Christi" / "Boże Ciało", reż. Jan Komasa - 98 proc.
  41.  "City Hall", reż. Frederick Wiseman - 100 proc.
  42.  "On the Record" / "Mamy to nagrane", reż. Amy Ziering Kofman, Kirby Dick - 99 proc.
  43.  "Extra Ordinary" / "Paranormalne", reż. Enda Loughman, Mike Ahern - 98 proc.
  44.  "The Father" / "Ojciec", reż. Florian Zeller - 100 proc.
  45.  "Slay the Dragon", reż. Christopher Durrance, Barak Goodman - 100 proc.
  46.  "Rewind", reż. Sasha Neulinger - 100 proc.
  47.  "House of Hummingbird" / "Beolsae" / "Gniazdo kolibra", reż. Bora Kim - 100 proc.
  48.  "Possessor: Uncut", reż. Brandon Cronenberg - 93 proc.
  49.  "A Secret Love" / "Sekretna miłość", reż. Chris Bolan - 100 proc. 
  50.  "Coup 53", reż. Taghi Amirani - 100 proc.