W pierwszej części intryga zasadzała się na tym, że dom, w którym mieszkają Gomez i Morticia Addams wraz z dziećmi, stoi na dość atrakcyjnej działce. W tej okolicy rozpoczyna się budowa nowego osiedla, a mroczna rezydencja i ekscentryczna rodzina nie pasują do oferty dewelopera... W części drugiej Addamsowie opuszczą swój dom i wybiorą się na wycieczkę.
Wspólna podróż Addamsów ma zażegnać narastający rodzinny kryzys. Nastoletnia, wybitnie uzdolniona Wednesday i jej niesforny, młodszy brat Pugsley sprawiają Morticii i Gomezowi niespodziewane kłopoty. – Wyobraziliśmy sobie stresowe sytuacje, przez które przechodzi każda rodzina, a scenarzyści wpadli na pomysł, by pobawić się konceptem, że Wednesday nie jest w rzeczywistości jedną z Addamsów. To udramatyzowało opowieść – zdradzał reżyser Conrad Vernon. A skoro Addamsowie zawsze błyszczeli w swoich interakcjach z "normalsami", podróż po całym kraju okazała się też idealnym sposobem na sprowokowanie licznych kontaktów z najróżniejszymi ludźmi w kolejnych stanach Ameryki.
W polskiej wersji językowej udział wzięli m.in. Agnieszka Grochowska (Morticia), Jarosław Boberek (Gomez), Aleksandra Kowalicka (Wednesday), Jan Cięciara (Pugsley), Krzysztof Dracz (Cyrus) i Jerzy Kryszak (Pan Mustela).
Charles Samuel Addams, znany także jako Chas Addams (1912-1988), był cenionym i wpływowym rysownikiem-satyrykiem. Publikował głównie na łamach "New Yorkera" w latach 1938–1988. Na podstawie jego komiksu o rodzinie Addamsów powstał w latach 60. popularny serial komediowy wyprodukowany przez stację telewizyjną ABC, po konsultacji z autorem oryginału, który swym bezimiennym do tej pory bohaterom nadał imiona i określił bliżej ich biografie.
Addamsowie to arystokratyczny klan z zamiłowaniem do makabry, będący jednocześnie ironicznym wizerunkiem idealnej amerykańskiej rodziny. Jak wspominał twórca komiksu, inspiracją było dla niego jego rodzime miasteczko Westfield w stanie New Jersey, gdzie można było znaleźć liczne zrujnowane rezydencje w stylu wiktoriańskim, a także malownicze stare cmentarze z okazałymi nagrobkami, zwłaszcza cmentarz prezbiteriański.
Oryginalność konceptu Addamsa polegała na tym, że choć stworzona przez niego rodzinka ma bez wątpienia makabryczne upodobania, to jest niezwykle sympatyczna i raczej pełna dobra, niż zła. Matka rodu, Morticia (Addams wzorował ją po części na swej pierwszej żonie), faktyczna głowa rodziny, bardzo dba o dzieci, a z mężem Gomezem łączy ją czuła i namiętna więź. Addamsowie są ogromnie gościnni i hojni, choć ci, którzy trafiają do ich widmowej rezydencji, mogą przeżyć ciężkie chwile, przekonani, że to siedziba krwiożerczych potworów. Zaniedbane domostwo-labirynt położone jest w pobliżu cmentarza i pełne pomysłowych pułapek. Znawcy twórczości Addamsa podkreślali ukrytą erudycję jego utworów, nawiązanie do klasyki horroru, ale również kpinę z freudyzmu w wersji amerykańskiej. Zwracali także uwagę na ironiczne podejście do wizji rodzinnej sielanki, dominującej w kulturze masowej zwłaszcza w latach 50., ale i później.
"Rodzina Addamsów 2" w kinach od 22 października.