Kożuchowska z nominacjami, Zawierucha z własną kategorią. O Węże 2023 walczy też Najświętsza Maryja Panna

Popkulturowa Akademia Wszystkiego ogłosiła nominacje do dwunastej edycji Węży - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2022 roku oraz ich twórców. "Niewidzialna wojna" Patryka Vegi ma szansę wygrać aż 13 razy, a główna kategoria została wyjątkowo rozszerzona. Co ciekawe, wśród nominowanych możemy znaleźć też takich "twórców", jak Najświętsza Maryja Panna czy Duch Święty. Zwycięzców poznamy już w kwietniu.

Węże to antynagrody filmowe, które są przyznawane od 2012 roku. Często są określane są jako polski odpowiednik Złotych Malin. Ich nazwa nawiązuje do kultowego filmu Marka Piestraka "Klątwa doliny węży" z 1987 r., który jest powszechnie uważany za jeden z najbardziej nieporadnych obrazów w historii polskiej kinematografii.

Więcej ciekawych wiadomości ze świata filmów i seriali znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl >>

Zobacz wideo Popkultura odc. 146

Węże 2023 przyznawane będą aż w 14 kategoriach

W tym roku na ogłoszenie nominacji trzeba było czekać znacznie dłużej, niż zazwyczaj, ale jak wspomniała Popkulturowa Akademia Wszystkiego (PAW), ostatni rok dostarczył mnóstwo "perełek" w polskiej kinematografii, co sprawiło, że w najważniejszej kategorii powalczy ze sobą aż dziesięć tytułów:

Mieliśmy mnóstwo pracy z wybraniem najlepszych w byciu najgorszym. Ostatecznie zdecydowaliśmy więc (na wzór Oscarów) poszerzyć główną kategorię, nominację do Wielkiego Węża z pięciu do dziesięciu tytułów. Mamy nadzieję, że pozwoli to widzom łatwiej wyłuskać filmy tak złe, że aż godne uwagi

Trzon tegorocznych nominacji stanowią: Patryk Vega z filmami "Niewidzialna wojna" (13 nominacji) i "Miłość, seks & pandemia" (6 nominacji). Spore szanse ma również "Gierek" (12) i "365 dni: Ten dzień/Kolejne 365 dni" (9), które z racji na dużą spójność przekazu w części kategorii, organizatorzy postanowili potraktować jak jeden tytuł.

Ponadto, w tegorocznych Wężach zwiększono także liczbę kategorii. Będzie ich aż 14, ponieważ Popkulturowa Akademia Wszystkiego zdecydowała się w tym roku dodać nową kategorię, którą określają "najprawdopodobniej jednorazową". Jest to „Najgorsza rola Rafała Zawieruchy". Organizatorzy mówią, że zagrał w porażającej liczbie filmów, a i tak mieli trudność z wyborem pięciu najbardziej żenujących ról.

W gronie nominowanych twórców nie zabrakło znanych twarzy – po więcej niż jedną nominację mają m.in. Małgorzata Kożuchowska, która zdobyła aż trzy nominacje w jednej kategorii "najgorsza rola żeńska". Na liście możemy też znaleźć Michała Koterskiego, Cezarego Żaka, Antoniego Pawlickiego, czy Annę Muchę. Jednak największym zaskoczeniem jest umiejscowienie wśród nominowanych... Ducha Świętego i Najświętszej Maryi Panny odpowiednio jako twórcę scenariusza i producentkę filmu "Powołani". Jak podało PAW:

Zgodnie z opisem twórców na plakatach filmu »Powołany«, do Węży w tym roku musieliśmy nominować Ducha Świętego i Najświętszą Maryję Pannę (powtarzamy, to nie my, to decyzja, którą podjęli twórcy filmu i rozpowszechniali ją w napisach końcowych filmów)

Lista nominowanych do Węży 2023:

WIELKI WĄŻ:

  • "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
  • "Gdzie diabeł nie może tam baby pośle" (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
  • "Gierek" (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
  • "Jak pokochałam gangstera" (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
  • "Koniec świata czyli Kogel Mogel 4" (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
  • "Miłość, seks & pandemia" (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
  • "Niewidzialna wojna" (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
  • "Plan lekcji" (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
  • "Powołany" (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
  • "Zołza" (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa "autobiografia".

Najgorsza reżyseria:

  • Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"
  • Heathcliff Janusz Iwanowski - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
  • Daniel Markowicz - "Plan lekcji"
  • Patryk Vega - "Miłość, seks & pandemia"
  • Patryk Vega - "Niewidzialna wojna"
  • Michał Węgrzyn – "Gierek"

Najgorszy scenariusz:

  • Duch Święty - "Powołany"
  • Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - "Gierek"
  • Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"
  • Olaf Olszewski, Patryk Vega - "Miłość, seks i pandemia"
  • Patryk Vega - "Niewidzialna wojna"

Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:

  • "365 dni: Ten dzień" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • "8 rzeczy, których nie wiecie o facetach" (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
  • "Kolejne 365 dni" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
  • "Koniec świata czyli Kogel Mogel 4" (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
  • "Mój dług" (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)

Najgorsza rola męska:

  • Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia
  • Michał Koterski - Gierek
  • Michał Koterski - Krime story. Love story
  • Antoni Pawlicki - Gierek
  • Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna

Najgorsza rola żeńska:

  • Małgorzata Kożuchowska - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
  • Małgorzata Kożuchowska - "Gierek"
  • Małgorzata Kożuchowska - "Zołza"
  • Anna Mucha - "Niewidzialna wojna"
  • Anna Maria Sieklucka - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"

Najgorszy duet na ekranie:

  • "365 dni: Ten dzień" i "Kolejne 365 dni"
  • Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - "Gierek"
  • Anna Mucha i Rafał Zawierucha - "Niewidzialna wojna"
  • Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz - "Gierek"
  • Patryk Vega i Bóg - "Niewidzialna wojna"

Występ poniżej talentu:

  • Piotr Cyrwus - "Kryptonim Polska"
  • Krystyna Janda - "Jak pokochałam gangstera"
  • Andrzej Seweryn - "Każdy wie lepiej"
  • Cezary Żak - "Gierek"
  • Cezary Żak - "Krime Story, Love Story"
  • Artur Żmijewski - "Zołza"

Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:

  • Stefan Idziołek - "Plan lekcji"
  • Łukasz "Krupnik" Krupiński - "Miłość na pierwszą stronę"
  • Karol Lis - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
  • premier Filip Rawicki - "Gierek"
  • Patryk Vega - "Niewidzialna wojna"

Żenująca scena:

  • Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - "365 dni: Ten dzień"
  • Gra w golfa - "365 dni: Ten dzień"
  • Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - "Gierek"
  • Przesłuchanie do filmówki - "Niewidzialna wojna"
  • Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - "Niewidzialna wojna"

Efekt specjalnej troski:

  • Czołówka - "Nie cudzołóż i nie kradnij"
  • Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - "Niewidzialna wojna"
  • Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - "Niewidzialna wojna"
  • Wypadek samochodowy - "Niewidzialna wojna"
  • Zombie - "Apokawixa"

Najgorszy teledysk okołofilmowy:

  • Ania - Andrzej Piaseczny – "Ania"
  • Gdybyśmy - Natalia Lesz – "Gierek"
  • Jestem tylko dziewczyną - Maria Sadowska – "Miłość na pierwszą stronę"
  • Puta Madre - Kacper HTA – "Krime Story, Love Story"
  • Wartości - Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – "Miłość, seks i pandemia"

Najgorszy plakat:

  • Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
  • Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
  • Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
  • Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
  • Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)

Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:

  • "Good Life" - "Greckie wakacje" (dystr. Best Film)
  • "Lyle, Lyle Crocodile" - "Wielki zielony krokodyl domowy" (dystr. UIP)
  • "Mainstream" - "Król internetu" (dystr. Kino Świat)
  • "Paws of Fury: The Legend of Hank" - "Jak zostałem samurajem" (dystr. Monolith Films)
  • "Viens, je t'emmène" (francuski), "Nobody's Hero" (międzynarodowy) - "Biegacz, dziwka, Arab, mąż" (dystr. Aurora Films)

Multinomicje dla fimów:

  • "Niewidzialna wojna" - 13
  • "Gierek" - 12
  • "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni" - 9
  • "Miłość, seks & pandemia" - 6
  • "Gdzie diabeł nie może tam baby pośle" - 5
  • "Krime Story, Love Story" - 4
  • "Plan lekcji" - 3
  • "Zołza" - 3
  • "Apokawixa" - 2
  • "Jak pokochałam gangstera" - 2
  • "Koniec świata czyli Kogel Mogel 4" - 2
  • "Miłość na pierwszą stronę" - 2
  • "Powołany" - 2

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Więcej o: