Polskie Węże to odpowiednik Złotych Malin, czyli nagród dla najgorszych filmów oraz twórców filmowych minionego roku. Dwunasta edycja wydarzenia była wyjątkowa pod kilkoma względami. Na liście nominowanych znalazł się Duch Święty i Najświętsza Maryja Panna, którzy podobno mieli swój wkład w film "Powołani". Oprócz tego kapituła Węży poszerzyła kategorię nagród o "Najgorszą rolę Rafała Zawieruchy". Jak deklarowali organizatorzy imprezy, aktor zagrał w minionym roku tak wiele słabych ról, że decyzja była nieunikniona.
Zobacz wideo
Filmy biograficzne, które powstały wbrew woli zainteresowanych. Jeśli chcesz tego uniknąć, bądź jak Patryk Vega
Co jednak najbardziej zaskakujące, Zawierusze nie udało się zdobyć statuetki we własnej kategorii. Członkowie Akademii postanowili jeszcze dobitniej podkreślić nieudane występy aktora w produkcjach z zeszłego roku i nagrodzić Huberta Zyśka.
Po dogłębnej analizie sytuacji w tej kategorii zdecydowaliśmy jednak, że Rafał Zawierucha powinien przegrać w kategorii NAJGORSZA ROLA RAFAŁA ZAWIERUCHY - uzasadniają decyzję organizatorzy Węży.
Akademia podkreśla, że w kategorii Rafała Zawieruchy wygrała rola Patryka Vegi w filmie "Niewidzialna wojna". Jednak w postać wciela się w produkcji aż sześciu aktorów. Jurorzy deklarują, że specjalnie jeszcze raz obejrzeli film i uznali, że najsprawiedliwiej będzie, jak statuetkę otrzyma Hubert Zyśk, który "najbardziej wyróżnił się w tej roli".
Węże 2023. Lista zwycięzców. Kto nakręcił najgorszy polski film roku?
WIELKI WĄŻ:
- "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski) - za filmową traumę, w której drugi i trzeci raz okazują się być jeszcze gorsze niż pierwszy.
- "Gdzie diabeł nie może tam baby pośle" (reż. Heathcliff Janusz Iwanowski; prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za przaśno-infantylne podejście do historii najnowszej, w której fryzury bohaterek są bardziej wyraziste niż fabuła.
- "Gierek" (reż. Michał Węgrzyn; prod. Jolanta Owczarczyk, Heathcliff Janusz Iwanowski) - za filmowopodobny wyrób propagandowy i samozachwyt jego autorów.
- "Jak pokochałam gangstera" (reż. Maciej Kawulski, prod. Tomasz Wardyn, Maciej Kawulski) - za pozbawiony akcji i napięcia gangsterski dramat, którego bohater próbuje zagadać nas na śmierć.
- "Koniec świata, czyli Kogel Mogel 4" (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska) - za próbę wyciśnięcia ostatnich kropel nostalgii do filmów, które polubiliśmy przed dekadami.
- "Miłość, seks & pandemia" (reż. i prod. Patryk Vega) - za banalną fabułę i udawanie, że chodzi tu o coś więcej niż wpływy ze sprzedaży biletów.
- "Niewidzialna wojna" (reż. i prod. Patryk Vega) - za brak umiejętności w opowiadaniu nawet o samym sobie.
- "Plan lekcji" (reż. Daniel Markowicz; prod. Mike Zawadzki, Daniel Markowicz) - za to, że nawet odkalkowanie prostej sensacyjnej fabuły okazało się tu zbyt dużym wysiłkiem.
- "Powołany" (reż. Jan Sobierajski; prod. Najświętsza Maryja Panna) - za amatorską, nadętą próbę ewangelizacji, która niezamierzenie bawi.
- "Zołza" (reż. Tomasz Konecki; prod. Małgorzata Kożuchowska, Klaudiusz Frydrych, Krzysztof Rak, Inga Kruk - za udawany dystans i absolutny brak emocji u odbiorcy. I nieznajomość znaczenia słowa "autobiografia".
Najgorsza reżyseria:
- Barbara Białowąs, Tomasz Mandes - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"
- Heathcliff Janusz Iwanowski - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
- Daniel Markowicz - "Plan lekcji"
- Patryk Vega - "Miłość, seks & pandemia"
- Patryk Vega - "Niewidzialna wojna"
- Michał Węgrzyn – "Gierek"
Najgorszy scenariusz:
- Duch Święty - "Powołany"
- Michał Kalicki, Krzysztof Krzyszowiecki - "Gierek"
- Blanka Lipińska, Tomasz Mandes, Mojca Tirs - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"
- Olaf Olszewski, Patryk Vega - "Miłość, seks i pandemia"
- Patryk Vega - "Niewidzialna wojna"
Najgorszy sequel, prequel bądź znowu ta sama historia:
- "365 dni: Ten dzień" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
- "8 rzeczy, których nie wiecie o facetach" (reż. Sylwester Jakimov; prod. Tadeusz Lampka)
- "Kolejne 365 dni" (reż. Barbara Białowąs, Tomasz Mandes; prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes, Maciej Kawulski)
- "Koniec świata czyli Kogel Mogel 4" (reż. Anna Wieczur; prod. Tadeusz Lampka, Ilona Łepkowska)
- "Mój dług" (reż. Denis Delic, Bogusław Job; prod. Bogusław Job)
Najgorsza rola męska:
- Sebastian Dela - Miłość seks i pandemia
- Michał Koterski - Gierek
- Michał Koterski - Krime story. Love story
- Antoni Pawlicki - Gierek
- Rafał Zawierucha - Niewidzialna wojna
Najgorsza rola żeńska:
- Małgorzata Kożuchowska - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
- Małgorzata Kożuchowska - "Gierek"
- Małgorzata Kożuchowska - "Zołza"
- Anna Mucha - "Niewidzialna wojna"
- Anna Maria Sieklucka - "365 dni: Ten dzień"/"Kolejne 365 dni"
Najgorszy duet na ekranie:
- "365 dni: Ten dzień" i "Kolejne 365 dni"
- Michał Koterski i Małgorzata Kożuchowska - "Gierek"
- Anna Mucha i Rafał Zawierucha - "Niewidzialna wojna"
- Antoni Pawlicki i Sebastian Stankiewicz - "Gierek"
- Patryk Vega i Bóg - "Niewidzialna wojna"
Występ poniżej talentu:
- Piotr Cyrwus - "Kryptonim Polska"
- Krystyna Janda - "Jak pokochałam gangstera"
- Andrzej Seweryn - "Każdy wie lepiej"
- Cezary Żak - "Gierek"
- Cezary Żak - "Krime Story, Love Story"
- Artur Żmijewski - "Zołza"
Najgorsza rola Rafała Zawieruchy:
- Stefan Idziołek - "Plan lekcji"
- Łukasz "Krupnik" Krupiński - "Miłość na pierwszą stronę"
- Karol Lis - "Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle"
- premier Filip Rawicki - "Gierek"
- Patryk Vega - "Niewidzialna wojna" - Hubert Zyśk
Żenująca scena:
- Finałowe rozstrzygnięcie w ruinach pałacu, pojedynek braci - "365 dni: Ten dzień"
- Gra w golfa - "365 dni: Ten dzień"
- Jaruzelski ciągnący za włosy sekretarkę Gierka - "Gierek"
- Przesłuchanie do filmówki - "Niewidzialna wojna"
- Vega który dla Jezusa odmawia seksu oralnego - "Niewidzialna wojna"
Efekt specjalnej troski:
- Czołówka - "Nie cudzołóż i nie kradnij"
- Przemiana Vegi w grubego i z powrotem - "Niewidzialna wojna"
- Wykorzystanie fragmentów filmów Kubricka, Lucasa, Wachowskich na prawach cytatu - "Niewidzialna wojna"
- Wypadek samochodowy - "Niewidzialna wojna"
- Zombie - "Apokawixa"
Najgorszy teledysk okołofilmowy:
- Ania - Andrzej Piaseczny – "Ania"
- Gdybyśmy - Natalia Lesz – "Gierek"
- Jestem tylko dziewczyną - Maria Sadowska – "Miłość na pierwszą stronę"
- Puta Madre - Kacper HTA – "Krime Story, Love Story"
- Wartości - Kubańczyk, Ewelina Lisowska, DJ Slavic – "Miłość, seks i pandemia"
Najgorszy plakat:
- Apokawixa (prod. Anna Wiśniewska-Gill, Krzysztof Terej; dystr. Next Film)
- Gdzie diabeł nie może tam baby pośle (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. M2 Films)
- Krime Story. Love Story (prod. Jolanta Owczarek, Heathcliff Janusz Iwanowski; dystr. Mówi Serwis)
- Miłość, seks & pandemia (prod. Patryk Vega; dystr. Kino Świat)
- Za duży na bajki (prod. Mikołaj Pokromski; dystr. Next Film)
Najgorszy przekład tytułu zagranicznego:
- "Good Life" - "Greckie wakacje" (dystr. Best Film)
- "Lyle, Lyle Crocodile" - "Wielki zielony krokodyl domowy" (dystr. UIP)
- "Mainstream" - "Król internetu" (dystr. Kino Świat)
- "Paws of Fury: The Legend of Hank" - "Jak zostałem samurajem" (dystr. Monolith Films)
- "Viens, je t'emmène" (francuski), "Nobody's Hero" (międzynarodowy) - "Biegacz, dziwka, Arab, mąż" (dystr. Aurora Films)