Górecki nie doczekał premiery swojego ostatniego dzieła. Melomani mówili o nim od lat

Światowa premiera odnalezionej po latach kompozycji Henryka Mikołaja Góreckiego zabrzmi w Krakowie. Premiera oratorium ?Sanctus Adalbertus? stanowić będzie kulminację obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

O prawykonaniu monumentalnego dzieła, poświęconego postaci pierwszego patrona Polski, św. Wojciecha, mówiono od lat. Wszak Henryk Mikołaj Górecki napisał je już w 1997 roku dla upamiętnienia 1000. rocznicy męczeńskiej śmierci praskiego biskupa. Oratorium miało być wykonane podczas pielgrzymki Jana Pawła II do Polski. Górecki zamierzał również dedykować je papieżowi. Do prawykonania jednak nie doszło.

Temat oratorium powracał co prawda w kolejnych latach, dając nadzieję melomanom na usłyszenie tego monumentalnego dzieła coraz rzadziej komponującego i borykającego się z kłopotami zdrowotnymi twórcy, ale do jego publicznej prezentacji nigdy nie doszło. Kompozytor zmarł w listopadzie 2010 roku pozostawiając bez odpowiedzi pytanie o premierę "Sanctus Adalbertus".

 

Światowa premiera pięć lat po śmierci kompozytora

Ukończone oratorium odnalazł już po jego śmierci syn kompozytora - Mikołaj Górecki. Za zgodą rodziny światowe premiera ostatniego dzieła jednego z najwybitniejszych polskich twórców XX wieku odbędzie się pięć lat po śmierci kompozytora i stanowić będzie kulminację obchodów jubileuszu 70-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Wydarzenie ma charakter symboliczny, bo to właśnie w tej krakowskiej oficynie Górecki wydawał swoje pierwsze utwory i to z nią związany był przez całe swoje artystyczne życie.

Koncert odbędzie się 4 listopada 2015 roku o godz. 20:00 w Centrum Kongresowym ICE Kraków (tydzień później, 11 listopada, powtórzony zostanie w siedzibie NOSPR w Katowicach). Oprócz światowej premiery "Sanctus Adalbertus" op. 71 na sopran, baryton, chór mieszany i wielką orkiestrę Henryka Mikołaja Góreckiego, usłyszymy również skomponowaną specjalnie na tę okazję uroczystą "Fanfarę" Pawła Mykietyna oraz "Odwieczne pieśni" op. 10 Mieczysława Karłowicza. Wykonawcy: Wioletta Chodowicz - sopran, Artur Ruciński - baryton, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Jacek Kaspszyk - dyrygent.

Czym jest PWM?

To najstarsze i największe wydawnictwo muzyczne w Polsce. Powstało w 1945 r. gromadząc w przeciągu tych 70 lat olbrzymi dorobek: poczynając od partytur kompozytorów dawnych i współczesnych, po ważne pozycje leksykograficzne, książkowe na temat historii i teorii muzyki, audiobooki i publikacje pedagogiczne.

Swoje pierwsze partytury publikowali tu m.in. Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki, Grażyna Bacewicz, Wojciech Kilar. Dziś w gronie współczesnych kompozytorów młodszego pokolenia, którzy związali się z PWM znajdziemy tak ważne nazwiska jak Paweł Mykietyn, Agata Zubel, Marcel Chyrzyński, Mikołaj Górecki, Paweł Łukaszewski. Do najwyżej cenionych zbiorów wydawnictwa należy m.in. seria "Arcydzieła Muzyki Polskiej XX wieku", na którą składają się partytury Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego czy Tadeusza Bairda.

Olbrzymie zasoby nutowe PWM udostępniane są zespołom, orkiestrom i filharmoniom na całym świecie.

Więcej informacji: pwm.com.pl i oraz www.facebook.com/PWMEdition .

Więcej o: