Prezeska PR o niskich wynikach Trójki: Kampania oszczerstw. PR Kierowców dociera do Bangladeszu

Prezeska Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w obszernym wywiadzie komentuje najniższy wynik słuchalności Trójki od lat. Jej zdaniem informowanie, że stacja pikuje to element "kampanii oszczerstw" i chwali się, że nowy kanał ma słuchaczy nawet w Bangladeszu.

Agnieszka Kamińska Polskim Radiem zarządza od 22 stycznia 2020 roku. Od momentu, kiedy przejęła stery w Trójce m.in.:  ze stacją pożegnali się Wojciech Mann i Anna Gacek, wybuchł skandal z odwołaną "Listą Przebojów Trójki", w efekcie którego doszło do fali odejść kilkudziesięciu wieloletnich pracowników stacji, w tym legendarny Marek Niedźwiecki. Pojawiła się za to nowa ramówka i nowi dziennikarze, w tym osoby związane wcześniej z Telewizją Republika i TVP. Na początku 2020 roku Trójka miała słuchalność na poziomie 5,3 proc - na początku 2021 roku jest to już 2,4 proc.

Zobacz wideo O co chodzi w aferze z Trójką? Wyjaśniamy

Agnieszka Kamińska o niskich wynikach Trójki: Kampania oszczerstw

2,4 proc. to najgorszy wynik od powstania Trójki i rozpoczęcia realizowanych przez Kantar badań słuchalności Radio Track. Trójkę po raz pierwszy wyprzedziło ponadregionalne Radio TOK FM, które zanotowało wzrost z 2,5 proc. do 2,6 proc. Ogólnodostępną, państwową Trójkę w tym samym w rankingu słuchalności pokonały także niedostępne w całym kraju Vox FM (3,8 proc.), Radio Złote Przeboje (3 proc.) i Antyradio (2,7 proc.). Przy okazji ogłoszenia tych wyników Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych, złożył kolejny wniosek o odwołanie Kamińskiej - Krzysztof Czabański, przewodniczący Rady do tej pory twierdził, że nie ma merytorycznych podstaw, by rozważać dymisję prezeski.

>>> Trójka straciła połowę słuchaczy. Jest wniosek o dymisję prezeski Polskiego Radia <<<

W odpowiedzi na pismo członka Rady Mediów Narodowych Agnieszka Kamińska udzieliła Polskiej Agencji Prasowej wywiadu, na który powołują się portale press.pl,Wirtualne Media i Onet.pl. W rozmowie tej twierdzi, że metodologia badania Radio Track prowadzonych przez Kantar "od lat budzi wątpliwości", bo tworzone ono jest przez porozumienie nadawców komercyjnych, w związku z czym przeszacowane są wyniki z dużych miast, pomijane są mniejsze miejscowości i słuchacze powyżej 75. roku życia, co nie oddaje charakteru mediów publicznych. A do tego badania są prowadzone na podstawie ankiet telefonicznych. Podkreśla też, że Polskie Radio nie ma wpływu na przyjętą metodologię (przypomnijmy, że np. Jacek Kurski niezadowolony z badań oglądalności prowadzonych przez Nielsena stworzył na podstawie danych z Netii model oglądalności rzeczywistej, którego wyniki uznaje tylko TVP). Ona uważa, że potrzebne są badania telemetryczne prowadzone przez niezależną firmę. Zarzuca też mediom szkalowanie Polskiego Radia:

Mamy do czynienia z niemającymi nic wspólnego z rzetelnością dziennikarską licznymi nieprawdziwymi lub zmanipulowanymi informacjami, szkalującymi Polskie Radio.

Kamińska uważa, że to konsekwencja jej zarządzenia, które nałożyło na pracowników i współpracowników Polskiego Radia obowiązuje zakaz wypowiedzi do mediów bez zgody rzecznika prasowego i ustalenia tematów rozmowy. Muszą m.in. unikać "osobistych dygresji na tematy związane z kwestiami politycznymi, religijnymi czy obyczajowymi" w rozmowach z dziennikarzami i za każdym razem zgłaszać próbę nawiązania kontaktu przedstawiciela mediów z pracownikiem bądź współpracownikiem PR S.A. Na zarządzenie zareagowali m.in. Rzecznik Praw Obywatelskich i Helsińska Fundacja Praw Człowieka, które alarmowały, że to łamie prawa pracowników. 

Kamińska uważa też, że niesłusznie została zaatakowana za zastrzeżenie nazw autorskich audycji dziennikarzy, którzy odeszli z Trójki. Uważa też, że spadek słuchalności był problemem narastającym od lat wymagających "odważnych zmian na lepsze w warstwie programowej i strukturze anteny", bo zmienił się świat, odbiorcy i sposób konsumowania mediów. I tak w nowej redakcji pojawili się dziennikarze znani z TVP, Meloradia czy Antyradia, zmienił się też w związku z tym profil muzyczny. Prezeska dodaje:

Nie ulegamy kampanii oszczerstw - robimy swoje. Pomimo pandemii zrealizowaliśmy kilka ważnych projektów, a w samej Spółce wprowadzono sporo istotnych zmian.

Tak też chwali się sukcesem, którym jej zdaniem jest stworzenie Polskiego Radia Kierowców, które ma słuchaczy nawet w Bangladeszu. To całodobowa antena poświęcona kierowcom, emituje też serwisy w językach zagranicznych.