Wellness: chwilowa moda czy trend, który utrzyma się na dłużej? Spotify przedstawia dane

Po roku pandemii spędzonym w domu codzienne życie nabrało nowego rytmu. W efekcie tych zmian wielu z nas szuka odskoczni od obowiązków i napiętych harmonogramów, a jednocześnie sposobu na relaks gdziekolwiek jest to możliwe. Specjalnie dla Gazeta.pl Spotify opisuje, jak Polacy w ciągu ostatnich 12 miesięcy dbali o swoje samopoczucie za pomocą dźwięków - przede wszystkim tych podcastowych.

- Nasze podejście do wielu codziennych spraw, w tym rozrywki, ulega zmianom, a podcasty są tego doskonałym przykładem. To one właśnie pozwalają nam pobudzić się do działania lub zrelaksować. Ten stosunkowo nowy format ewoluuje w zawrotnym tempie. W Spotify dostrzegamy w nim ogromny potencjał rozwoju, nie tylko z perspektywy słuchaczy, ale także twórców i biznesu muzycznego - mówi Federica Tremolada, dyrektor Spotify Europy Południowej i Wschodniej.

Zobacz wideo Inspiracja czy ciężka praca, czyli skąd biorą się najlepsze pomysły. Wywiad z Krzysztofem Zalewskim [Popkultura Extra]

Spotify: Polacy dbają o siebie dzięki... podcastom

Wedle danych Spotify ostatnie miesiące pokazują, że dbałość o dobrostan i jakość zdrowia psychicznego pozostają niezwykle popularne w życiu Polaków. Powszechnie stosowanych praktyk jest naprawdę wiele – począwszy od wyciszającej medytacji, która pozwala na refleksję i zresetowanie się, poprzez pozyskiwanie wiedzy na temat zdrowego i zrównoważonego odżywiania, aż po wieczorne słuchanie audiobooka. Tendencje te znajdują potwierdzenie także w danych platformy Spotify, które wskazują na wzrost zainteresowania treściami związanymi z kategorią wellness w ciągu ostatnich 12 miesięcy na całym świecie.

Trendy te bezpośrednio pokazują, w jaki sposób ludzie zmienili swój styl życia, jednocześnie zachowując pozytywne nastawienie podczas izolacji. Odzwierciedlają również, gdzie słuchacze szukali inspiracji do dbania o swoje samopoczucie oraz równowagę ciała i ducha w trakcie pandemii. Okazuje się, że słuchacze sięgali nie tylko po podcasty o zdrowiu, ale również po audycje poświęcone dbaniu o siebie. Z kolei na poziomie zawodowym użytkownicy odtwarzali więcej podcastów biznesowych, dokształcając się w tematyce rozwoju osobistego czy kreatywności.

Do najpopularniejszych kanałów należały wówczas:

  1. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS
  2. Medytacja mindfulness i sen - Chodź na słówko
  3. Psychologia na co dzień
  4. Kinga Rajchel Psycholog
  5. Książki Które Uczą
  6. Zen Jaskiniowca – zrozumieć i wcielić
  7. Halo, Dziewczyny!
  8. Deep Sleep Sounds
  9. Wyspa Intuicji
  10. Relaxing Sounds Podcast

Ogromny wzrost zainteresowania podcastami

Większa słuchalność podcastów to fenomen zarówno globalny jak i lokalny. Tylko w ciągu ostatniego roku na świecie odnotowano 116-procentowy wzrost liczby słuchaczy podcastów z kategorii "Zdrowie i Styl Życia" na Spotify. W Polsce wzrost ten wyniósł aż 167 proc., kiedy słuchaliśmy podcastów poświęconych dbaniu o siebie, medytacji, rozwojowi osobistemu czy dietetyce (dane za okres między marcem 2020 a lutym 2021 r.)

Duże zainteresowanie podcastami w kategorii Wellness to nie wszystko - w czasie pandemii polscy użytkownicy Spotify zagłębiają się również w podcasty o tematyce biznesowej i technologicznej. Przy wyborze kategorii podcastów kluczowa okazuje się możliwość poszerzenia swoich umiejętności i zdobycia wiedzy w nowych obszarach, takich jak np. przedsiębiorczość. W okresie od stycznia 2020 r. do marca 2021 r. liczba odtworzeń w tej kategorii wzrosła globalnie o 73 proc., a w Polsce o 45 proc.

Nie ulega również wątpliwości, że słuchacze stale szukają sposobu na zwiększenie produktywności, co pokazują wyniki ostatniego badania Spotify*. Dla jednej trzeciej respondentów dźwięk jest kluczowym elementem zachowania produktywności. Co więcej, niemal 75 proc respondentów potwierdza, że rodzaj muzyki musi być dostosowany do wykonywanej czynności.

Top 10 najczęściej odtwarzanych podcastów biznesowych i technologicznych na Spotify w Polsce (dane od stycznia 2020 r.):

  1. #LECIMY
  2. Mała Wielka Firma
  3. Wolność w Remoncie
  4. Dla Pieniędzy Podcast
  5. Pani Swojego Czasu
  6. MUDA Talks
  7. Przygody Przedsiębiorców
  8. Porozmawiajmy o IT
  9. Zaprojektuj Swoje Życie
  10. The Tim Ferriss Show

Warto jednocześnie dodać, że z uwagi na stale powiększającą się bibliotekę treści oraz możliwość odkrywania nowych kanałów w nowo wprowadzonych rankingach podcastów dynamicznie zmienia się również popularność poszczególnych kanałów i kategorii.

*Badanie zostało przeprowadzone wśród 4000 dorosłych respondentów w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii, wykazując, co dla nich oznacza produktywność. Badanie dodatkowe przeprowadzone z sześcioma amerykańskimi uczestnikami objęło także dziennik jakościowy. Dane Spotify zostały zebrane w okresie od 4 lutego 2020 r. do 4 lutego br.

Więcej o: