Statystyki Spotify dobitnie pokazują, że rap to najchętniej słuchany gatunek muzyczny w Polsce. Ostatnią piosenką, która pobiła rekord odsłuchań na platformie, był singiel Maty "Kiss cam (Podryw Roku)". W dniu premiery użytkownicy Spotify przesłuchali go 701 519 razy. Dzisiaj popularność młodego warszawiaka odzwierciedla niesamowitą zmianę, jaką muzyka hip-hop przeszła przez ostatnie lata.
Spotify zdecydowało o zmianie nazwy doskonale znanej wielu użytkownikom playlisty 'Generacja Hip Hop" na "RAP GENERACJA". To lista numer jeden na polskim Spotify, która obecnie jest w czołówce playlist rapowych na całym świecie — nie mówiąc już o tym, że zapracowała sobie na miano najczęściej słuchanej playlisty w Polsce, notując w ciągu ostatnich trzech lat 240 proc. wzrostu i ponad 248 tys. polubień od użytkowników.
Pojęcia "hip-hop" i "rap" stały się już niemalże tożsame, dlatego Spotify używa ich zamiennie, zaś w kampanii z udziałem 13 czołowych polskich raperów i raperek szuka odpowiedzi na pytanie "Czym jest rap?". - Polski rap jest niezwykle różnorodny, wielobarwny i trudny do zdefiniowania, lecz właśnie w tym tkwi jego wyjątkowość! Jako Spotify chcemy wraz z artystami odpowiedzieć na pytanie "Czym jest rap?" - usłyszeć wiele opinii, pokazać, jak bogaty jest to gatunek, a przede wszystkim cieszyć się rapem we wszystkich jego brzmieniach. To właśnie robimy na Spotify! - twierdzi Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead w Polsce i Europie Wschodniej.
Na historię rapu składają się dekady pełne niezwykłej muzyki, kultowych tekstów i trendów, które wpłynęły na naszą kulturę. Od pewnego czasu dużą częścią tej historii jest także streaming, dzięki któremu rap świetnie się rozwija. W 2017 roku stanowił on jedynie 11 proc. globalnie słuchanej muzyki na Spotify. Znaczący wzrost (aż o 39 proc.) nastąpił rok później, gdy magazyn "Rolling Stone" po raz pierwszy w historii ogłosił, że rap zdominował resztę świata muzyki, jeśli chodzi o sprzedaż i liczbę odsłuchań na platformach streamingowych.
Jeśli chodzi o pojedynczych raperów, pod względem rosnącej popularności najbardziej spektakularny wynik osiągnął Kizo, który dziś osiąga 140 tys. razy lepsze wyniki w porównaniu z 2017 rokiem. Imponujące liczby ma na koncie również Magiera, którego liczba odsłuchań w tym samym okresie wzrosła 170 tys. razy. Wzrost popularności na Spotify odnotowały także kultowe postacie sceny rapowej: liczba odsłuchań O.S.T.R. na Spotify wzrosła o 50 proc., a TEDE - o 56 proc.
Siłę rapu oddaje też zestawienie najchętniej słuchanych polskich artystów na Spotify w ciągu ostatnich pięciu lat — wszyscy reprezentują różne style. Zapytany o to, po jakie konkretnie rapowe brzmienia najchętniej sięgamy, Mateusz Smółka, Music Team Lead for Poland and Eastern Europe w Spotify odpowiada:
Rap to bardzo złożony gatunek muzyczny, który ciągle się rozwija i zmienia brzmienie. Dużo w nim elementów muzyki elektronicznej, rocka czy popu, dlatego też w Spotify nie chcieliśmy skupiać się na szufladkowaniu poszczególnych utworów i doczepianiu im konkretnych etykiet. Naszym celem jest przede wszystkim zapewnianie naszym odbiorcom muzyki, jakiej chcą najbardziej słuchać — również pod postacią playlist łączących w sobie rap z innymi gatunkami. Wśród największych trendów w polskim rapie nieustanną popularnością cieszy się trap, a także piosenki łączące w sobie elementy popu i rapu.
Co ciekawe, ranking najpopularniejszych rodzimych wykonawców zdominowało młode pokolenie raperów, którzy pięć lat temu dopiero zaczynali swoją karierę muzyczną:
Wśród polskich słuchaczy rapu dominują mężczyźni (68% mężczyzn do 31% kobiet). Najchętniej słuchanym artystą przez męską publiczność jest White 2115. W zestawieniu ulubionych gatunków muzycznych Polek rap zajmuje drugie miejsce i najczęściej reprezentuje go Sobel. Do tego okazuje się, że rap łączy pokolenia. Podczas gdy najmłodsi fani (do 17. roku życia) najchętniej słuchają Lanka, niemal wszystkie pozostałe pokolenia wybierają Sobla. Czego słuchają fani po pięćdziesiątce? W tym przedziale wiekowym najwięcej słuchaczy ma White 2115.