Pierwsze wyniki nowego badania radiowego. Odpowiedź na skargi m.in. prezesów Polskiego Radia i TVP

Są pierwsze wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów dotyczące słuchalności radia. Można je nazwać co najmniej zaskakującymi.

Nowe badania są przeprowadzane jako reakcja na kwestionowanie przez szefów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, a także niektórych polityków, danych podawanych przez przez Nielsen oraz Radio Track, finansowanych przez rozgłośnie komercyjne.

Więcej interesujących treści znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

"Umowa zawarta 28 stycznia, a badanie ruszyło dzień później"

Jak pisze serwis Wirtualne Media, aby stworzyć niezależny ośrodek badający oglądalność i słuchalność Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powołała Krajowy Instytut Mediów. KIM udostępnił właśnie pierwsze dane dotyczące słuchalności radia, dostarczane przez firmę Alternatywa Polska - spółkę zarejestrowaną w gospodarstwie we wsi Dębina. "Badanie KIM przygotowano wyjątkowo szybko. Umowa z firmą Alternatywa Polska została zawarta 28 stycznia, a badanie ruszyło dzień później" - zauważają Wirtualne Media. Pytany przez nich ekspert podważa wiarygodność badań KIM.

Czyta książkę - zdjęcie ilustracyjneSonia Draga wycofuje pozew przeciw krytykowi. Mamy oświadczenie zarządu wydawnictwa

W odróżnieniu od badań Radio Track powstałego w 2002 roku Komitetu Badań Radiowych, gdzie liczy się udział poszczególnych stacji w rynku, KIM podaje zasięg dzienny rozgłośni. Dlatego nie można ich bezpośrednio porównać. Według pierwszego badania (obejmującego okres od 29 stycznia do 28 marca tego roku) RMF FM miało 32,2 proc. udziału, a Radio ZET - 15,5 proc., Jedynka 8,9 proc., Radio Maryja 3,4 proc., a Trójka 3,2 proc. 

Bogna Bąbińska, Ravensbruck, październik 1944 rPatrzy na lekarzy, którzy pytają: "Gut? Dobsie?", i nie wierzy, że są ludźmi

O ile w przypadku pierwszych dwóch miejsc różnice nie byłyby spektakularne (wg najnowszego Radio Track z grudnia zeszłego roku) RMF FM ma udział w rynku na poziomie 30,1 proc., a Radio ZET - 14,1 proc., to już np. w przypadku stacji Polskiego Radia różnice są bardzo znaczące. Jedynka i Trójka mają wg nowego podmiotu około dwukrotnie lepszy wynik niż (PR1: 8,9 do 4,7 proc. oraz PR3: 3,2 do 1,8 proc.).

Zobacz wideo Kiedy Coppola kręcił "Ojca chrzestnego", bohaterowie "Rio Connection" naprawdę kręcili mafijne interesy

Skąd 105,3 proc.?

Na ciekawą rzecz zwrócił uwagę dziennikarz ekonomiczny Rafał Hirsch. "Udziały stacji radiowych [powinno być: dzienny zasięg - red.]  w rynku wg tego nowego badania sumują się do 105,3 proc." - napisał na Twitterze.

Być może chodzi o to, że część ankietowanych wskazała więcej niż jedną stację? Nie znamy szczegółów metodologii KIM. - Wiemy w zasadzie wyłącznie, że to badanie telefoniczne. Dla naszej spółki standardem pomiaru słuchalności radia jest realizowane od 22 lat badanie Radio Track, którego wykonawcą jest renomowany, międzynarodowy instytut badawczy - Kantar Polska. Metodologia tego badania jest jawna, znana rynkowi i jego graczom - mówi Wirtualnym Mediom Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF.

Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina

Więcej o: