Nowe badania są przeprowadzane jako reakcja na kwestionowanie przez szefów Telewizji Polskiej i Polskiego Radia, a także niektórych polityków, danych podawanych przez przez Nielsen oraz Radio Track, finansowanych przez rozgłośnie komercyjne.
Więcej interesujących treści znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Jak pisze serwis Wirtualne Media, aby stworzyć niezależny ośrodek badający oglądalność i słuchalność Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji powołała Krajowy Instytut Mediów. KIM udostępnił właśnie pierwsze dane dotyczące słuchalności radia, dostarczane przez firmę Alternatywa Polska - spółkę zarejestrowaną w gospodarstwie we wsi Dębina. "Badanie KIM przygotowano wyjątkowo szybko. Umowa z firmą Alternatywa Polska została zawarta 28 stycznia, a badanie ruszyło dzień później" - zauważają Wirtualne Media. Pytany przez nich ekspert podważa wiarygodność badań KIM.
W odróżnieniu od badań Radio Track powstałego w 2002 roku Komitetu Badań Radiowych, gdzie liczy się udział poszczególnych stacji w rynku, KIM podaje zasięg dzienny rozgłośni. Dlatego nie można ich bezpośrednio porównać. Według pierwszego badania (obejmującego okres od 29 stycznia do 28 marca tego roku) RMF FM miało 32,2 proc. udziału, a Radio ZET - 15,5 proc., Jedynka 8,9 proc., Radio Maryja 3,4 proc., a Trójka 3,2 proc.
O ile w przypadku pierwszych dwóch miejsc różnice nie byłyby spektakularne (wg najnowszego Radio Track z grudnia zeszłego roku) RMF FM ma udział w rynku na poziomie 30,1 proc., a Radio ZET - 14,1 proc., to już np. w przypadku stacji Polskiego Radia różnice są bardzo znaczące. Jedynka i Trójka mają wg nowego podmiotu około dwukrotnie lepszy wynik niż (PR1: 8,9 do 4,7 proc. oraz PR3: 3,2 do 1,8 proc.).
Na ciekawą rzecz zwrócił uwagę dziennikarz ekonomiczny Rafał Hirsch. "Udziały stacji radiowych [powinno być: dzienny zasięg - red.] w rynku wg tego nowego badania sumują się do 105,3 proc." - napisał na Twitterze.
Być może chodzi o to, że część ankietowanych wskazała więcej niż jedną stację? Nie znamy szczegółów metodologii KIM. - Wiemy w zasadzie wyłącznie, że to badanie telefoniczne. Dla naszej spółki standardem pomiaru słuchalności radia jest realizowane od 22 lat badanie Radio Track, którego wykonawcą jest renomowany, międzynarodowy instytut badawczy - Kantar Polska. Metodologia tego badania jest jawna, znana rynkowi i jego graczom - mówi Wirtualnym Mediom Krzysztof Głowiński, rzecznik prasowy Grupy RMF.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.