Publiczne radio nie było zadowolone z wyników, zamówili nowe. Umowa za 24 mln zł "z naruszeniem prawa"?

Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku zwróciła się do Urzędu Zamówień Publicznych z wnioskiem o kontrolę zlecenia dla firmy Alternatywa Polska od Krajowego Instytutu Mediów. W piśmie, do którego dotarł serwis Wirtualne Media, padają sugestie, że doszło do "zamówienia za 24 mln zł z naruszeniem prawa".

Przedmiotem obaw dotyczących możliwości naruszenia prawa jest przede wszystkim fakt, że Krajowy Instytut Mediów, który w tym roku zaczął podawać wyniki słuchalności stacji radiowych mające być alternatywą dla nieakceptowanych przez Polskie Radio badań Kantar Radio Track, powierzył zlecenie firmie Alternatywa Polska bez przetargu.

Ekspresowa umowa bez przetargu na badania słuchalności. Była pilna potrzeba czy nie? 

Od 29 stycznia 2022 roku spółka Alternatywa Polska - wcześniej zajmowała się dostawą sprzętu biurowego i komputerowego, jest zarejestrowana w gospodarstwie we wsi Dębina - na zlecenie Krajowego Instytutu Mediów prowadzi badania słuchalności polskiego rynku radiowego. Prezesem spółki z jest Dariusz Działak. Mniejsza część udziałów należy do Tomasza Pawlaka, który był udziałowcem spółki Realizacja sp. z o.o.. W tej spółce z kolei udziały jeszcze jesienią 2021 roku posiadał Mirosław Kalinowski, obecnie prezes Krajowego Instytutu Mediów - zauważa serwis Wirtualne Media.

Umowa została zawarta 28 stycznia, badanie ruszyło więc zaledwie dzień później. Prezes Krajowego Instytutu Mediów Mirosław Kalinowski wcześniej argumentował, że umowę podpisano w trybie natychmiastowym, bo badanie było pilnie potrzebne, a trzy firmy, z którymi prowadzono negocjacje, wycofały się ze składania ofert - stąd też brak przetargu.

OFBOR we wniosku ws. kontroli przekonuje jednak, że tu o pilnej potrzebie (która prawnie uzasadniałaby brak przetargu) nie może być mowy. Zdaniem wnioskodawcy nie był zagrożony żaden interes, np. ochrona zdrowia i życia, majątku lub zagrożenie dla środowiska. 23 277 200 zł netto to kwota pochodząca w całości ze środków publicznych. 

Badanie realizowane na zlecenie KIM dla Polskiego Radia jest zamiennikiem badania Radio Track Kantar. Publiczne rozgłośnie w połowie stycznia 2022 roku ogłosiły, że zrezygnowały z jego zakupu.

Wyniki badania KIM są zbierane na podstawie codziennych telefonów wykonywanych do losowo wybranych respondentów powyżej 15. roku życia z całej Polski. Pierwsze wyniki badań KIM, obejmujących okres do 28 marca, były zdecydowanie korzystniejsze dla Polskiego Radia niż te, które podaje Kantar - krytykowany m.in. przez prezeskę Polskiego Radia Agnieszkę Kamińską. Badań jednak nie da się ze sobą tak naprawdę porównywać - posługują się różnymi miarami i sprawdzają różne okresy słuchalności.

Więcej o: