"Z żalem przyjęliśmy informację o śmierci Monty'ego Normana. Stworzył ikoniczny hymn, który towarzyszył wejściu na kinowe ekrany najsłynniejszego tajnego agenta 007. Zawsze będziemy wdzięczni za jego wkład we franczyzę" - poinformowali za pośrednictwem mediów społecznościowych producenci filmów o Bondzie, Michael G. Wilson i Barbara Broccoli.
Jak napisano na oficjalnej stronie serii filmów o Jamesie Bondzie, główny motyw muzyczny został skomponowany przez Monty'ego Normana, a następnie zaaranżowany przez Johna Barry'ego i powracał w kolejnych filmach o 007. Motyw ten, w różnych, czasem zmienionych formach, możemy usłyszeć w sekwencji, w której widać sylwetkę Bonda przez lufę pistoletu, a następnie strzela on w kierunku ekranu.
Monty Norman najbardziej znany jest z muzyki skomponowanej na potrzeby pierwszego filmu o Jamesie Bondzie. Kompozytor był obecny na planie filmowym do "Doktora No". Właśnie wtedy stworzył piosenkę "Underneath the Mango Tree", którą śpiewają Ursula Andress i Sean Connery na plaży.
Sam motyw przewodni, który był wykorzystywany w serii o agencie 007, powstał na bazie kompozycji, która wcześniej nie została wykorzystana przez Normana. Kompozytor stworzył ją podczas pracy nad musicalem "Dom pana Biswasa" - który ostatecznie został odwołany. Jak mówił sam artysta, chciał, by bondowski motyw odzwierciedlał charakter bohatera. - Jego seksowność, tajemniczość, bezwzględność - wszystko jest w tych kilku nutach - mówił. Później motyw ten wykorzystał i nieco zmienił John Barry. Oryginalny, pierwszy motyw był jednak doceniany - Norman otrzymał za tę kompozycję nagrodę Ivor Novello w 1977 roku.
Lata później John Barry zaczął sobie przypisywać prawa do tej melodii. Artykuł na ten temat pojawił się w "Times of London". Monty Norman zdecydował się wówczas pozwać gazetę. W 2001 roku Sąd Najwyższy zdecydował, że Monty Norman jest prawdziwym kompozytorem motywu. Twórcy przyznano wówczas 30 tys. funtów zadośćuczynienia.
Kariera Monty Normana zaczęła się na długo przed "Bondem". Na początku grał w bigbandowym zespole i śpiewał u boku Cyrila Stapletona czy Stanleya Blacka. Później występował też na West Endzie.
Skomponował muzykę do takich filmów, jak: "The Two Faces of Dr. Jekyll", "Call Me Bwana" czy "The Day the Earth Caught Fire". Poza tym pisał motywy do seriali i programów telewizyjnych brytyjskiej telewizji. Komponował też utwory do musicali - "Pinokio", "Expresso Bongo" czy "Songbook".