Mata, czyli Michał Matczak to raper, który nie od dzisiaj przeciera szlaki w Polsce. Głośniej zrobiło się o nim pod koniec 2019 roku, kiedy wypuścił singiel pt. "Patointeligencja". Raper opisuje w nim życie i problemy młodych ludzi z tak zwanych "dobrych domów". Utwór wywołał kontrowersje i wstrząsnął opinią publiczną. To wydarzenie otworzyło mu drogę do wielkiej kariery. Do jego największych sukcesów należy m.in. zdobycie dwóch Fryderyków w kategorii "album roku hip-hop".
Mata wielokrotnie był w czymś pierwszy. Jako pierwszy Polak ma na koncie współpracę z McDonald's, gdzie można było kupić zestaw sygnowany jego ksywką. Żaden polski muzyk przed nim nie został też np. ambasadorem marki odzieżowej Adidas Originals.
Jeśli chodzi o muzykę, jego utwory niezmiennie notują wysokie miejsca w serwisach streamingowych. Jednak we wrześniu padł kolejny rekord w tej kwestii - tym razem na platformie Spotify.
Więcej informacji ze świata muzyki znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl >>
Młody Matczak został polskim artystą z największą liczbą obserwujących w tym serwisie. Udało mu się przekroczyć liczbę 1,5 miliona obserwatorów. W kolejce za nim plasują się kolejno: Bedoes, Taco Hemingway, Quebonafide i Sobel.
Świadczy to także o ogromnej popularności rodzimego rapu w naszym kraju i polskich artystów ogółem. Spotify opublikował listę najczęściej streamowanych utworów lata 2022. W zestawieniu dla Polski aż 16 pozycji na 20 to polski rap. Ponadto z pozostałych czterech utworów tylko dwie piosenki są wykonywane w obcym języku.
O utrzymującym się trendzie sporo mówią też line-upy wielu festiwali muzycznych. W ostatnich latach możemy tam posłuchać o wiele więcej polskich artystów. Podobnie jest z playlistami stacji radiowych, które w przeszłości w ciągu dnia często stroniły od polskiej muzyki. Obecnie w ciągu godziny możemy usłyszeć w najpopularniejszych rozgłośniach co najmniej kilka utworów polskich wykonawców.
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.