Platforma Spotify jest obecna na polskim rynku już 10 lat. Przez cały ten czas marka kształtowała gusta muzyczne Polaków i przyczyniała się do wzrostu popularności rodzimych artystów zarówno w naszym kraju, jak i za granicą.
W 2022 roku polskie piosenki na Spotify zostały odtworzone na świecie aż 17 miliardów razy, co stanowi imponujący wynik w porównaniu z 179 milionami odtworzeń na koniec roku 2013. W pierwszym roku działalności Spotify w Polsce na liście przebojów Top 100 znajdowało się zaledwie pięć utworów lokalnych twórców. W 2022 roku liczba ta wzrosła do 76.
W latach 2013-2017 polscy użytkownicy Spotify najczęściej słuchali zagranicznych artystów, jednak przed sześcioma laty tendencja zaczęła się zmieniać. Punkt zwrotny to rok 2018, kiedy to czterech z pięciu najczęściej streamowanych artystów na polskim Spotify stanowili rodzimi twórcy. W tym gronie znaleźli się: Taco Hemingway, Quebonafide, duet Taconafide oraz Dawid Podsiadło. W pierwszej piątce najczęściej streamowanych artystek z Polski ostatniej dekady znalazły się z kolei: sanah, Daria Zawiałow, Margaret, Young Leosia i Brodka.
W ostatnich latach coraz więcej polskich artystów pojawia się na listach odtwarzania użytkowników Spotify za granicą. Po 10 latach platformy na polskim rynku słuchalność naszych rodzimych twórców poza naszym krajem wzrosła o 700 procent.
Statystyki pokazują również, jak bardzo zmieniły się gusta Polaków na przestrzeni ostatnich 10 lat. Gdy Spotify startował na polskim rynku, mieszkańcy naszego kraju kochali rocka. Dzisiaj częściej wybierają polski rap.
Spotify 10 lat w Polsce mat. prasowe / Spotify