Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci, znany powszechnie jako UNICEF, to organizacja działająca od 11 grudnia 1946 roku. Obecnie obejmuje aż 191 krajów i terytoriów na całym świecie. Głównym źródłem jej wpływów są dobrowolne składki państw członkowskich, a także dotacje od osób prawnych i fizycznych.
By usystematyzować system pomocowy, UNICEF stworzył specjalny program "Firma z sercem". Mogą dołączyć do niego biznesy, zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa, które chcą przekazać jednorazowe lub regularne datki na realizację celów organizacji. Jego członkami chcieli stać się również muzycy black metalowej grupy Behemoth i przekazać polskiemu oddziałowi dochód uzyskany ze sprzedaży czarnych pluszowych maskotek, ale spotkali się z odmową.
Na Instagramie sklepu zespołu pojawił się wpis ze screenem maila, który otrzymali od UNICEF. Organizacja podziękowała za chęć udziału w projekcie, lecz z uwagi na charakter sprzedawanych przedmiotów nie zgodzono się, by grupa dołączyła do projektu.
Zgodnie z jego regulaminem, każdy podmiot wnioskujący o udział w programie jest poddawany weryfikacji pod kątem potencjalnych ryzyk związanych z nawiązaniem współpracy. Niestety, chcielibyśmy poinformować, że ze względu na charakter przekazów towarzyszących sprzedawanym produktom, nie możemy państwa zakwalifikować do udziału w tym konkretnym programie
– napisano.
Głos w sprawie postanowił zabrać lider zespołu Behemoth, Nergal:
Wstydźcie się. Brak mi słów. Naprawdę chcecie pomagać tam dzieciom? Na szczęście istnieją inne fundacje, które przyjmą pieniądze na rzecz dzieci.
W odpowiedzi na zarzuty ze strony muzyków, rzecznik prasowy UNICEF Polska, Jan Bratkowski, wyjaśnia, że zaproponowano zespołowi inne możliwości przekazania darowizny i wsparcia działań organizacji.
UNICEF Polska nie odrzucił darowizny ze strony Behemoth Webstore. Przykro nam, że przedstawiciel firmy, nagłaśniając całą sprawę w mediach społecznościowych wybiórczo wykorzystuje zapisy naszej korespondencji, pomijając fragmenty, w których na jego prośbę wskazujemy inne możliwości wsparcia naszej organizacji.
W oświadczeniu dodano, że "ze względu na przyjęte przez organizację standardy UNICEF Polska nie mógł zgodzić się na udział Behemoth Webstore w programie Firma z Sercem. Prowadzone przez nas programy kierują się starannie wypracowanymi regułami współpracy z przedstawicielami świata biznesu. Mówią one wyraźnie, że Stowarzyszenie zastrzega sobie prawo odmowy udziału w programie firmom, których wizerunek, produkty oraz sposób działalności stoją w sprzeczności z wartościami wyznawanymi przez naszą organizację".