Wyprodukowany przez polskich twórców film w reżyserii i na podstawie scenariusza Grzegorza Jankowskiego (m.in. "Chrzest", "Szlakiem Kolberga") powstał w ramach realizowanej przez Instytut Książki (IK) kampanii promującej katalog i stronę booksfrompoland.pl na kluczowych z punktu widzenia sprzedaży praw do literatury rynkach: amerykańskim, brytyjskim, niemieckim i francuskim, i - jak podkreślają twórcy - dzięki internetowi, na całym świecie.
To, że katalog oraz spot mają w nazwie "2020" nie oznacza, że znalazły się w nim tylko pozycje wydane w tym roku. Jak tłumaczy rzecznik Instytutu Książki Łukasz Jarocki, katalog zawsze zawiera pozycje rekomendowane przez wydawców i Instytut na targi książki we Frankfurcie i tak naprawdę jest tworzony przez cały rok. W związku z tym po jego zamknięciu do kolejnego wydania są włączane książki ukazujące się po zamknięciu składu - stąd obecność m.in. Dominiki Słowik i jej "Zimowli", nagrodzonej Paszportem "Polityki" 2019. W spocie natomiast raczej chodziło o przegląd tego, co zostało zauważone prze wydawców w ostatnich miesiącach - stąd i premiery tego, i zeszłego roku.
- Jesteśmy przekonani, że dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym na kluczowych dla polskich wydawców i autorów rynkach zagranicznych uda się nam nadrobić straty wynikające z odwołania międzynarodowych targów książki w tym roku - podkreśla dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski.
Nowa książka Olgi Tokarczuk. "Bywam czasami zła na ludzi. Na ich trzy polskie grzechy" [WYWIAD] >>
Trzon kampanii i jej pierwszy etap stanowią treści reklamowe i redakcyjne w najważniejszych branżowych czasopismach i serwisach internetowych na ww. rynkach: w amerykańskim "Publishing Perspectives", brytyjskim "The Bookseller", niemieckim "Boersenblatt" oraz francuskim "Livres Hebdo". W drugim etapie kampanii opublikowane zostaną kolejne wersje językowe filmu (hiszpańska, rosyjska, niemiecka i francuska), a do współpracy przy ich dystrybucji i promocji w sieciach społecznościowych odpowiednich obszarów językowych zostaną zaproszeni zagraniczni partnerzy Instytutu Książki z branży wydawniczej oraz ambasady RP i Instytuty Polskie na całym świecie.
W trzecim etapie Instytut Książki opublikuje serię dziewięciu filmowych prezentacji wybranych książek z katalogu "New Books from Poland":
W klipie jednak nie znalazły się wszystkie wspomniane pozycje, a można zobaczyć w nim m.in. "Pokorę" Szczepana Twardocha.
Przygotowywany każdej jesieni katalog "New Books from Poland" ma być narzędziem służącym IK oraz polskim wydawcom i agentom literackim do przekonywania zagranicznych wydawców do wydawania książek polskich autorów w przekładzie na języki obce i tą drogą do popularyzowania naszej literatury wśród szerokich kręgów odbiorców w świecie.