Matka Boska pod parasolem i robot wyrzucony przez fale. Tak Polska promuje za granicą książki m.in. Wildsteina i Twardocha

Katalog "New Books from Poland 2020" to skierowany do zagranicznych wydawców wybór nowości z polskiego rynku. Instytut Książki zaprezentował film promocyjny będący światową wizytówką tegorocznego wyboru najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów. Wśród nich znaleźli się m.in. Szczepan Twardoch z "Pokorą", Dominika Słowik z "Ziemowlą" i "Bunt i afirmacja. Esej o naszych czasach" Bronisława Wildsteina.

Wyprodukowany przez polskich twórców film w reżyserii i na podstawie scenariusza Grzegorza Jankowskiego (m.in. "Chrzest", "Szlakiem Kolberga") powstał w ramach realizowanej przez Instytut Książki (IK) kampanii promującej katalog i stronę booksfrompoland.pl na kluczowych z punktu widzenia sprzedaży praw do literatury rynkach: amerykańskim, brytyjskim, niemieckim i francuskim, i - jak podkreślają twórcy - dzięki internetowi, na całym świecie. 

 

To, że katalog oraz spot mają w nazwie "2020" nie oznacza, że znalazły się w nim tylko pozycje wydane w tym roku. Jak tłumaczy rzecznik Instytutu Książki Łukasz Jarocki, katalog zawsze zawiera pozycje rekomendowane przez wydawców i Instytut na targi książki we Frankfurcie i tak naprawdę jest tworzony przez cały rok. W związku z tym po jego zamknięciu do kolejnego wydania są włączane książki ukazujące się po zamknięciu składu - stąd obecność m.in. Dominiki Słowik i jej "Zimowli", nagrodzonej Paszportem "Polityki" 2019. W spocie natomiast raczej chodziło o przegląd tego, co zostało zauważone prze wydawców w ostatnich miesiącach - stąd i premiery tego, i zeszłego roku. 

Kardynał Stanisław DziwiszDziwisz jest jednym z bohaterów książki "Sodoma". "Przekazywał papieżowi to, co chciał"

Promocja polskich autorów za granicą - klip ma pomóc w czasach pandemii

- Jesteśmy przekonani, że dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym na kluczowych dla polskich wydawców i autorów rynkach zagranicznych uda się nam nadrobić straty wynikające z odwołania międzynarodowych targów książki w tym roku - podkreśla dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski.

Nowa książka Olgi Tokarczuk. "Bywam czasami zła na ludzi. Na ich trzy polskie grzechy" [WYWIAD] >>

Trzon kampanii i jej pierwszy etap stanowią treści reklamowe i redakcyjne w najważniejszych branżowych czasopismach i serwisach internetowych na ww. rynkach: w amerykańskim "Publishing Perspectives", brytyjskim "The Bookseller", niemieckim "Boersenblatt" oraz francuskim "Livres Hebdo". W drugim etapie kampanii opublikowane zostaną kolejne wersje językowe filmu (hiszpańska, rosyjska, niemiecka i francuska), a do współpracy przy ich dystrybucji i promocji w sieciach społecznościowych odpowiednich obszarów językowych zostaną zaproszeni zagraniczni partnerzy Instytutu Książki z branży wydawniczej oraz ambasady RP i Instytuty Polskie na całym świecie.

Zobacz wideo Harry'ego Pottera nikt nam nie zabierze, ale J.K. Rowling internet ktoś mógłby [Popkultura]

W trzecim etapie Instytut Książki opublikuje serię dziewięciu filmowych prezentacji wybranych książek z katalogu "New Books from Poland":

  • "Oraz wygnani zostali" Wacława Holewińskiego,
  • "Zimowla" Dominiki Słowik,
  • "Nieradość" Pawła Sołtysa,
  • "Pchła" Anny Potyry,
  • "Patyki, badyle" Urszuli Zajączkowskiej,
  • "Pomyłka" Marty Kwaśnickiej,
  • "Światło Zachodu" Bartosza Jastrzębskiego,
  • "Bunt i afirmacja. Esej o naszych czasach" Bronisława Wildsteina,
  • "Tyrmand. Pisarz o białych oczach" Marcela Woźniaka.

W klipie jednak nie znalazły się wszystkie wspomniane pozycje, a można zobaczyć w nim m.in. "Pokorę" Szczepana Twardocha.

Brit Bennett 'Moja znikająca połowa'Jak to jest należeć do gorszej części ludzkości? Recenzja powieści "Moja znikająca połowa"

Przygotowywany każdej jesieni katalog "New Books from Poland" ma być narzędziem służącym IK oraz polskim wydawcom i agentom literackim do przekonywania zagranicznych wydawców do wydawania książek polskich autorów w przekładzie na języki obce i tą drogą do popularyzowania naszej literatury wśród szerokich kręgów odbiorców w świecie.