Kupujcie książki, obdarowujcie się nimi, czytajcie je! Polecamy mądre prezenty dla dzieci

Do każdego z wręczanych prezentów staram się zawsze dorzucić książkę. Być może nie będzie ona prezentem, który wywoła w pierwszej chwili największy entuzjazm, z pewnością sprawi jednak obdarowanemu mnóstwo przyjemności.

Jeśli macie małe dzieci, to zapewne znacie już Pucia, a jeśli nie znacie, to koniecznie musicie poznać. Nasza Księgarnia zręcznie rozbudowuje serię o życiu tego małego chłopca i jego siostrzyczki. Ukazują się w niej kartonowe książeczki (w mniejszym i większym formacie), układanki i puzzle, a od niedawna jest też dostępna urocza maskotka Pucio do tulenia! Najnowsza książeczka z serii to "Pucio uczy się mówić. Zabawy dźwiękonaśladowcze dla najmłodszych". Jest przeznaczona dla dzieci najmłodszych oraz tych nieco starszych z opóźnionym rozwojem mowy. Koncentruje się przede wszystkim na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych i samogłoskach. Jej dopełnieniem mogą być puzzle "Pucio. Co słychać?". W pudełku znajdziecie duży obrazek składający się z 12 elementów, a na nim Pucia i Misię w otoczeniu dźwięków natury. I jeszcze jeden puzzel z serii: "Pucio. Rodzinna sobota". W pudełku jest tym razem 15 elementów. Każdy z nich przedstawia fragment jednego dnia w rodzinie Pucia. Razem układają się w uroczą opowieść. Super nadają się do uczenia dzieci opowiadania.

Obowiązkową lekturą świąteczną jest też uroczo wydana książka "Idą święta! O Bożym Narodzeniu, Mikołaju i tradycjach świątecznych na świecie". W środku znajdziecie odpowiedzi na mnóstwo okołoświątecznych pytań, które zadają dzieci: Dlaczego Boże Narodzenie obchodzimy 25 grudnia? Dlaczego organizuje się bożonarodzeniowe jarmarki? Czy wszystkie dzieci dostają prezenty tego samego dnia? Dlaczego ubieramy choinkę? Kto wymyślił pierwsze szklane bańki? Dlaczego buduje się bożonarodzeniowe szopki?

 

I jeszcze dwie gry z Naszej Księgarni, obie dla grupy wiekowej 10+. W grze "Z kwiatka na kwiatek" gracze starają się stworzyć jak największe kwietne rabatki. Do kwiatów przylatują różnokolorowe motyle. Im więcej motyli przyleci, tym więcej punktów się zdobywa. Proste zasady, szybka rozgrywka, sporo emocji. Druga gra to "Idzie fala!". Zagrywając odpowiednie karty, gracze starają się, aby fale nie zalały ich wysp. Im gorsza pogoda panuje na wyspie, tym większa fala do niej dotrze. Gracz, do którego doszła największa fala, traci koło ratunkowe. A za koła na koniec rozgrywki zdobywa się punkty!

Z oferty Zielonej Sowy wybrałem dziś m.in. uroczy picturebook "Przyjazny olbrzym", traktujący o tolerancji, odmienności, wzajemnej pomocy i prawdziwej przyjaźni. Bartek nie może uwierzyć w opowieści dziadka. Ponoć nad bezpieczeństwem ich miasteczka czuwa od lat Pomocny Olbrzym. Czy chłopiec będzie miał okazję zaprzyjaźnić się z Pomocnym Olbrzymem? Przecież często uciekamy przed nieznanym...

 

Picturebook "Przyjaciel na zawsze" to historia uroczego bałwanka i pewnej wiewiórki, uczy empatii, wrażliwości i pomaga dziecku poradzić sobie z trudnymi emocjami, np. w sytuacji rozstania z bliską osobą. Wiewiórka przejęła się losem samotnego i zmarzniętego bałwanka. Podarowała mu ciepły i tak zaczęła się ich przyjaźń. Ale czy będzie ona trwała na zawsze?

Dla nieco starszych maluchów polecam książeczkę "Oskar głodny jednorożec zjada święta". Jest Wigilia. Tymczasem jednorożec Oskar, który słynie z niezaspokojonego apetytu, zjadł już choinkę, prezentowe skarpety i zabrał się za prezenty. Niestety zjadł też magiczną karmę, która pozwala reniferom latać. I jak teraz Święty Mikołaj dostarczy wszystkie prezenty? Na całe szczęście księżniczka Ola ma pewien plan…

Książka na prezent - tu znajdziesz polecenia Ryszarda Kozika dla dorosłych >>

Gorąco polecam też dwie gry Zielonej Sowy. Podczas rozgrywki w "Dziadka do orzechów" gracze zamieniają się w konstruktorów zabawek. Ich zadaniem jest zbudowanie jak największej liczby dziadków do orzechów. Prosta i sympatyczna gra. "Literołaki" to już zabawa dla tych, którzy w miarę sprawnie poruszają się po świecie liter i wyrazów z nich układanych. Miasto na W? Zwierzę z E w środku? A może rzecz, która kończy się na T? Kto szybciej odpowie, zdobywa punkty. Gra zawiera też wariant dla zaawansowanych, a więc i rodzice mogą się przy niej nieźle bawić.

Jeżeli szukacie sympatycznych układanek, puzzli, zabaw i zadań dla dzieci w różnym wieku, zerknijcie na ofertę Czuczu. Zapewniam, że znajdziecie tam coś dla swoich maluchów. Ja polecam dziś dwa z ich puzzli. "Puzzle z dziurką. Pociąg do liczenia" to bardzo sympatyczna, edukacyjna, panoramiczna układanka. Z 20 puzzli układamy cały skład pociągu, a 10 dodatkowych to wyjmowane kółeczka z cyframi, dzięki którym wasze maluchy szybko i przyjemnie nauczą się liczyć do 10. Układanka może tez stać się pretekstem do innych sympatycznych zabaw i rozmów.

"Puzzle obserwacyjne. Mapa Polski" przygotowano z myślą o dzieciach 5 +. Zestaw zawiera 117-elementowe puzzle i plakat edukacyjny. Na mapie umieszczono najważniejsze i najciekawsze miejsca w Polsce, opisane dodatkowo na drugiej stronie plakatu. A na ramce puzzla znajdziecie mnóstwo elementów, których po ułożeniu całego obrazka można na nim szukać, dodatkowo opowiadając o nich dziecku, albo planując wspólne wyprawy. Puzzle Czuczu są super zaprojektowane i bajecznie kolorowe, a przy tym mądre.

Z Zakamarków dorzucam uroczą książkę "Jak ratowaliśmy Wigilię", rozpisaną na 25 opowieści do czytania na dobranoc. W zerówce u Tima aż do ferii świątecznych codziennie ktoś inny będzie zrywał kartkę z kalendarza. Ten, komu przypadnie Wigilia, powinien dobrze jej pilnować, bo jak powiedziała pani, jeśli coś się stanie z kartką, to świąt nie będzie. Nagle wydarza się coś nieprzewidzianego. Święta są zagrożone! Tim i jego koleżanka Esme muszą stanąć na głowie, by uratować Wigilię.

 

Nakładem wydawnictwa Dwie Siostry ukazują się m.in. urocze, rysowane opowieści Aleksandry i Daniela Mizielińskich (pamiętacie "Miasteczko Mamoko"?). Najnowsza z nich, przygotowana wraz z Natalia Baranowską, to "Smakowite historie o jedzeniu", czyli podróż w tysiąc smaków dookoła świata, tropem dań, przypraw i składników z pięciu kontynentów. Europę reprezentują: Francja, Grecja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Polska, Rosja, Węgry, Włochy, Amerykę Północną i Południową: Argentyna, Brazylia, Meksyk, Peru, Stany Zjednoczone, Azję i Oceanię: Chiny, Indie, Indonezja, Iran, Izrael, Japonia, Turcja, Wietnam, a Afrykę: Egipt, Etiopia, Maroko, Nigeria. Jest - jak zawsze w przypadku tego duetu - dowcipnie i pomysłowo.

W prezencie dla starszych, choć oczywiście nadal małoletnich, czytelników polecam "Odrobinę czarów" Michelle Harrison (Wydawnictwo Literackie). To kontynuacja „Szczypty magii”, której bohaterkami są siostry Wspaczne. Rodzinna klątwa zostaje zdjęta. Charlie, Betty i Fliss mogą opuścić mroczny Wronoskał. Marzy im się wakacyjna wyprawa w nieznane, a czeka je szalona, magiczna przygoda, w wir której wciąga je tajemnicza uciekinierka z Udręki - Błądka. Dużo magii, sporo poczucia humoru, ładne ilustracje.

Nie może w zestawie moich poleceń zabraknąć Michała Rusinka, który w książce "Wihajster" (Znak emotikon) zaprasza dzieci w podróż po słowach pożyczonych. Co wspólnego ma indyk z Indianami? Czy wiesz, że często na śniadanie zjadasz "złote jabłka", a na obiad "kwiaty kapusty"? Czy traktory istniały w starożytności i co łączy jaśka z Jasiem? To tylko niektóre z tajemnic pożyczonych słów, którymi dzieli się z nami Rusinek. Jak zwykle z humorem i klasą.

Gdy koleżanka dowiedziała się, że piszę gwiazdkowe polecenia, wrzuciła mi kilka własnych, przetestowanych na swoim dziecku. Oto propozycje Marty Koryckiej.

"Dinozaury od A do Z" Matthew G. Baron (Kropka) to wyjątkowe zaproszenie do świata zamieszkanego przez dinozaury. Z książki dowiemy się, kiedy i gdzie żyły dinozaury, jak wyglądały, co jadły, jakie osiągały rozmiary. Informacje pochodzą z pewnego źródła - od najlepszych specjalistów z Muzeum Historii Naturalnej w Londynie. Dinozaury zestawiono alfabetycznie, od ardonyksa do zuniceratopsa, a książkę efektownie zilustrował Dieter Braun.

 

To nie lada wyzwanie, opisać świat starożytny w stu słowach/hasłach. Podjął się go Gifford Clive, a efektem jego pracy jest książka "Świat starożytny w 100 słowach. Najważniejsze wydarzenia, najsłynniejsze postaci, najciekawsze wynalazki" (Harper Collins Polska). Których wynalazków Egipcjan Greków i Rzymian używamy do dziś? Kto miały największy wpływ na dzieje cywilizacji? Które wydarzenia trzeba znać?

"Zielone piórko Zbigniewa. Skarpetki kontratakują!" Justyny Bednarek (Poradnia K.) to zabawna opowieść, której bohaterkami są skarpetki. Detektyw Pinkerton, znany z "Bandy Czarnej Frotté", ma teraz odpowiedzialną funkcję - jest futerałem na telefon małej Be. Bardzo sobie ceni tę prestiżową posadę, ale trochę się nudzi. Pewnego razu dzieje się coś niespodziewanego - znika Zbigniew, gadatliwa papuga mieszkająca w antycznej klatce w salonie. Jedynym śladem jest małe zielone piórko na podłodze. Pinkerton z zapałem rozpoczyna śledztwo…

Zobacz wideo Paweł Sasko: Żeby mówić jednym językiem przy tworzeniu "Cyberpunka 2077", mieliśmy listę lektur obowiązkowych

Polecam też gry od wydawnictwa FoxGames. Zacznijmy od "7 słów". Gracze rywalizują, tworząc słowa z liter leżących na stole. W przeciwieństwie do innych gier słownych, nie muszą wykorzystać wszystkich dostępnych liter. Nie wszystkie litery tworzące wymyślony wyraz muszą też leżeć na stole. Ważne jest, aby wykorzystywać do budowy słów litery, które dają najwięcej punktów zwycięstwa.

 

"Palec boży" to bardzo fajna gra zręcznościowa, w której każdy z graczy walczy o to, by stać się najpotężniejszym z bóstw. Wcielamy się w postać jednego z bogów walczących ze sobą na wyspach Archipelagu Pępka Świata i wykorzystując jego niepowtarzalne moce staramy się wypstrykać przeciwników.

"Partytura" to zwycięzca drugiej edycji konkursu "Stwórz grę i wskocz na półkę Empiku". W tej grze imprezowej gracze starają się odtworzyć utwór muzyczny. Tylko gracz wcielający się w rolę dyrygenta wie, jaka to melodia. Przy pomocy gestów musi wskazać muzyka i sposób, w jaki ten ma zagrać. Gra odbywa się w ciszy – muzyka jest w niej realizowana przez wykładanie odpowiednich kart. W zależności od wariantu i liczby graczy, jest to gra kooperacyjna lub drużynowa.

FoxGames wydaje też książki paragrafowe, będące rodzajem jednoosobowej gry fabularnej. Jednak zamiast teatru wyobraźni, jak ma to miejsce w grach RPG, gracz przeżywa swoje przygody poprzez odkrywanie kolejnych paragrafów, które wskaże mu opowieść. Mechanika gry jest bardzo prosta i opiera się na statystykach postaci oraz rzutach kośćmi. W trakcie swojej przygody gracz przemieszcza się po świecie gry, decydując, jaką ścieżkę wybrać. Niedawno ukazały się dwa nowe tytuły z serii "Fighting Fantasy": "Czarnoksiężnik z Ognistej Góry" (gracz wciela się w poszukiwacza przygód, który wyrusza na niebezpieczną wyprawę do serca Ognistej Góry) i "Dom pełen zła" (pewnej deszczowej nocy twój samochód odmawia posłuszeństwa, szukasz pomocy w najbliższej posiadłości, nie wiesz jednak, że przekroczenie progu tego domu było największym błędem w twoim życiu...).

Więcej o: