Od malucha do nastolatka - polecamy gry i zabawy idealne na Mikołajki oraz pod choinkę

Dobrze wybrana gra nie tylko będzie fajną formą rozrywki, ale też może sporo nauczyć nasze dzieci. Polecamy nowości, które świetnie nadadzą się na prezenty na Mikołaja i pod choinkę.

Dla bobasów i przedszkolaków

Anna Kowal: Nasze polecenia zaczniemy od maluszków. Już dla tych od 18 miesięcy w górę nada się "Biblioteczka odkrywcy" (CzuCzu). To zestaw czterech długich książeczek-harmonijek: "Kolory", "Mały czy duży", "Co do czego" i "1, 2, 3, liczymy", który "rośnie" razem z dziećmi. Bawiąc się nimi, dzieci poznając kolory, przeciwieństwa, przeznaczenie różnych przedmiotów oraz koncepcję liczb! Proste, rymowane wierszyki plus kolorowe, ciepłe i zabawne ilustracje – taki zestaw z pewnością przypadnie do gustu waszym dzieciom.

Zobacz wideo POPKultura odc. 93

Ryszard Kozik: Dzieciom powyżej 2 r.ż. można sprawić na przykład "Zakręcone domino" (Zielona Sowa), które ma dwa warianty. Można łączyć w całość obrazki lub dopasowywać elementy ze względu na kolor. A bawiąc się, dzieci rozwijają spostrzegawczość, koncentrację, umiejętność logicznego myślenia, no i uczą się rozpoznawać kolory. Z kolei "Jadzia Pętelka ćwiczy pamięć" (Zielona Sowa) to prosta gra oparta graficznie na cyklu książeczek o tytułowej bohaterce, która ma też starszego braciszka Stasia. Zadaniem graczy jest zapamiętywanie obrazków i łączenie ich w pary. Wspomaga to rozwój pamięci, wyobraźni i spostrzegawczości dzieci. 

Zabawa w "Rosnę i poznaję. Gra na refleks. Kolory" (Zielona Sowa) polega na wspólnym dopasowywaniu przedmiotów, zwierząt i roślin do odpowiednich kolorów – im szybciej, tym lepiej! Grając maluchy rozwijają swoje zdolności motoryczne, ćwiczą refleks i spostrzegawczość oraz uczą się nowych słów i rozpoznawania kolorów. "Rosnę i poznaję. Gra w pamięć. Zwierzęta w Zoo" (Zielona Sowa) polega natomiast na szukaniu par kartoników z takim samym obrazkiem. "Rosnę i poznaję" to seria dla najmłodszych dzieci, które dopiero poznają otaczający je świat. Proste zabawy pomagają w rozwijaniu umiejętności małego gracza, a realistyczne zdjęcia pokazują mu świat takim, jakim jest naprawdę. 

AK: "Akademia CzuCzu. Przeciwieństwa" (Czuczu) to zestaw edukacyjny składający się z dwóch książeczek harmonijek oraz 20-elementowych puzzli. Uczą one dzieci, czym są przeciwieństwa, podobieństwa i różnice. Zabawy nimi to także doskonały trening zdolności manualnych i spostrzegawczości. "CzuCzu Domino. Kolory" (Czuczu) to układanka i gra w jednym. Elementy można łączyć na różne sposoby: kolorami, zwierzętami, kolorami i zwierzątkami lub tradycyjnymi oczkami. Poziom trudności zabawy można dostosowywać do rozwijających się umiejętności dzieci. Do zestawu dołączono też poradnik z pomysłami na edukacyjne zabawy.

"Czytamy razem. Zestaw do nauki czytania" (Czuczu) został przygotowany z myślą o kilku grupach wiekowych: dla dzieci: 2+, 3+, 4+, 5+. Najmłodsi z przyjemnością posłuchają o przygodach rodziny wybierającej się na wakacje. Starsze dzieci mogą rozpocząć naukę czytania krok po kroku, wykorzystując do zabawy litery, wyrazy i obrazki dołączone do zestawu. Do zestawu dołączono dwa poradniki z wyjaśnieniem metody oraz pomysłami na zabawy edukacyjne.

RK: Idąc o oczko wyżej, dla dzieciaków od 3 r. ż. proponujemy na przykład "Puzzle progresywne. Dinozaury" (Czuczu), cztery układanki o zwiększającej się liczbie elementów, dzięki czemu dzieci mogą stopniowo doskonalić umiejętność układania coraz trudniejszych puzzli. Zabawne rysunki z dinozaurami zachęcają do zabawy. Wszystkim przedszkolakom, także tym starszym, spodobają się "Duuuże puzzle. Droga dla pojazdów" (Czuczu). Przyjemne jest już samo układanie wielkiego puzzla przedstawiającego plan miasteczka z mnóstwem dróg, ale to przecież dopiero początek zabawy, bo można po nim jeździć samochodzikami. 

AK: Czterolatki mogą zabawić się w "Podróż w czasie" (Nasza Księgarnia), której bohaterem jest Pingwin Przemysław. Zabiera on nas w podróż po niesamowitych krainach. Naszym zadaniem jest opowiadanie historii związanych z tymi krainami i zapamiętywanie spotkanych w nich przedmiotów. Gra rozwija umiejętność opowiadania, pamięć, wyobraźnię, skojarzenia i empatię. A jej wariant uczy dzieci nazywania emocji.

RK: Pięciolatkom spodoba się "Wytęż wzrok. Rok w przedszkolu" (Nasza Księgarnia), gra wymagająca spostrzegawczości. Każda z 48 kart to całkowicie nowe wyzwanie nie tylko dla fanów książki "Rok w przedszkolu". Ilustracje Przemysława Liputa ponownie przenoszą nas do Słonecznego Przedszkola, które nieustająco tętni energią. W "Dragomino" (FoxGames) dołączamy do grona Smoczych Jeźdźców i udajemy się na tajemniczą wyspę w poszukiwaniu małych, słodkich smoczątek. Gra jest efektowna, smoki to wiadomo, no i jeszcze prosta zasada układania płytek jak domina – to się musi spodobać. To uproszczona wersja gry „Kingdomino", którą możemy polecić starszym dzieciom.

AK: "Na końcu języka JUNIOR" (Nasza Księgarnia) to dziecięca wersja jednej z najlepszych gier imprezowych. Trzeba być szybszym od rywali w podawaniu swoich skojarzeń z rysunkami znajdującymi się na kartach. Każdy rysunek może się kojarzyć z wieloma rzeczami, więc pole do popisu jest naprawdę duże. Kilka wariantów rozgrywki rozwija umiejętność głoskowania i rymowania.

Z kolei "Puzzle obserwacyjne. Stadnina koni" (Czuczu) to piękny obrazek do ułożenia. Kolorowa, pełna szczegółów ilustracja przedstawia konie, pracowników, mieszkańców i gości stadniny. Na ramce obrazka umieszczono mnóstwo detali, których wyszukiwanie na obrazku jest dodatkową zabawą. Do puzzli dołączono też duży plakat pełen ciekawostek na temat koni. W "Dżungli – PuzzloGrze" (Nasza Księgarnia) mamy planszę przedstawiającą budzącą się do życia dżunglę oraz płytki zwierząt. W trakcie gry promienie słońca sięgają coraz wyżej, ujawniając kolejnych mieszkańców dżungli. Gracze muszą tak układać płytki, aby zdobywać punkty za całe zwierzęta. Im większe zwierzę, tym jest ich więcej.

Coś dla uczniów

RK: "Feluś i Gucio grają w literki" (Nasza Księgarnia) to gra zainspirowana serią książeczek, stworzona z myślą zarówno o młodszych, jak i starszych graczach. Każdemu z haseł odpowiada piękna ilustracja Marianny Schoett, dzięki czemu zabawę mogą rozpocząć nawet najmłodsi. Gra utrwala znajomość liter i pomaga w opanowaniu poprawnej pisowni 60 wyrazów. Dzieciakom od 8 r. ż. polecamy "Monster City" (Nasza Księgarnia) - stosunkowo prostą, a przy tym efektowną grę strategiczną. Naszym zadaniem podczas rozgrywki jest budowanie wspaniałych miast. Niestety, co chwilę pojawiają się potwory, które chcą nam je zniszczyć…

AK: "Sen" (Nasza Księgarnia) to jedna z naszych ulubionych gier, a niedawno ukazała się jej specjalna, jubileuszowa (wydawnictwo obchodzi w tym roku 100, urodziny) edycja. Można ją łączyć z wersją normalną, zawiera nowe ilustracje i nowe warianty rozgrywki. Wędrujemy przez krainę ze snów, przyjaznych, ale i mrocznych. Naszym celem jest zebranie tych najpogodniejszych i zarazem najniżej punktowanych. "Gra liczbowa" (Nasza Księgarnia) to natomiast supermetoda na podszkolenie się w dodawaniu i odejmowaniu, no i poćwiczenie refleksu. Wszyscy gracze wykładają równocześnie karty (oczywiście te odpowiednie) na stół.  Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich. 

RK: Rzecz dla dziesięciolatków? Proszę bardzo. "Miasto w chmurach" (FoxGames) powstaje na naszych oczach. Jesteśmy architektami walczącymi o realizację swoich projektów. Dokładając kolejne płytki, wznosimy kompleks wieżowców i podniebnych przejść pomiędzy nimi. Kolejna propozycja: "Wtopa" (FoxGames) to karciana gra towarzysko-imprezowa. Jesteśmy kapitanami okrętów podwodnych i walczymy o tytuł Króla Oceanu. Manewrujemy w głębinach, ostrzeliwujemy się nawzajem torpedami, próbujemy zatopić przeciwników. Z kolei "Wyprawa do El Dorado – Demony dżungli" (Nasza Księgarnia) to dodatek do „Wyprawy do El Dorado". Nowa wyprawa, jeszcze więcej niebezpieczeństw i nieustraszonych bohaterów, no i w bonusie zestaw dodatkowych kart niedostępnych nigdzie indziej.

AK: Gra detektywistyczna "Niepożądani goście" (Nasza Księgarnia) jest rekomendowana dla grupy wiekowej 12+. Dostępnych ponad 1000 śledztw na siedmiu poziomach trudności! Jesteście detektywami wezwanymi do rezydencji Woodruffa Waltona. Milionera znaleziono martwego w jego gabinecie. Przesłuchujemy, badamy miejsce zbrodni, czytamy policyjne raporty i szukamy odpowiedzi na pytania: kto, dlaczego i czym zabił, no i czy miał wspólnika. 

RK: Nastolatków nie jest łatwo namówić do zabawy, ale z "Santa Monica" powinno się udać. "Santa Monica" (FoxGames) to zaproszenie na piękne kalifornijskie plaże. Naszym zadaniem jest stworzenie najwspanialszego bulwaru w Południowej Kalifornii. Wybieramy karty krajobrazu, umieszczamy je w swojej części miasta i zdobywamy punkty zwycięstwa za realizację celów. Tworząc swój bulwar, musimy pamiętać zarówno o mieszkańcach, jak i o turystach.

FoxGames wydaje też sporo komiksów paragrafowych. To propozycja zabawy dla tych, którzy kochają tajemnice, ryzyko i wyzwania. Czytelnik, a zarazem gracz, zostaje dzięki nim bohaterem komiksu i tworzy własną fabułę. Wybiera postać, w którą chce się wcielić, i poruszając się pomiędzy ponumerowanymi kadrami, decyduje o jej losach.

W serii ukazały się niedawno tomy: "Sherlock Holmes: Cień Kuby Rozpruwacza" (w londyńskiej dzielnicy Whitechapel dochodzi do nowych morderstw, Inspektor Lestrade otrzymuje listy podpisane… Kuba Rozpruwacz, a my możemy być Holmesem lub Watsonem),"Dziennik: Kroniki Cypher" (jesteśmy agentami tajnej międzynarodowej agencji wyspecjalizowanej w rozwiązywaniu z pozoru niemożliwych do ukończenia spraw opartych na kodzie, twoi partnerzy zaczynają znikać w tajemniczych okolicznościach…) i "Fighting Fantasy: Puszcza Zagłady" (Krasnoludy z Kamiennego Mostu potrzebują naszej pomocy, musimy wkroczyć do Mrocznej Puszczy  i odnaleźć zagubione w niej fragmenty legendarnego młota bojowego).

Więcej o: