Anna Kowal: Nasze polecenia zaczniemy od maluszków. Już dla tych od 18 miesięcy w górę nada się "Biblioteczka odkrywcy" (CzuCzu). To zestaw czterech długich książeczek-harmonijek: "Kolory", "Mały czy duży", "Co do czego" i "1, 2, 3, liczymy", który "rośnie" razem z dziećmi. Bawiąc się nimi, dzieci poznając kolory, przeciwieństwa, przeznaczenie różnych przedmiotów oraz koncepcję liczb! Proste, rymowane wierszyki plus kolorowe, ciepłe i zabawne ilustracje – taki zestaw z pewnością przypadnie do gustu waszym dzieciom.
Ryszard Kozik: Dzieciom powyżej 2 r.ż. można sprawić na przykład "Zakręcone domino" (Zielona Sowa), które ma dwa warianty. Można łączyć w całość obrazki lub dopasowywać elementy ze względu na kolor. A bawiąc się, dzieci rozwijają spostrzegawczość, koncentrację, umiejętność logicznego myślenia, no i uczą się rozpoznawać kolory. Z kolei "Jadzia Pętelka ćwiczy pamięć" (Zielona Sowa) to prosta gra oparta graficznie na cyklu książeczek o tytułowej bohaterce, która ma też starszego braciszka Stasia. Zadaniem graczy jest zapamiętywanie obrazków i łączenie ich w pary. Wspomaga to rozwój pamięci, wyobraźni i spostrzegawczości dzieci.
Zabawa w "Rosnę i poznaję. Gra na refleks. Kolory" (Zielona Sowa) polega na wspólnym dopasowywaniu przedmiotów, zwierząt i roślin do odpowiednich kolorów – im szybciej, tym lepiej! Grając maluchy rozwijają swoje zdolności motoryczne, ćwiczą refleks i spostrzegawczość oraz uczą się nowych słów i rozpoznawania kolorów. "Rosnę i poznaję. Gra w pamięć. Zwierzęta w Zoo" (Zielona Sowa) polega natomiast na szukaniu par kartoników z takim samym obrazkiem. "Rosnę i poznaję" to seria dla najmłodszych dzieci, które dopiero poznają otaczający je świat. Proste zabawy pomagają w rozwijaniu umiejętności małego gracza, a realistyczne zdjęcia pokazują mu świat takim, jakim jest naprawdę.
AK: "Akademia CzuCzu. Przeciwieństwa" (Czuczu) to zestaw edukacyjny składający się z dwóch książeczek harmonijek oraz 20-elementowych puzzli. Uczą one dzieci, czym są przeciwieństwa, podobieństwa i różnice. Zabawy nimi to także doskonały trening zdolności manualnych i spostrzegawczości. "CzuCzu Domino. Kolory" (Czuczu) to układanka i gra w jednym. Elementy można łączyć na różne sposoby: kolorami, zwierzętami, kolorami i zwierzątkami lub tradycyjnymi oczkami. Poziom trudności zabawy można dostosowywać do rozwijających się umiejętności dzieci. Do zestawu dołączono też poradnik z pomysłami na edukacyjne zabawy.
"Czytamy razem. Zestaw do nauki czytania" (Czuczu) został przygotowany z myślą o kilku grupach wiekowych: dla dzieci: 2+, 3+, 4+, 5+. Najmłodsi z przyjemnością posłuchają o przygodach rodziny wybierającej się na wakacje. Starsze dzieci mogą rozpocząć naukę czytania krok po kroku, wykorzystując do zabawy litery, wyrazy i obrazki dołączone do zestawu. Do zestawu dołączono dwa poradniki z wyjaśnieniem metody oraz pomysłami na zabawy edukacyjne.
RK: Idąc o oczko wyżej, dla dzieciaków od 3 r. ż. proponujemy na przykład "Puzzle progresywne. Dinozaury" (Czuczu), cztery układanki o zwiększającej się liczbie elementów, dzięki czemu dzieci mogą stopniowo doskonalić umiejętność układania coraz trudniejszych puzzli. Zabawne rysunki z dinozaurami zachęcają do zabawy. Wszystkim przedszkolakom, także tym starszym, spodobają się "Duuuże puzzle. Droga dla pojazdów" (Czuczu). Przyjemne jest już samo układanie wielkiego puzzla przedstawiającego plan miasteczka z mnóstwem dróg, ale to przecież dopiero początek zabawy, bo można po nim jeździć samochodzikami.
AK: Czterolatki mogą zabawić się w "Podróż w czasie" (Nasza Księgarnia), której bohaterem jest Pingwin Przemysław. Zabiera on nas w podróż po niesamowitych krainach. Naszym zadaniem jest opowiadanie historii związanych z tymi krainami i zapamiętywanie spotkanych w nich przedmiotów. Gra rozwija umiejętność opowiadania, pamięć, wyobraźnię, skojarzenia i empatię. A jej wariant uczy dzieci nazywania emocji.
RK: Pięciolatkom spodoba się "Wytęż wzrok. Rok w przedszkolu" (Nasza Księgarnia), gra wymagająca spostrzegawczości. Każda z 48 kart to całkowicie nowe wyzwanie nie tylko dla fanów książki "Rok w przedszkolu". Ilustracje Przemysława Liputa ponownie przenoszą nas do Słonecznego Przedszkola, które nieustająco tętni energią. W "Dragomino" (FoxGames) dołączamy do grona Smoczych Jeźdźców i udajemy się na tajemniczą wyspę w poszukiwaniu małych, słodkich smoczątek. Gra jest efektowna, smoki to wiadomo, no i jeszcze prosta zasada układania płytek jak domina – to się musi spodobać. To uproszczona wersja gry „Kingdomino", którą możemy polecić starszym dzieciom.
AK: "Na końcu języka JUNIOR" (Nasza Księgarnia) to dziecięca wersja jednej z najlepszych gier imprezowych. Trzeba być szybszym od rywali w podawaniu swoich skojarzeń z rysunkami znajdującymi się na kartach. Każdy rysunek może się kojarzyć z wieloma rzeczami, więc pole do popisu jest naprawdę duże. Kilka wariantów rozgrywki rozwija umiejętność głoskowania i rymowania.
Z kolei "Puzzle obserwacyjne. Stadnina koni" (Czuczu) to piękny obrazek do ułożenia. Kolorowa, pełna szczegółów ilustracja przedstawia konie, pracowników, mieszkańców i gości stadniny. Na ramce obrazka umieszczono mnóstwo detali, których wyszukiwanie na obrazku jest dodatkową zabawą. Do puzzli dołączono też duży plakat pełen ciekawostek na temat koni. W "Dżungli – PuzzloGrze" (Nasza Księgarnia) mamy planszę przedstawiającą budzącą się do życia dżunglę oraz płytki zwierząt. W trakcie gry promienie słońca sięgają coraz wyżej, ujawniając kolejnych mieszkańców dżungli. Gracze muszą tak układać płytki, aby zdobywać punkty za całe zwierzęta. Im większe zwierzę, tym jest ich więcej.
RK: "Feluś i Gucio grają w literki" (Nasza Księgarnia) to gra zainspirowana serią książeczek, stworzona z myślą zarówno o młodszych, jak i starszych graczach. Każdemu z haseł odpowiada piękna ilustracja Marianny Schoett, dzięki czemu zabawę mogą rozpocząć nawet najmłodsi. Gra utrwala znajomość liter i pomaga w opanowaniu poprawnej pisowni 60 wyrazów. Dzieciakom od 8 r. ż. polecamy "Monster City" (Nasza Księgarnia) - stosunkowo prostą, a przy tym efektowną grę strategiczną. Naszym zadaniem podczas rozgrywki jest budowanie wspaniałych miast. Niestety, co chwilę pojawiają się potwory, które chcą nam je zniszczyć…
AK: "Sen" (Nasza Księgarnia) to jedna z naszych ulubionych gier, a niedawno ukazała się jej specjalna, jubileuszowa (wydawnictwo obchodzi w tym roku 100, urodziny) edycja. Można ją łączyć z wersją normalną, zawiera nowe ilustracje i nowe warianty rozgrywki. Wędrujemy przez krainę ze snów, przyjaznych, ale i mrocznych. Naszym celem jest zebranie tych najpogodniejszych i zarazem najniżej punktowanych. "Gra liczbowa" (Nasza Księgarnia) to natomiast supermetoda na podszkolenie się w dodawaniu i odejmowaniu, no i poćwiczenie refleksu. Wszyscy gracze wykładają równocześnie karty (oczywiście te odpowiednie) na stół. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich.
RK: Rzecz dla dziesięciolatków? Proszę bardzo. "Miasto w chmurach" (FoxGames) powstaje na naszych oczach. Jesteśmy architektami walczącymi o realizację swoich projektów. Dokładając kolejne płytki, wznosimy kompleks wieżowców i podniebnych przejść pomiędzy nimi. Kolejna propozycja: "Wtopa" (FoxGames) to karciana gra towarzysko-imprezowa. Jesteśmy kapitanami okrętów podwodnych i walczymy o tytuł Króla Oceanu. Manewrujemy w głębinach, ostrzeliwujemy się nawzajem torpedami, próbujemy zatopić przeciwników. Z kolei "Wyprawa do El Dorado – Demony dżungli" (Nasza Księgarnia) to dodatek do „Wyprawy do El Dorado". Nowa wyprawa, jeszcze więcej niebezpieczeństw i nieustraszonych bohaterów, no i w bonusie zestaw dodatkowych kart niedostępnych nigdzie indziej.
AK: Gra detektywistyczna "Niepożądani goście" (Nasza Księgarnia) jest rekomendowana dla grupy wiekowej 12+. Dostępnych ponad 1000 śledztw na siedmiu poziomach trudności! Jesteście detektywami wezwanymi do rezydencji Woodruffa Waltona. Milionera znaleziono martwego w jego gabinecie. Przesłuchujemy, badamy miejsce zbrodni, czytamy policyjne raporty i szukamy odpowiedzi na pytania: kto, dlaczego i czym zabił, no i czy miał wspólnika.
RK: Nastolatków nie jest łatwo namówić do zabawy, ale z "Santa Monica" powinno się udać. "Santa Monica" (FoxGames) to zaproszenie na piękne kalifornijskie plaże. Naszym zadaniem jest stworzenie najwspanialszego bulwaru w Południowej Kalifornii. Wybieramy karty krajobrazu, umieszczamy je w swojej części miasta i zdobywamy punkty zwycięstwa za realizację celów. Tworząc swój bulwar, musimy pamiętać zarówno o mieszkańcach, jak i o turystach.
FoxGames wydaje też sporo komiksów paragrafowych. To propozycja zabawy dla tych, którzy kochają tajemnice, ryzyko i wyzwania. Czytelnik, a zarazem gracz, zostaje dzięki nim bohaterem komiksu i tworzy własną fabułę. Wybiera postać, w którą chce się wcielić, i poruszając się pomiędzy ponumerowanymi kadrami, decyduje o jej losach.
W serii ukazały się niedawno tomy: "Sherlock Holmes: Cień Kuby Rozpruwacza" (w londyńskiej dzielnicy Whitechapel dochodzi do nowych morderstw, Inspektor Lestrade otrzymuje listy podpisane… Kuba Rozpruwacz, a my możemy być Holmesem lub Watsonem),"Dziennik: Kroniki Cypher" (jesteśmy agentami tajnej międzynarodowej agencji wyspecjalizowanej w rozwiązywaniu z pozoru niemożliwych do ukończenia spraw opartych na kodzie, twoi partnerzy zaczynają znikać w tajemniczych okolicznościach…) i "Fighting Fantasy: Puszcza Zagłady" (Krasnoludy z Kamiennego Mostu potrzebują naszej pomocy, musimy wkroczyć do Mrocznej Puszczy i odnaleźć zagubione w niej fragmenty legendarnego młota bojowego).