Ryszard Kozik: W naszych poleceniach dla dzieci oprócz często opisywanych przez nas książek nie może też zabraknąć gier i zabaw edukacyjnych, które często przygotowują dzieci do czytania i pomagają rozwijać cenne umiejętności, np. opowiadania.
Anna Kowal: Jak "Pucio. Historyki obrazkowe" Marty Galewskiej-Kustry (Nasza Księgarnia). Tym razem nie będziemy czytać o jego przygodach, ale możemy sami je stworzyć. W najnowszym pudełku dostajemy 12 zestawów kartoników, a z każdego z nich układamy krótką historyjkę. Nasza Zuza (5,5 lat) bardzo lubi układać takie historyjki w niekoniecznie sugerowanej kolejności – ale zawsze dopowiada do nich super historię, więc jej nie poprawiamy. W końcu wyobraźnia jest w takich zabawach najważniejsza.
Ryszard: Nie raz i nie dwa wyznawaliśmy już miłość serii Czuczu, a nasze (wspólne i nie) dzieci na niej wyrastają. Roszek, Zuzia i Zosia zawsze z radością witają nowe wydawnictwa spod znaku Czuczu. Zestaw tegorocznych nowości powstał z myślą o maluchach, ale w ich ofercie znajdziecie coś dla dzieci w różnym wieku. Zawsze starannie wykonane, kolorowe, ciekawe, obudowane dodatkowymi informacjami i zadaniami (ich puzzlom dla starszych dzieci towarzyszą nam na przykład plakaty z dodatkowymi informacjami, dzięki czemu są one nie tylko układankami, ale też cennymi lekcjami, przemyconymi niejako "przy okazji").
Ale co u nich nowego? W serii Akademia Czuczu (zadanie polega na dopasowywaniu do siebie par elementów) ukazały się: Litery, Cyfry, Przeciwieństwa i Kolory, w serii Karty obrazkowe na sznureczku (tu chyba nie trzeba wyjaśnień) - Pojazdy, Pierwsze słowa oraz Owoce i warzywa. Jest też układanka z dziurką Pojazdy, puzzle progresywne (poszczególne obrazki mają różne poziomy trudności) Zwierzątka w lesie i Pojazdy na budowie, oraz puzzle Robaczki czworaczki (każdy z nich składa się z czterech części). W serii Puzzle do pary ukazały się Zwierzątka na wsi, są też dwie wersje Czuczu domina: Kolory i Dinozaury.
Anna: Lubimy też gry Naszej Księgarni. Zarówno te o charakterze edukacyjnym, jak bardziej zabawowe.
Więcej ciekawych treści znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Ryszard: Najlepiej obie te formy łączyć, bo w trakcie zabawy dzieci mnóstwo zapamiętują i się uczą. "Mnożenie dzielenie. Nauka liczenia" to karcianka. W zestawie jest ponad ponad 100 kart z różnymi działaniami. Są też cztery warianty gry, które ją urozmaicają. W nauce pisania i czytania pomoże wam gra "Feluś i Gucio grają w literki", z bohaterami popularnego cyklu. Mamy tu: dużą planszę, na której będziemy tworzyć krzyżówkę, 60 dwustronnych płytek z hasłami (obrazek, obrazek z podpisem) oraz 100 płytek z literami. Gra utrwala znajomość liter i pomaga w opanowaniu poprawnej pisowni 60 wyrazów. Można też grać w kilku wariantach, dostosowując stopień trudności do umiejętności dziecka.
Anna: Bardzo ciekawy jest "Ekosystem", który także bawiąc uczy. Uczestnicy gry tworzą krainy pełne zwierząt, owadów, łąk i potoków. Ich zadaniem jest stworzenie jak najlepiej działającego ekosystemu, muszą więc pamiętać na przykład, że niedźwiedź je pstrągi, a pstrągi jedzą ważki, bo im lepiej wykorzystają zależności między kartami, tym więcej zdobędę punktów.
Ryszard: No i wreszcie zabawa na całego, czyli "Park Smoków". Naszym zadaniem jest tworzenie parków rozrywki, w których główną atrakcją są smoki. Wygrywa gracz, którego park będzie miał najwięcej zwiedzających. Ale uwaga, smoki należy regularnie, co rundę karmić, bo jak są głodne, to nam gości przegonią. Trzeba też pilnować, żeby dorosłe smoki składały jaja, bo każdy wykluwający się smok przyciągnie do parku nowych zwiedzających.
Anna: Grałeś kiedyś w komiks paragrafowy?
Ryszard: Nie, ale pewnie w końcu się skuszę. Ich wadą jest dla mnie to, ze tak naprawdę przeznaczone są do indywidualnej zabawy, choć oczywiście można je pewnie czytać także we dwoje. Ale sama idea połączenia komiksu/książki z grą, odkrywania kolejnych paragrafów, no i to, że ma się wpływ na to, jak potoczy się akcja, są kuszące. Choć to oferta dla zdecydowanie starszych dzieciaków. Sporo takich wydawnictw ma w ofercie FoxGames.
Jak się gra w "Księgę Rytuałów"? "Kiedy ją otworzysz, przeczytasz krótką instrukcję, a następnie zmierzysz się z serią logicznych zagadek o rosnącym poziomie trudności. Najpierw odkryjesz żywioły, następnie nauczysz się operowania alchemicznymi składnikami, by na końcu przeprowadzać rytuały" – kusi wydawca.
"Sherlock Holmes: Cień Kuby Rozpruwacza" i wszystko jasne. W londyńskiej dzielnicy Whitechapel dochodzi do nowych morderstw. Inspektor Lestrade otrzymuje listy opisujące zbrodnie, które są podpisane… Kuba Rozpruwacz. Możemy stać się Holmesem lub Watsonem, a naszym zadaniem jest rozwiązanie zagadki.
A na koniec jeszcze "Fighting Fantasy: Puszcza Zagłady". Krasnoludy z Kamiennego Mostu potrzebują naszej pomocy. Musimy wkroczyć do Mrocznej Puszczy i odnaleźć zagubione w niej fragmenty legendarnego młota bojowego, bo tylko dzięki niemu krasnoludy będą mogły stawić czoła trollom i pokonać najeźdźców. Dodajmy, że w puszczy czyhają okrutne bestie…
Trwa rosyjska wojna przeciwko Ukrainie. Są informacje o zniszczonych domach, rannych i zabitych. Potrzeby rosną z godziny na godzinę. Dlatego Gazeta.pl łączy siły z Fundacją Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej (PCPM), by wesprzeć niesienie pomocy humanitarnej Ukrainkom i Ukraińcom. Każdy może przyłączyć się do zbiórki, wpłacając za pośrednictwem Facebooka lub strony pcpm.org.pl/ukraina. Więcej informacji w artykule: