"The New York Times" zaniepokojony sytuacją w warszawskim CSW. "Kolejne pole bitwy w polskich wojnach kulturowych"

1 stycznia Piotr Bernatowicz objął kierownictwo nad Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Nowy dyrektor otwarcie reprezentuje poglądy prawicowe i został powołany przez ministerstwo kultury na siedmioletnią kadencję bez konkursu. Sprawą zainteresował się amerykański "The New York Times".
Zobacz wideo

"The New York Times" opublikował tekst pod tytułem "A Polish Museum Turns to the Right, and Artists Turn Away" ("Polskie muzeum skręca w prawo, artyści się od niego odwracają"). Dotyczy on zmian w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, który od początku stycznia ma nowego dyrektora. Jak pisze Alex Marshall, autor artykułu, Piotr Bernatowicz jest tej zimy na ustach całego świata polskiej sztuki, ponieważ "zdaniem wielu artystów zniszczy on czołowe warszawskie muzeum".

Zobacz też: Gliński tłumaczy, dlaczego nie powołał Stoli na dyrektora Muzeum POLIN. "Prowadził agresywną politykę" >>

"NYT" o nowym dyrektorze CSW: Zmienił poglądy polityczne po katastrofie smoleńskiej

Minister kultury Piotr Gliński powołał Piotra Bernatowicza na stanowisko dyrektora CSW Zamek Ujazdowski na siedmioletnią kadencję - jak zauważa Alex Marshall, to znacznie dłuższy okres niż zwyczajowe 4-5 lat. Autor dodaje, że CSW od trzydziestu lat prezentowało prace najciekawszych polskich i światowych artystów eksperymentalnych i nie stroniło od polityki. Bernatowicz także interesuje się polityką, ale "jego poglądy różnią się diametralnie od większości w świecie sztuki". Nowy dyrektor CSW powiedział "NYT", że tenże świat "jest zdominowany przez lewicową, a konkretnie neo-marksistowską ideologię".

Alex Marshall pisze:

Pan Bernatowicz chce to zmienić i promować artystów, którzy mają inne poglądy: konserwatywne, patriotyczne, prorodzinne. Jego plany zmieniają muzeum w kolejne pole bitwy w polskich wojnach kulturowych, które stawiają liberałów przeciwko rządzącej populistycznej partii Prawo i Sprawiedliwość, a także innym konserwatywnym grupom.

Jak zauważa dziennikarz, Bernatowicz nie zawsze reprezentował prawą stronę politycznej barykady. Sam dyrektor stwierdził, że "wspierał kiedyś liberałów, ale jego światopogląd uległ zmianie w 2010 roku", w reakcji na katastrofę smoleńską. Bernatowicz "zaczął się wtedy obawiać wpływu Rosji na Polskę oraz jej pozycję w świecie". Od tamtej pory zrobił zwrot o 180 stopni. Przykład?

Na wystawie "Strategie buntu" w kierowanej przez niego w latach 2014-2017 roku poznańskiej galerii Arsenał pojawiły się m.in. plakaty Wojciecha Korkucia z hasłami: "Jesteś homo? OK. Ale nie spedalaj nieletnich" czy "Jesteś wredna, brzydka i leniwa – zostań feministką". Teraz swoją wizję na funkcjonowanie CSW Bernatowicz przedstawił następująco:

Nie zamierzam przekształcać centrum w rodzaj ideologicznego getta dla konserwatywnych pomysłów i artystów. Moim zdaniem większość galerii sztuki współczesnej przypomina lewicowe getta ideologiczne. Właśnie to chcę zmienić.

Zobacz też: Małgorzata Ludwisiak żegna się z CSW. "Sprzeciwiam się doraźnej instrumentalizacji sztuki do celów politycznych". W jej miejsce "figura sztuki smoleńskiej" >>

Centrum Sztuki Współczesnej kolejnym obiektem "dobrej zmiany"

Marshall przypomina, że sprawa związana z CSW to już kolejna kontrowersja na tle politycznym w świecie polskiej sztuki i kultury w ostatnim czasie. Autor przywołuje sprawę Jerzego Miziołka, który początkiem grudnia 2019 roku zrezygnował z pełnienia funkcji dyrektora warszawskiego Muzeum Narodowego.

Miziołek był dyrektorem MNW od listopada 2018 roku i - podobnie jak Bernatowicz - został powołany bez konkursu przez ministra Glińskiego. Miał pełnić funkcję do 2022 roku. Pracownicy alarmowali, że skonfliktował się z zespołem i ucieka się do zastraszania. Konflikt był na tyle silny, że na jesieni 2019 roku ludzie żądali od ministra Glińskiego odwołania Miziołka - informowała warszawska "Gazeta Wyborcza". 

Największa fala krytyki spadła na byłego już dyrektora MNW po tym, gdy Muzeum Narodowe najpierw usunęło, a po narastających głosach oburzenia przywróciło na ekspozycję prace Natalii LL i Katarzyny Kozyry. Jerzy Miziołek tłumaczył wówczas, że prace te oburzają rodziców i mówił, że nie chce pokazywać "tematyki z zakresu gender".

Więcej o:
Komentarze (56)
"The New York Times" zaniepokojony sytuacją w warszawskim CSW. "Kolejne pole bitwy w polskich wojnach kulturowych"
Zaloguj się
  • mlehc

    Oceniono 17 razy 7

    Czy dyrektor muzeum musi mieć koniecznie poglądy lewicowe!? Czy to jest conditio sine qua non na tym stanowisku!?

  • kocicabezbutow

    Oceniono 5 razy 5

    Czy Polska jest suwerennym krajem?

  • genocidezionism

    Oceniono 11 razy 5

    Co maja poglądy polityczne ze sztuką wydaje mi sie ,że w NYT panuje jeszcze mroczna atmosfera Adolfa Hitlera , Ben Guriona czy Netanjahu.
    Polska to wolny kraj nikt nikogo nie ogranicza w zakresie wypowiadania własnych poglądów a juz na pewno nie ma ograniczania w realizacji wizji artystycznych.
    Jedno jest pewne proszę NYT w Polsce Judeo-Komuna nie nawet
    Ile sabatów syjonistyczno -KGB-owskich w Israelu zorganizowało.
    NYT tak wspaniale bronił wolności ,żę nazwał Netanjahu Jamnikiem Bliskiego Wschodu
    i bardzo was za to cenię .O Polską kulturę proszę się nie bać to jest dobry geszeft.

  • wusu

    Oceniono 9 razy 5

    Apel do michnikowcow i NYT:
    Szanowni obywatele polscy zydowskiego pochodzenia o orientacji zbudowania Judeopolonii - jak wygracie wybory parlamentarne (partie ktore obstawiacie) to sobie swojego dyrektora wsadzicie do tego muzeum. Ma byc porzadek. Jest demokracja.

  • wusu

    Oceniono 15 razy 5

    Czy tylko Zyd lub szabesgoj z nadania NYT moze byc dyrektorem muzeum w Polsce? Co tu sie wyprawia? Niech NYT postawi w Polsce prywatne muzeum i sobie zarzadza polityka kadrowa po swojemu.

  • js08836

    Oceniono 23 razy 5

    Sztuka to, tylko sakralna teksty, tylko religijne rzeźby, tylko świętych. Wejściówki, tylko za okazaniem karteczki od księdza po spowiedzi. To ma być sztuka współczesna w/g PiS.

  • 3guziec

    Oceniono 12 razy 4

    niech sobie NYT ocenia amerykańskie i izraelskie muzea.

  • zuuuraw

    Oceniono 10 razy 4

    No to sze nie mieszci w głowie, że dyrektor muzeum jest jakiś goj a nie nasz! Dobrze że naszu gazetu w Ameryka to nagłaśniać!

  • wpac

    Oceniono 14 razy 4

    Pisowskie Trolle rzuciły się jak szczerbaty na suchary. Do budy buraki. Znacie się na sztuce jak Kurdupel na ciupcianiu.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX