Media bez wyboru to nie tylko czarna plansza. Artyści pokazali swoje grafiki

10 lutego m.in. Gazeta.pl, Onet.pl, Interia.pl, TVN, Polsat, TVN 24, TV Puls, "Gazeta Wyborcza", Tok FM, OKO.press i wiele innych uniemożliwiły dostęp do zwykłych treści, by pokazać możliwe reperkusje działań rządu w związku z tzw. podatkiem od reklam i wyrazić solidarność. Oprócz oficjalnej grafiki w sieci pojawiły się także inne.

"#mediabezwyboru" napisała jedynie Marta Frej, malarka, ilustratorka i animatorka kulturalna. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, laureatka nagrody Okulary Równości 2015, przyznawanej przez Fundację im. Izabeli Jarugi-Nowackiej, ilustratorka m.in. książki "Brakująca połowa dziejów: krótka historia kobiet na ziemiach polskich" Anny Kowalczyk, narysowała mężczyznę zaskoczonego tym, co widzi po otwarciu gazety.

 

Muniek StaszczykMuniek Staszczyk: Pachnie stanem wojennym. Brakuje tylko Kurskiego w mundurze

Media bez wyboru - "Tu miał być twój ulubiony kraj"

Z kolei Grzegorz Myćka na swoim profilu w Instagramie zamieścił grafikę ze słowami "Nie jesteś w moim typie":

 

Myćka - doktor Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu - jest laureatem wielu międzynarodowych i krajowych konkursów m.in. Złotego Medalu na Międzynarodowej Wystawie "Satyrykon" w Legnicy, I. miejsca w Festiwalu Filmów Jednominutowych "Oneminutes" w Gdańsku czy Nagrody Specjalnej na Międzynarodowym Konkursie na Rysunek Satyryczny "Muzeum" w Zielonej Górze. Był także uczestnikiem wielu międzynarodowych wystaw, m.in. w Boliwii, Katowicach czy na Tajwanie.

Zobacz wideo Media bez wyboru - o co chodzi z akcją?

Bardzo wiele osób dzieliło się w sieci grafiką przedstawiającą kontur mapy Polski z hasłem "Tu miał być twój ulubiony kraj". To parafraza hasła, które pojawia się w ramach akcji Media bez wyboru, które - w zależności od tego, gdzie się pojawia, brzmi "tu miał być twój ulubiony serwis internetowy/program". Autorem jest Łukasz Przytarski.

 

Motyw mapy Polski i podobne hasło pojawia się również w pracy Partyka Sroczyńskiego - rysownika satyrycznego, ilustratora, autora plakatów filmowych i teatralnych. Sroczyński tworzył m.in. dla "Gazety Wyborczej", "Polityki", "Rzeczpospolitej" czy czasopisma "Charaktery". 

 

Natomiast Matylda Damięcka, mocno angażująca się swoimi pracami choćby w Strajk Kobiet i edukację seksualną (jest autorką grafik do cyklu "Rubryka SEXed" serwisu Kobieta.Gazeta.pl i Fundacji SEXEDpl), tym razem zostawiła tylko tło, a obok napisała: "tu miała być twoja ulubiona ilustracja".

 

Media bez wyboru to akcja, w której różne media zwracają uwagę na to, że polski rząd chce obciążyć firmy medialne - działające legalnie, nieuchylające się od opłat i składek - dodatkowym podatkiem od reklam. Zdaniem Gazeta.pl i wielu innych sygnatariuszy listu do prezydenta Andrzeja Dudy w tej sprawie rezultatem takiego działania w trudnym czasie pandemii może być likwidacja części medialnych biznesów.

Daria Zawiałow o akcji Media bez wyboruBołądź: Walczmy o wolne media, bo obudzimy się w czarnej totalitarnej dupie

Oprócz "zaciemnienia" treści w mediach w wielu miastach w Polsce odbyły się również protesty związane z akcją.

Media bez wyboru - więcej na ten temat >>

Więcej o: