Instalacja "Bambini" Magdaleny Abakanowicz sprzedana za rekordową kwotę!

Uznana na arenie międzynarodowej rzeźbiarka Magdalena Abakanowicz ustanowiła nowy rekord. Stworzona przez nią ogromna instalacja "Bambini" złożona z 83 figur została sprzedana za 13 617 361 zł. To najdroższa praca artystki na świecie i jednocześnie najdroższe dzieło sztuki w Polsce.

Praca składająca się z 83 betonowych i drewnianych postaci wielkości dzieci (109 cm) powstała pod koniec lat 90. "Bambini" była wystawiana m.in. na dachu nowojorskiego Metropolitan Museum of Art, w Museo Reina Sofia w Madrycie oraz przed dworcem kolejowym we Wrocławiu w ramach ogólnomiejskiej retrospektywy zorganizowanej w 2017 roku dla upamiętnienia śmierci artystki.

Zobacz wideo Gdy dowiedziała się, że stażystka nadal ma sukienkę ze śladami nasienia Clintona, była gotowa ją ukraść

Jak poinformowali przedstawiciele domu aukcyjnego Polswiss Art, rzeźba Magdaleny Abakanowicz we wtorek 7 grudnia została sprzedana za rekordową kwotę 13 617 361 zł.

Pobicie rekordu nastąpiło zaledwie kilka dni po tym, jak padł poprzedni. 1 grudnia pisaliśmy, że obraz "Dwie mężatki" Andrzeja Wróblewskiego został sprzedany za cenę 13,44 mln zł (cena z opłatą aukcyjną), stając się nie tylko najdrożej sprzedanym obrazem w Polsce, ale i najdrożej sprzedanym dziełem sztuki na polskim rynku.

Więcej informacji ze świata i kraju znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.

Sztuka Magdaleny Abakanowicz bije rekordy

Poprzedni rekord aukcyjny Abakanowicz został ustanowiony 21 października w trakcie aukcji Rzeźba i Formy Przestrzenne w innym domu aukcyjnym, Desa Unicum w Warszawie, gdzie praca "Tłum III" z 1989 roku została sprzedana za 11 mln zł. Rzeźba była pierwszą w historii, którą udało się sprzedać za więcej niż 10 mln zł. W 2019 roku "Caminando" Abakanowicz wylicytowano za 6 800 000 mln złotych.

Magdalena Abakanowicz - kim była artystka?

Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku jako Marta Abakanowicz w Falentach na przedmieściach Warszawy. Jej beztroskie życie skończyło się, gdy jesienią 1939 roku na teren Polski wkroczyły wojska niemieckie. Wraz z końcem wojny pojawiły się nowe problemy. Rodzina zagrożona perspektywą konfliktu klasowego w nowym reżimie komunistycznym przeniosła się do Tczewa. Wkrótce Marta rozpoczęła edukację artystyczną w Gdyni, a następnie w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Zmęczona prowincjonalnym życiem wróciła do Warszawy, gdzie w 1950 roku postanowiła zacząć wszystko od nowa, zmieniając imię na Magdalena. W stolicy kontynuowała naukę na Akademii Sztuk Pięknych, utrzymując się z dorywczych prac, m.in. ucząc sportu i pracując na budowie.

Mimo że na początku artystka zajmowała się malarstwem, po licznych eksperymentach z różnymi mediami swoje powołanie znalazła w tkaninie artystycznej. Kobieta znana jest przede wszystkim z przestrzennych instalacji - abakanów - i stojących obok siebie humanoidów. Dążyła do ustanowienia niemal mistycznego związku między sztuką a naturą.

Więcej o: