Praca składająca się z 83 betonowych i drewnianych postaci wielkości dzieci (109 cm) powstała pod koniec lat 90. "Bambini" była wystawiana m.in. na dachu nowojorskiego Metropolitan Museum of Art, w Museo Reina Sofia w Madrycie oraz przed dworcem kolejowym we Wrocławiu w ramach ogólnomiejskiej retrospektywy zorganizowanej w 2017 roku dla upamiętnienia śmierci artystki.
Jak poinformowali przedstawiciele domu aukcyjnego Polswiss Art, rzeźba Magdaleny Abakanowicz we wtorek 7 grudnia została sprzedana za rekordową kwotę 13 617 361 zł.
Pobicie rekordu nastąpiło zaledwie kilka dni po tym, jak padł poprzedni. 1 grudnia pisaliśmy, że obraz "Dwie mężatki" Andrzeja Wróblewskiego został sprzedany za cenę 13,44 mln zł (cena z opłatą aukcyjną), stając się nie tylko najdrożej sprzedanym obrazem w Polsce, ale i najdrożej sprzedanym dziełem sztuki na polskim rynku.
Więcej informacji ze świata i kraju znajdziesz na stronie głównej portalu Gazeta.pl.
Poprzedni rekord aukcyjny Abakanowicz został ustanowiony 21 października w trakcie aukcji Rzeźba i Formy Przestrzenne w innym domu aukcyjnym, Desa Unicum w Warszawie, gdzie praca "Tłum III" z 1989 roku została sprzedana za 11 mln zł. Rzeźba była pierwszą w historii, którą udało się sprzedać za więcej niż 10 mln zł. W 2019 roku "Caminando" Abakanowicz wylicytowano za 6 800 000 mln złotych.
Magdalena Abakanowicz urodziła się 20 czerwca 1930 roku jako Marta Abakanowicz w Falentach na przedmieściach Warszawy. Jej beztroskie życie skończyło się, gdy jesienią 1939 roku na teren Polski wkroczyły wojska niemieckie. Wraz z końcem wojny pojawiły się nowe problemy. Rodzina zagrożona perspektywą konfliktu klasowego w nowym reżimie komunistycznym przeniosła się do Tczewa. Wkrótce Marta rozpoczęła edukację artystyczną w Gdyni, a następnie w Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Sopocie. Zmęczona prowincjonalnym życiem wróciła do Warszawy, gdzie w 1950 roku postanowiła zacząć wszystko od nowa, zmieniając imię na Magdalena. W stolicy kontynuowała naukę na Akademii Sztuk Pięknych, utrzymując się z dorywczych prac, m.in. ucząc sportu i pracując na budowie.
Mimo że na początku artystka zajmowała się malarstwem, po licznych eksperymentach z różnymi mediami swoje powołanie znalazła w tkaninie artystycznej. Kobieta znana jest przede wszystkim z przestrzennych instalacji - abakanów - i stojących obok siebie humanoidów. Dążyła do ustanowienia niemal mistycznego związku między sztuką a naturą.