Jak zaznacza Klara Cykorz w opisie dla HER Docs Film Festival, w którego programie w 2021 roku znalazł się film dokumentalny "Hilma af Klint. Pionierka abstrakcji", "w losach spuścizny Hilmy af Klint odbijają się wybiórcza logika obiegów sztuki i kaprysy rynku artystycznego. Ale też spełniona obietnica archiwalnych poszukiwań i nadzieja odzyskiwanego kobiecego dziedzictwa".
Hilma af Klint (1862-1944) była szwedzką malarką, wyprzedzającą Kandinsky’ego pionierką abstrakcjonizmu, skazaną na dekady niebytu i kurzu. Film zagłębia się w archiwa – w tym stosy notatników, które pozostawiła po sobie malarka – by zrekonstruować jej drogę artystyczną, od wczesnego zainteresowania botaniką, matematyką, astronomią i nawigacją (była córką kapitana), przez studia w Akademii Sztuk Pięknych i tradycyjną karierę ilustratorki i portrecistki, po fascynację spirytualizmem w artystycznych kręgach Sztokholmu i teozofią.
Reżyserka Halina Dyrschka wpisuje malarkę w dwa główne konteksty – historię nauki, której Hilma af Klint stała się niespodziewaną kronikarką, i historię sztuki, w której się nie zmieściła. W 1971 roku teoretyczka Linda Nochlin opublikowała słynny esej "Dlaczego nie było wielkich artystek", w którym zadaje pytanie o niedoreprezentowanie kobiet w świecie sztuki. 50 lat później zastanawiamy się, dlaczego nadal musimy dyskutować o płci w art worldzie? A co ze wszystkimi innymi wykluczonymi? Czy świat sztuki zachodniej przestał być biały i męski? Czy cokolwiek się zmieniło? Jak to wygląda z polskiej perspektywy?
W rozmowie towarzyszącej projekcji filmu udział wezmą: Anda Rottenberg (kuratorka, autorka, krytyczka i historyczka sztuki), Agata Słowak (artystka wizualna), Agata Cieślak (artystka wizualna, pisarka, kuratorka pierwszej edycji projektu Secondary Archive) oraz Agnieszka Rayzacher (krytyczka, historyczka sztuki, która prowadzi warszawską galerię lokal_30). Spotkanie poprowadzi dziennikarka Anna Sańczuk ("Vogue Polska").