W poniedziałek kontrolerzy UOKiK weszli do biur Grupy RMF, Eurozetu, Grupy Radiowej Agory i Grupy ZPR Media. Na zlecenie tych nadawców, zrzeszonych w Komitecie Badań Radiowych, realizowane jest przez Kantar badanie słuchalności Radio Track - ustalił jako pierwszy "Press". Wniosek w tej sprawie złożyła posłanka PiS Joanna Lichocka.
Polityczka w Programie 3 Polskiego Radia potwierdziła, że wniosek był reakcją na wiele sygnałów, które do niej docierały "na temat pewnej patologii, jeśli chodzi o badania rynku słuchalności". - W tych badaniach, które są robione poprzez sondaż telefoniczny na zlecenie czterech firm komercyjnych, jest tak dużo wątpliwości co do ich rzetelności i wiarygodności, że postanowiłam poprosić instytucję, która jest do tego powołana, żeby to skontrolowała - wyjaśniła.
Zaznaczyła, że jej zdaniem może chodzić o zmowę rynkową, ponieważ w wynikach badania słuchalności nie chodzi tylko o rywalizację, kto jest lepiej słuchany, ale domy mediowe kierują tym, wykupując dla swoich klientów reklamy. - Za tym idą pieniądze, to jest sposób na dzielenie pieniędzy z reklam, z rynku reklam na rynku radiowym i ja mam wrażenie, że to jest pewnego rodzaju patologia - stwierdziła Joanna Lichocka.
Więcej najnowszych informacji przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl.
Dodała, że "trzeba by to rzeczywiście poważnie zbadać". - Zwłaszcza stacje regionalne i lokalne mogą się czuć poszkodowane i zaniepokojone tym wieloletnim, nieprawidłowo, moim zdaniem, działającym mechanizmem - oceniła.
UOKiK poinformował, że działaniom grup radiowych, które tworzą Komitet Badań Radiowych, przygląda się od października 2021 roku. "Analiza działań przedsiębiorców tworzących KBR dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego w obszarze ochrony konkurencji, w ramach którego trwają obecnie kontrole" - napisał Urząd na Twitterze. Więcej informacji ma przedstawić po zakończeniu czynności.
Tymczasem Polskie Radio i rozgłośnie regionalne nie przedłużyły zakupu na bieżący rok badania Radio Track. Media publiczne chcą doprowadzić do pozyskania badań, które pozwolą zarówno ocenić ich skuteczność handlową jak i sposób realizacji misji publicznej.
- Polskie Radio od dawna poszukiwało rzetelnych, transparentnych, czytelnych i jednoznacznych badań słuchalności radia. Co do metody, która na rynku była obowiązująca, zgłaszaliśmy wielokrotnie swoje zastrzeżenia. Dzisiaj szukamy rozwiązania, które z punktu widzenia nie tylko Polskiego Radia, ale i rozgłośni regionalnych pozwoli na rzeczywiste zmierzenie skuteczności naszych działań w realizacji celów rynkowych i misyjnych - wyjaśniał Paweł Kwieciński, dyrektor Biura Programowego Polskiego Radia i przewodniczący Rady Nadzorczej MOC RADIO - Związku Pracodawców Mediów Radiowych, który reprezentuje 17 rozgłośni regionalnych oraz Polskie Radio S.A.