Od daty zniesienia absurdalnego zakazu reklamowania środków higienicznych dla kobiet minęło już przeszło pół wieku, mimo to menstruacja nadal bywa tematem tabu, przedmiotem poczucia wstydu i wykluczenia. Przyczynił się do tego także sposób przedstawiania okresu w popkulturze. Przez lata programy telewizyjne, seriale i filmy wybierały narrację, która przedstawiała menstruację jako coś niezręcznego, wstydliwego, przerażającego lub obrzydliwego.
Wejdź na okreswmoimzyciu.pl posłuchaj historii i podpisz apel
W 1976 roku w filmie "Carrie" po raz pierwszy na ekranie pojawiła się krew menstruacyjna. Niestety dla bohaterki moment pod prysznicem był traumatyczny i przerażający. Tytułowa postać bała się, że wykrwawia się na śmierć.
Przełomem w mówieniu o menstruacji w telewizji była za to reklama tamponów Tampax z 1985 roku. Wystąpiła w niej Courtney Cox, jeszcze zanim dołączyła do obsady "Przyjaciół", i po raz pierwszy użyła na ekranie słowa "okres". Zwróciła się bezpośrednio do kobiet i zareagowała na ich potrzeby. Pokazała, że wszystkie osoby z menstruacją borykają się z takimi samymi kłopotami, które są naturalne, a potem zaproponowała rozwiązanie - chłonne tampony, które miały zapewniać kobietom poczucie świeżości.
Co ciekawe, po 37 latach od emisji reklamy Cox opublikowała aktualizację nagrania. Na nowym wideo aktorka opowiada o menopauzie, parafrazując swoje słowa sprzed lat. Wpis gwiazdy "Przyjaciół" stał się pretekstem do dyskusji o akceptacji zmian w swoim ciele i trudach godzenia się z upływającym czasem.
W Polsce pierwsza reklama podpasek pojawiła się w telewizji w 1991 roku. Zagrała w niej Anna Patrycy, a słowa "z pewną taką nieśmiałością" użyte przez modelkę na ekranie trafiły do codziennego języka Polaków.
W ostatnich latach coraz więcej aktywistów, fundacji i twórców stara się normalizować okres i budować wokół tematu swobodną narrację, pokazując, że to zwyczajny element kobiecej codzienności. Dobrym przykładem może być tutaj hitowy serial HBO, "The Last of Us", gdzie do długiej listy problemów, z jakimi zmagają się bohaterki w postapokaliptycznym świecie dodano również niedostępność tamponów i podpasek.
W jednym z odcinków Ellie (Bella Ramsey) otrzymuje w prezencie kubeczek menstruacyjny - w innym cieszy się ze znalezienia paczki Tampaksów.
Okres w sposób metaforyczny i przyjazny nawet najmłodszym widzom normalizuje za to animacja Pixara "To nie wypanda" z 2022 roku nominowana do Oscara za najlepszy długometrażowy film animowany.
Poznaj "Okres w moim życiu" nową kampanię społeczna Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowanej przez Okresową Koalicję i Kulczyk Foundation. Apelując o darmowe podpaski w szkołach, rozmawiamy z kobietami o akceptacji własnego ciała, dostępie do środków higienicznych i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.