Courtney Cox pierwsza wypowiedziała w telewizji słowo "okres". W Polsce reklama podpasek pojawiła się sześć lat później

Do 1972 roku reklamy podpasek i tamponów w amerykańskiej telewizji były zakazane. Zniesienie przepisu zaowocowało obrazami przekłamującymi codzienność, w której przez znaczną część życia funkcjonuje niemal połowa społeczeństwa. Słowa "okres" latami nie wypowiadano, podpaski były ukrywane w kolorowych opakowaniach, a podczas prezentacji chłonności środków higienicznych krew zastępował niebieski płyn.

Od daty zniesienia absurdalnego zakazu reklamowania środków higienicznych dla kobiet minęło już przeszło pół wieku, mimo to menstruacja nadal bywa tematem tabu, przedmiotem poczucia wstydu i wykluczenia. Przyczynił się do tego także sposób przedstawiania okresu w popkulturze. Przez lata programy telewizyjne, seriale i filmy wybierały narrację, która przedstawiała menstruację jako coś niezręcznego, wstydliwego, przerażającego lub obrzydliwego.

Courtney Cox była pierwszą osobą w historii, która wypowiedziała słowo "okres" w telewizji

Wejdź na okreswmoimzyciu.pl posłuchaj historii i podpisz apel

W 1976 roku w filmie "Carrie" po raz pierwszy na ekranie pojawiła się krew menstruacyjna. Niestety dla bohaterki moment pod prysznicem był traumatyczny i przerażający. Tytułowa postać bała się, że wykrwawia się na śmierć.

Przełomem w mówieniu o menstruacji w telewizji była za to reklama tamponów Tampax z 1985 roku. Wystąpiła w niej Courtney Cox, jeszcze zanim dołączyła do obsady "Przyjaciół", i po raz pierwszy użyła na ekranie słowa "okres". Zwróciła się bezpośrednio do kobiet i zareagowała na ich potrzeby. Pokazała, że wszystkie osoby z menstruacją borykają się z takimi samymi kłopotami, które są naturalne, a potem zaproponowała rozwiązanie - chłonne tampony, które miały zapewniać kobietom poczucie świeżości.

Co ciekawe, po 37 latach od emisji reklamy Cox opublikowała aktualizację nagrania. Na nowym wideo aktorka opowiada o menopauzie, parafrazując swoje słowa sprzed lat. Wpis gwiazdy "Przyjaciół" stał się pretekstem do dyskusji o akceptacji zmian w swoim ciele i trudach godzenia się z upływającym czasem.

"Z pewną taką nieśmiałością", czyli pierwsza reklama podpasek w Polsce

W Polsce pierwsza reklama podpasek pojawiła się w telewizji w 1991 roku. Zagrała w niej Anna Patrycy, a słowa "z pewną taką nieśmiałością" użyte przez modelkę na ekranie trafiły do codziennego języka Polaków.

W ostatnich latach coraz więcej aktywistów, fundacji i twórców stara się normalizować okres i budować wokół tematu swobodną narrację, pokazując, że to zwyczajny element kobiecej codzienności. Dobrym przykładem może być tutaj hitowy serial HBO, "The Last of Us", gdzie do długiej listy problemów, z jakimi zmagają się bohaterki w postapokaliptycznym świecie dodano również niedostępność tamponów i podpasek.

W jednym z odcinków Ellie (Bella Ramsey) otrzymuje w prezencie kubeczek menstruacyjny - w innym cieszy się ze znalezienia paczki Tampaksów.

Okres w sposób metaforyczny i przyjazny nawet najmłodszym widzom normalizuje za to animacja Pixara "To nie wypanda" z 2022 roku nominowana do Oscara za najlepszy długometrażowy film animowany.

Poznaj "Okres w moim życiu" nową kampanię społeczna Gazeta.pl i inicjatywy TakDlaPodpasek.pl, realizowanej przez Okresową Koalicję i Kulczyk Foundation. Apelując o darmowe podpaski w szkołach, rozmawiamy z kobietami o akceptacji własnego ciała, dostępie do środków higienicznych i o tym, jak okres wpływa na ich życie zawodowe.

Więcej o: