Tak, brałem udział kilka razy, jeszcze w trakcie studiów. Raz nawet dostałem nagrodę publiczności za plakat o Hamlecie. Uważam, że od blisko 20 lat, Galeria Plakatu AMS to najważniejszy konkurs na plakat w Polsce i to, że wygrałem 23. edycję było dla mnie czymś wyjątkowym.
Ostatnio widziałam na jednym z popularnych forów pytanie o interpretację Twojego plakatu z lustrem. Jak widać minął już prawie rok – a plakat cały czas porusza i wywołuje dyskusję. Zdradzisz, co autor miał na myśli?
Jest wiele ścieżek do znalezienia swojego Ja. Tego dosłownego, ale tego również metafizycznego. Szukałem przedmiotu, symbolu, połączenia rzeczy, które służą do przyglądania się sobie i dla kontrastu – czegoś, co może ten proces zakłócić. Tak więc nagle pojawiło mi się w głowie lustro, a zamiast szyby gilotyna, która w każdym momencie może spaść i zniweczyć nasze poszukiwania swojego Ja. To taki plakat na granicy sztuki czystej i projektowania. Lubię plakatami stawiać pytania, wzbudzać kontrowersje i dyskusje.
Galeria Plakatu AMS
Jakie to uczucie, kiedy widzisz swoje dzieło w takiej dużej skali – w tysiącach egzemplarzy w największej galerii sztuki jaką jest miasto?
To wspaniałe uczucie. W przeciągu roku widywałem swój plakat na przystankach w całej Polsce. Powiem więcej, dzięki temu, że mój plakat zaistniał w przestrzeni publicznej, mógł być również oglądany przez odbiorców z całego świata – brał udział m.in. w tegorocznym Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie.
Galeria Plakatu AMS
Obecnie pokazywany jest na Biennale Plakatu w USA, a lada moment pojawi się na wystawach w Ameryce Południowej. Staram się przedłużać jego żywot w skuteczny sposób.
Galeria Plakatu AMS
Jaka jest tajemnica dobrego plakatu. Takiego, który zwraca uwagę. Twój plakat wygrał wyścig z setkami innych. Co twoim zdaniem zwróciło uwagę jury?
Można powiedzieć, że chyba forma i ta wspomniana wcześniej kontrowersyjność projektu i jego gotowość do konfrontacji z odbiorcami. Każdy może się w tym lustrze przejrzeć. Nie sposób zapomnieć o tym, że kontrast żółtego i czarnego to sprawdzony patent związany z czytelnością projektu w przestrzeni. Żółty "świeci" i przyciąga wzrok.
Czy na prawdziwą, autorską sztukę w dobie AI jest jeszcze miejsce? Czym wygrywa artysta ze sztuczną inteligencją?
Wierzę, że nasze mózgi, procesy myślowe i kreatywne są jeszcze dużo przed możliwościami sztucznej inteligencji. Nie obawiam się AI. Kiedy powstał internet, pamiętam, że istniały obawy, że to on zapanuje nad światem. Owszem, dużo się zmieniło. Ale czy ludzkość tego nie przetrwała? Nie, wydaje się, że ta komitywa technologii i człowieczeństwa ma się dobrze.
Czy inaczej projektuje się plakaty społeczne niż komercyjne?
Tak, inaczej. W plakacie społecznym można być bezwzględnym, a w projektach, które realizuję komercyjnie, jednak muszę czytać brief i dostosować się do sugestii Klienta. Dlatego konkurs AMS jest bardzo ciekawym, innym od wszystkiego projektem, który pozwala być sobą w 100 procentach.
Jaki Twoim zdaniem powinien być dobry plakat społeczny? Na co tegoroczni uczestnicy Galerii Plakatu powinni zwrócić uwagę?
Ma być projektem, o którym nie sposób zapomnieć.
24. konkurs Galerii Plakatu AMS
Co chciałbyś powiedzieć tym, którzy dopiero myślą o starcie w konkursie?
Mówię to często moim studentkom i studentom: warto próbować swoich sił w takich konkursach. Nie tylko, żeby wygrać, choć to na pewno jest bardzo miłe, ale przede wszystkim po to, żeby skonfrontować się z tematem. Co roku tematy są na tyle ciekawe i szerokie, że każdy znajdzie coś dla siebie i jednocześnie znajdzie coś, co będzie chciał pokazać w sposób wizualny innym.
Piotr Depta-Klesta laureat 23. edycji Galerii Plakatu AMS
Piotr Depta-Kleśta to znany projektant graficzny i ilustrator. Jest autorem blisko 500 wydawnictw, w tym katalogów, płyt muzycznych i identyfikacji wizualnych na skalę ogólnopolską i międzynarodową. Piotr Depta-Kleśta zdobył ponad 80 nagród w dziedzinie projektowania graficznego, brał udział w prawie 300 wystawach, w tym 30 wystawach indywidualnych. Wygrał 23. edycję konkursu Galerii Plakatu AMS pod hasłem "Najważniejszy projekt to TY"
Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla grafików w Polsce.
W tym roku zadaniem uczestników konkursu jest zaprojektowanie plakatu dającego odpowiedź na pytanie, jak żyć odpowiedzialnie i zarazem wygodnie. Uczestnicy i uczestniczki mogą nadsyłać prace interpretujące główne hasło tegorocznej edycji do 13 listopada 2023 r. Dla zwycięzców czekają nagrody pieniężne. Wybrane prace zostaną dodatkowo prezentowane przez cały rok na nośnikach AMS. Po raz pierwszy, oprócz klasycznej formy plakatu, można dodatkowo dołączyć jego formę motion, czyli 10-sekundową animację. Wybrane projekty zostaną zaprezentowane na cyfrowych nośnikach w przestrzeni publicznej oraz wezmą udział w głosowaniu internautów.
Więcej informacji: https://galeriaplakatu.ams.com.pl/
Reklama marki AMS