Jeszcze niedawno kanał TVP Kultura kojarzył się przede wszystkim z kulturą wysoką, której rozwój śledzi niewielki procent społeczeństwa, a także z powtórkami wielokrotnie emitowanych już na różnych antenach Telewizji Polskiej starych seriali. Teraz widzowie będą mogli zobaczyć jedną z najczęściej nagradzanych w ostatnich latach serialową produkcję ("Mad Men" zdobył m.in. statuetki Emmy dla najlepszego serialu dramatycznego cztery lata z rzędu, dopiero w tym roku ustąpił "Homeland" ).
Dyrektor TVP Kultura Katarzyna Janowska daje nadzieje, że to dopiero początek zmian, dzięki którym widzowie tego kanału będą mogli poznawać ciekawsze seriale. Jak zapowiada, zakup serialu "Mad Men" to realizacja założeń programowych, które ogłosiła po objęciu tego stanowiska w lipcu zeszłego roku.
- Przed moją nominacją TVP Kultura emitowała sporo polskich seriali eksploatowanych też przez inne kanały TVP m.in. "Czterdziestolatek", "Janosik". Między innymi z racji tego, że te i podobne tytuły były i są obecne w innych kanałach, zrezygnowałam z ich emisji - mówi w rozmowie z Gazeta.pl. - Rok temu zapowiedziałam, że w TVP Kultura powinny znaleźć się seriale nowoczesne, przełamujące ramy gatunku, wnoszące coś nowego i niebanalnego do produkcji telewizyjnej . "Mad Men" z pewnością spełnia te założenia - dodaje.
Na wybór takiej drogi pewnie ma także wpływ to, że TVP Kultura, który do tej pory był kanałem bardzo niszowym, teraz będzie szerzej dostępny w związku z cyfryzacją telewizji naziemnej. Kilka tygodni temu podczas konferencji prezentującej jesienną ramówkę wspominał o tym prezes TVP . - Za rok, na całym terytorium Polski wszyscy - dzięki antenie na dachu - będą mogli obierać TVP Kultura. Zasięg, dostępność tego programu staje się taka sama jak dostępność TVP 1 czy TVP 2 - mówił Juliusz Braun. - Z myślą o tym zmieniamy trochę filozofię naszej ramówki i otwieramy się na widza, szukającego oferty nie tylko bardzo wyrafinowanej, niszowej, ale takiej która jest dla każdego - tłumaczyła wtedy Janowska.
"Mad Men" to serial realizowany na zlecenie amerykańskiej stacji AMC. Serial zadebiutował w USA w 2007 roku i szybko zdobył wielomilionową wierną grupę fanów, a grający w nim aktorzy stali się niezwykle popularni. Jon Hamm i Christina Hendricks, którzy wcielają się w Dona Drapera i Joan Harris, zostali okrzyknięci symbolami seksu. Twórcy z kolei niejednokrotnie byli chwaleni m.in. za dbałość o szczegóły, które bohaterów i wnętrza osadzają w latach 60. ubiegłego wieku.
W Polsce "Mad Men" pojawił się w 2008 roku dzięki Fox Life, a teraz opowieść o pracownikach branży reklamowej, robiących kariery w latach 60. ubiegłego wieku będzie można oglądać na antenie jednego z kanałów telewizji publicznej.
Na facebookowym fanpage'u kanału pojawiła się informacja , że w związku z premierą "Mad Men" TVP Kultura uruchamia projekt emisji w trzech wersjach językowych: z lektorem, z napisami i w wersji oryginalnej . Widz będzie mógł wybrać, w jaki sposób chce oglądać serial.
Wiadomość o premierze "Mad Men" spotkała się z wieloma pozytywnymi reakcjami fanów kanału. - Nie wierzyłam, że tego dożyję! Fantastyczna wiadomość - napisała jedna z internautek. - Z przyjemnością obejrzę ten serial drugi raz! Świetny pomysł! - chwali inna. Pozostaje mieć nadzieję, że to rzeczywiście zaledwie początek zmian.
Pierwszy odcinek "Mad Men" będzie można obejrzeć 4 października o 21:20 .