Koniec "Mody na sukces" w TVP! Rzecznik tłumaczy: Za drogo

To bez wątpienia koniec pewnej epoki w historii polskiej telewizji. Po 20 latach "Moda na sukces", najdłużej nadawany serial w naszym kraju, znika z anteny telewizyjnej Jedynki. Rzecznik prasowy TVP Jacek Rakowiecki tłumaczy decyzję dbałością o rachunek ekonomiczny.

"Moda na sukces" to amerykański - dla wielu ludzi kultowy już - tasiemiec, pokazywany w polskiej telewizji od 1994 roku. Za kilka tygodni wielbiciele śledzący losy rodziny Forresterów, ich przyjaciół i wrogów, będą musieli się z nimi pożegnać. - 9 grudnia br. TVP1 nada ostatni odcinek "Mody na Sukces" . Taką decyzję musieliśmy podjąć ze względu na bardzo wysoką cenę, jakiej dystrybutor żądał od nas za kolejne odcinki - informuje Jacek Rakowiecki. - TVP musi kierować się rachunkiem ekonomicznym i z wyjątkiem pozycji i programów mieszczących się w definicji misji nie może dopłacać do emitowania serialu, który jest przedsięwzięciem czysto komercyjnym - tłumaczy tę decyzję.

Sąsiedzi zamiast Forresterów

Po emisji ostatniego zakupionego przez Telewizję Polską odcinka fanom serialu TVP1 zaproponuje na razie polską produkcję. - W grudniu w porze "Mody na Sukces" będziemy pokazywać początkowo znany i lubiany serial "Sąsiedzi", a o planach od stycznia będziemy informować w późniejszym terminie - zapowiada Rakowiecki.

"Moda na sukces" utrzymała się w ramówce telewizyjnej Jedynki przez 20 lat, ale w ostatnich latach systematycznie traciła widzów. Jak podają Wirtualnemedia.pl, średnia oglądalność odcinków serialu emitowanych od 2 września do 9 października 2014 roku wyniosła 359 tys. widzów, co oznacza, że w ciągu ostatniego roku zainteresowanie produkcją straciło 107 tys. osób . Z pewnością "Modzie na sukces" w utrzymaniu telewidzów przed odbiornikami nie pomagała zmiana godzin emisji premierowych odcinków we wrześniu zeszłego roku z godz. 16.25 na 14.20 (wcześniej przez pewien czas były pokazywane tylko w godzinach porannych).

 

Prawdziwy fenomen

Historia rodziny Forresterów zadebiutowała w amerykańskiej stacji CBS w 1987 roku, do tej pory Amerykanie zobaczyli prawie 7 tysięcy odcinków tej opery mydlanej. Widzowie TVP1 nigdy nie obejrzeli pierwszych 215 - uznano, że realia przedstawiane w nich zbyt odbiegają od polskiej rzeczywistości.

Najdłużej, bo od samego początku do dzisiejszego dnia, w serialu występują John McCook jako Eric Forrester oraz Katherine Kelly Lang jako Brooke Logan. Oni, a także m.in. Hunter Tylo (serialowa Taylor) czy Ronn Moss (Ridge) zyskali status gwiazd, a grane przez nich postaci są rozpoznawane często nawet przez tych, którzy nigdy żadnego odcinka "Mody na sukces" nie widzieli. Opera mydlana doczekała się zarówno ston internetowych poświęconych serialowi, tworzonych przez fanów śledzących losy Forresterów z zainteresowaniem, jak i tych, które wyśmiewają tę produkcję.

 

"Moda na sukces" została w 2010 roku wpisany do "Księgi Rekordów Guinessa" jako najpopularniejsza na świecie opera mydlana pokazywana w ciągu dnia w telewizji. Serial ma na koncie 31 nagród Emmy i jest uznawany za tasiemiec z największą widownią na świecie - prawa do emisji kupiło ponad 100 krajów. Polski już niedługo prawdopodobnie w tym gronie zabraknie. Pojawiały się co prawda doniesienia, że przejęciem emisji tej opery mydlanej może być zainteresowana któraś z komercyjnych stacji telewizyjnych, w grę wchodziła również umowa z którymś z internetowych serwisów wideo na żądanie. Na razie jednak nie ma informacji na temat tego, czy serialowi uda się znaleźć nowy dom.

Więcej o: