W poniedziałek 24 kwietnia scenarzyści zrzeszeni w Writers Guild of America (WGA) zagłosowali niemal jednogłośnie przeciwko hollywoodzkim wytwórniom filmowym. Teraz Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), czyli organizacja skupiająca ponad 350 producentów, ma czas do 1 maja, żeby renegocjować warunki z WGA. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, 2 maja tysiące scenarzystów przestaną pisać.
Problem scenarzystów niezadowolonych ze swoich zarobków jest nagłaśniany w amerykańskich mediach już od miesięcy. Teraz jednak wszystko nabrało tempa.
Ucierpią wszystkie wytwórnie?
Strajk może mieć ogromny wpływ na produkcje telewizyjne w nadchodzących sezonach. W ostatnim czasie, kiedy telewizje i nadawcy streamingowi kręcą ponad czterysta produkcji rocznie, nawet strajk trwający kilka tygodni może doprowadzić do kolosalnych strat.
Sytuacja sprzed dziesięciu lat może się powtórzyć, i to z nawiązką. Przez brak scenariuszy pracę może stracić wielu zwykłych pracowników z branży. Sezony wielu seriali mogą zostać opóźnione, napisane gorzej na szybko lub nawet skrócone.
Jak podaje serwis "Entertainment Weekly" ucierpieć mogą przede wszystkim takie seriale jak: "The Walking Dead" (AMC), "American Horror Story" (FX), "Jessica Jones", "Luke Cage" (Netflix) oraz "Star Trek: Discovery" (CBS). Ponadto narażone są wszelkiego rodzaju programy realizowane na podstawie scenariuszy, jak "Saturday Night Live" (NBC).
Pocieszeni mogą się za to czuć fani "Gry o Tron" i "Twin Peaks", bowiem scenariusze do tych seriali już dawno zostały napisane.
Strajk Writers Guild of America w 2007 roku Fot. Replysixty / Wiki Media Commons / CC0
- Strajk z 2007 roku dotknął wszystkich. Scenarzyści stracili ponad 287 milionów dolarów, których nie odzyskali, transakcje zostały anulowane, a wielu z nich zmuszonych było zadłużyć się, by związać koniec z końcem. Pozostajemy skupieni na naszym celu, którym jest osiągnięcie porozumienia z WGA - możemy przeczytać w oświadczeniu AMPTP.
Członkowie WGA mają pretensje głównie do produkcji realizowanych dla telewizji kablowych i platform sVOD, w których stawki są niższe niż w zwykłej telewizji. Scenarzyści żądają podwyżek, twierdząc, że chociaż stacje rocznie zarabiają dziesiątki miliardów dolarów, nie przenosi się to na wzrost wynagrodzeń autorów.
A teraz zobacz: "Strażnicy Galaktyki vol. 2", "Obcy: Przymierze" i nowi "Piraci z Karaibów". Oto najważniejsze premiery maja