W Budapeszcie trwa Bush, konferencja muzyczna poświęcona przede wszystkim rozwojowi sceny muzycznej w Europie Centralnej i Środkowej. Wiele paneli, prezentacji i warsztatów poświęconych jest różnym formom i sposobom w jaki muzycy z tej części świata mogą zdobywać zainteresowanie szerszej publiczności, a przede wszystkim - „przebijać” się na Zachód, zyskiwać popularność w zachodniej części Europy, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych.
Muzyka z reklamy, muzyka z serialu
Kilka spotkań poświęconych było jednemu z nowych, ale coraz bardziej skutecznych i efektywnych sposobów zyskiwania popularności: umieszczania swoich utworów w filmach, serialach czy reklamach. Ostatnie lata przyniosły wiele przykładów, jak wiele może wykonawcy dać obecność jego utworu w jednym z popularnych wizualnych dzieł kultury masowej: w Polsce świetnym dowodem jest Selah Sue, belgijska artystka, która „wypłynęła” głównie za sprawą piosenki w popularnej reklamie czekoladek, na Zachodzie niemal ikonicznym przypadkiem jest sprawa zespołu Survive - praktycznie nieznany przez kilka lat swej działalności, z miesiąca na miesiąc staje się coraz większą gwiazdą za sprawą udziału członków grupy w przygotowaniu ścieżki dźwiękowej niezwykle popularnego serialu „Stranger Things”.
'Stranger Things' sezon 2. Netflix
Po angielsku, bez regionalnego akcentu
I to właśnie przede wszystkim z pracą przy tym serialu kojarzona jest Nora Felder, która była jednym z najważniejszych gości tegorocznej edycji konferencji Bush. Jest ona dziś jedną z najważniejszych na świecie music supervisorek, czyli osób wybierających muzykę do filmów i seriali.
Na jednym z oficjalnych spotkań organizatorzy imprezy postanowili przeprowadzić ciekawy eksperyment: zaprezentować jej utwory lokalnych, węgierskich artystów i poprosić ją o ich ocenę pod kątem możliwości umieszczenia w którymś z popularnych seriali. Felder nie tylko oceniła zgłoszone utwory, ale przekazała także uczestnikom spotkania sporo ogólnych uwag.
- To oczywiście niesprawiedliwe, ale utwory śpiewane po angielsku mają absolutne pierwszeństwo - mówiła Felder. - Jestem sobie oczywiście w stanie wyobrazić scenę ilustrowaną utworem z tekstem po węgiersku czy po rosyjsku, ale mogłyby się one w niej pojawić tylko w wyjątkowych przypadkach, gdyby np. na ekranie była postać o węgierskim czy rosyjskim pochodzeniu albo bohaterowie jechaliby do któregoś z tych krajów.
Winona Ryder w 'Stranger Things' Curtis Baker/Netflix
Felder mówiła też o tym, jak ważne jest, żeby wokalistka czy wokalista "nie mieli" akcentu: czyli brzmieli jak ktoś z anglosaskiego kręgu językowego albo przynajmniej mieli neutralny akcent, nie pobrzmiewający akcentem regionalnym.
Śpiewaj o niczym, bądź gotowy dziś do drogi
Jeszcze inna kwestia to teksty utworów: nie mogą za bardzo zwracać uwagi, intrygować czy bulwersować - odwracałyby wtedy uwagę widza od dialogów czy sensu ilustrowanej przez takie piosenki sceny w filmie czy serialu. Utwór ma być tylko tłem i uzupełnieniem historii pokazywanej na ekranie, nie może jej przysłaniać.
- Muszę być bezlitosna, jeśli chodzi o język - dodała Felder. - Jedna sprawa to, żeby śpiewać po angielsku, druga - umieć się porozumieć w tym języku. Przecież jeśli wybiorę jakiś węgierski utwór do serialu, będę musiała podpisać bardzo skomplikowany kontrakt z właścicielami praw autorskich do niego, a to wymaga dobrej znajomości języka. Druga rzecz, która się z tym wiąże, a która jest bardzo ważna: muzycy starający się przebić w ten sposób, muszą być gotowi na wszystkie konsekwencje. Kiedy okaże się, że zdobyli popularność w błyskawiczny sposób, muszą być zdolni i gotowi na to, żeby np. pojechać na trasę po Europie czy Stanach.
Smutna część Europy
- Nie będę ukrywać: nie jest łatwo trafić do mnie bezpośrednio - usprawiedliwiała się Felder. - Dostaję dziennie... kilka tysięcy maili z linkami do utworów do przesłuchania. Nie jest fizycznie możliwe, żebym zapoznała się nawet z małą częścią tego oceanu nowej muzyki. Dlatego współpracuje z wieloma firmami, specjalizującymi się w filtrowaniu tego typu propozycji i przekazywaniu mi tylko tych, które mają największe szanse mnie zainteresować.
Emmy Nominations Drama Supporting Actress AP / AP
Felder komplementowała bardzo mocno twórczość artystów z Europy Wschodniej, twierdząc że bardzo wyraźnie słychać w niej melancholię, nostalgię i smutek.
- Nie wiem czy to kwestia pogody, krajobrazu czy czegoś jeszcze innego, ale wygląda na to, że ta część kontynentu wywołuje tego typu emocje. I to słychać w powstającej tu muzyce. Znakomicie sprawdza się ona w smutnych, refleksyjnych scenach filmowych i serialowych.