"Pizzagate" i wyciek maili, który miał doprowadzić do morderstwa. W HBO GO dokument o koszcie fake newsów

"Postprawda: Dezinformacja i koszt fake newsów" to film dokumentalny HBO analizujący zjawisko fake newsów w USA w dobie mediów społecznościowych. Na antenie HBO będzie można go zobaczyć dopiero w kwietniu, ale już teraz jest dostępny w HBO GO.
Zobacz wideo Postprawda: Dezinformacja i koszt fake newsów - zwiastun dokumentu HBO

Twórcy tego filmu dokumentalnego omawiają rzeczywiste konsekwencje dezinformacji, teorii spiskowych i fabrykowanych wiadomości dla przeciętnego obywatela Stanów Zjednoczonych. 

Za reżyserię odpowiada Andrew Rossi ("Z pierwszej strony: Rok w 'New York Timesie'", "Le Cirque: Stolik w raju"), a producentem wykonawczym jest komentator CNN Brian Stelter. Produkcja po raz pierwszy przedstawia ofiary i propagatorów sfabrykowanych historii oraz komentarze ekspertów i dziennikarzy, którzy, osadzając to zjawisko w szerszym kontekście, podkreślają rolę rzetelnego dziennikarstwa.

HBO pokazuje, że fake newsy były problemem już przed zwycięstwem Trumpa

Obawy dotyczące kampanii dezinformacyjnych i fabrykowanych newsów rozpowszechnianych przez globalne media zaczęły narastać po zwycięstwie Donalda Trumpa w wyborach prezydenckich w 2016 roku, ale dokument dowodzi, że pierwsze oznaki kryzysu pojawiły się długo przed rozpoczęciem kampanii wyborczej.

Twórcy dokumentu poruszają wiele tematów, które rzucają nowe światło na zjawisko "fake newsów" i podkreślają jego negatywny wpływ na obywateli. Wracają do takich wydarzeń jak:

  • to z lata 2015 roku, gdy wojskowe manewry Jade Helm 15 w hrabstwie Bastrop w Teksasie dały początek głośnej teorii spiskowej. Lokalni mieszkańcy byli przekonani, że prezydent Obama chce wykorzystać zaplanowane ćwiczenia jako przykrywkę, by internować politycznych przeciwników. Teoria spiskowa spopularyzowana przez Alexa Jonesa była nagłaśniana na takich portalach, jak Reddit i 4chan. Sytuacji nie poprawiła reakcja gubernatora, który wysłał na miejsce stanowych strażników. Plotki wzbudziły duży niepokój wywiadu i ekspertów ds. bezpieczeństwa. Specjaliści uważają, że powstaniu teorii spiskowej sprzyjały prowadzone przez Moskwę działania dezinformacyjne, których celem były Stany Zjednoczone.
  • w 2016 roku w internecie wybuchła nowa afera znana jako "Pizzagate". Rodzinna pizzeria w Waszyngtonie stała się ofiarą szerzonych w sieci oskarżeń, że w jej lokalu działała szajka pedofilska powiązana z kandydatką na prezydenta, Hillary Clinton. Restauracja Comet, która była miejscem przyjaznym dla społeczności LGBT, i jej pracownicy stali się obiektem zmasowanego internetowego hejtu. Niedługo później zagrożenie stało się realne, kiedy do pizzerii wtargnął uzbrojony mężczyzna, który szukał tam dowodów przestępstwa. Plotki podsycane w serwisie Reddit oraz oskarżenia formułowane przez Alexa Jonesa upewniły napastnika w przekonaniu, że jego reakcja na sfabrykowane rewelacje była słuszna.
  • w tym samym roku pracownik Krajowego Komitetu Partii Demokratycznej Seth Rich został zastrzelony podczas próby włamania. Jego morderstwo jest nadal wiązane z wyciekiem maili Hillary Clinton opublikowanych później na stronie WikiLeaks, pomimo niezbitych dowodów, które potwierdzają, że za zhakowaniem serwera i upublicznieniem wiadomości stoją Rosjanie, a śmierć Richa nie ma ze sprawą żadnego związku. Plotki były podsycane przez zwolenników teorii spiskowych Jacka Burkmana i Jerome’a Corsiego, a następnie powielane na antenie Fox News i w programie konserwatywnego komentatora politycznego Seana Hannity’ego

W 2019 roku FBI uznało takie teorie spiskowe, jak "Pizzagate" za nowe krajowe zagrożenie terrorystyczne. Kierownictwo Biura ostrzegło opinię publiczną przed kampaniami dezinformacyjnymi, których celem będą wybory prezydenckie w 2020 roku. Pomimo tych ostrzeżeń, przepisy zwiększające poziom bezpieczeństwa podczas wyborów nie zostały przyjęte przez amerykański Senat. Aktywiści, dziennikarze i naukowcy podejmują nieustanne wysiłki, aby zapewnić wiarygodność faktów w przestrzeni informacyjnej.

Premiera filmu dokumentalnego "Postprawda: Dezinformacja i koszt fake newsów" ("After Truth: Disinformation and the Cost of Fake News") odbędzie się w HBO GO w piątek 20 marca. Film dostępny będzie w serwisie od rana. Premiera na antenie HBO zaplanowana została na 23 kwietnia na godzinę 21:55.