Netflix i rok wielu emocji, czyli co najchętniej oglądali Polacy. Wielki wzrost zainteresowania fantasy

Co Polacy oglądali najchętniej w mijającym roku? Netflix właśnie to podsumował - lista filmowych gatunków jest obszerna, a wachlarz emocji, które towarzyszyły polskim widzom, jeszcze szerszy. Jak się okazuje, na ekranach królowały przede wszystkim dramaty, produkcje komediowe oraz kino dla najmłodszych. Polacy z entuzjazmem odkrywali także nowości z całej gamy innych kategorii dostępnych na Netfliksie.

Najciekawszym zaskoczeniem był ogromny, niemal pięćsetprocentowy wzrost zainteresowania filmami fantasy. Choć nikogo nie powinno dziwić, że w tym pełnym emocji roku Polacy chętnie sięgali po kino pozwalające na chwilę oderwać się od rzeczywistości, jaką znamy. Pomogły nam w tym m.in. produkcje oryginalne Netfliksa - jeśli chodzi o fantasy, dużą popularnością cieszyły się np. seriale "Przeklęta" czy "Locke & Key". Dobrze się składa, bo rok 2021 również zapowiada się ciekawie dla kategorii fantasy - trwają już prace nad drugim sezonem "Wiedźmina".

Gustaf Skarsgard jako Merlin"Mój Merlin to pijaczyna bez mocy. Widzowie dowiedzą się, dlaczego taki z niego ramol"

Zobacz wideo Justyna, Marta i Maja o najlepszych filmach widzianych w 2020 roku

Zapragnęliśmy romantyzmu i muzyki

Ostatni rok oznaczał też wzrost popularności historii miłosnych. W porównaniu z 2019 oglądalność romansów na Netfliksie jest ponad trzy razy większa. Popularnością cieszyły się takie tytuły jak "The Kissing Booth 2", "Zakochany bogacz" czy "Miłość gwarantowana". Te pogodne, momentami zabawne, ale też chwytające za serce produkcje dostarczały Polakom nie tylko bardzo potrzebną dawkę pozytywnych emocji, ale także wiele rozwiązań na "domowe" randki. Kolejną kategorią, którą odkryli Polacy w tym roku, są musicale. Rozśpiewane produkcje porwały nas zarówno fabułą okraszoną szczyptą magii, jak i chwytliwymi piosenkami. M.in. dzięki takim tytułom jak "Grease", "Sweeney Todd", "The Eddy" z Joanną Kulig czy produkcji oryginalnej Netflix z Rachel McAdams i Willem Ferrellem - "Eurowizja", muzyczne historie kończą 2020 rok z ponad trzykrotnym wzrostem zainteresowania. 

Przeżywaliśmy też mocniejsze historie

Poza odkrywaniem nowości Polacy pozostali wierni swoim gustom - i tak wciąż najczęściej wybieranym w Polsce gatunkiem, zarówno wśród filmów jak i seriali, jest szeroko rozumiany dramat. Kategoria okazywała się bezkonkurencyjna - w miesięcznych rankingach wiodła prym przez cały rok. W 2020 roku Netflix znacząco poszerzył bibliotekę produkcji tego typu - filmy obyczajowe, polityczne, społeczne czy melodramaty to tylko namiastka treści, spośród których mogliśmy wybierać. Cieszy fakt, że wśród najpopularniejszych w tym roku reprezentantów gatunku znalazło się sporo lokalnych tytułów - wśród nich stworzony w Polsce serial oryginalny Netflix "W głębi lasu" oraz filmy "Jak zostałem gangsterem", "Boże Ciało", "Proceder" i "Zabawa, zabawa". Globalnym hitem - także niezwykle popularnym w Polsce - okazał się miniserial "Gambit królowej" z polskim akcentem, czyli Marcinem Dorocińskim w roli szachowego mistrza.

'Gambit królowej'. Marcin Dorociński"Gambit królowej" z Marcinem Dorocińskim ma idealną ocenę od krytyków

Wśród najczęściej wybieranych przez Polaków gatunków znalazły się też komedie oraz produkcje dla dzieci/kino familijne - na podium jest miejsce dla obu kategorii, ale jak się okazało, to "Dzieciak rządzi". Tytuły przeznaczone dla młodszych użytkowników dominowały przez większą część roku, szczególnie w okresie letnim. To m.in. zasługa imponującej bazy treści licencjonowanych oraz tegorocznych premier produkcji oryginalnych Netfliksa, w tym "Wyprawa na Księżyc", "Park Jurajski: Obóz Kredowy" czy "SpongeBob Film: Na ratunek". 2020 przyniósł także udoskonalone funkcje ochrony rodzicielskiej, dzięki którym korzystanie z serwisu przez najmłodszych stało się nie tylko łatwiejsze, ale i bezpieczniejsze. 

Viki Gabor /Wyprawa na księżycViki Gabor nagrała piosenkę do filmu. Nam zdradza, z kim chciałaby zaśpiewać w duecie

Było nam do śmiechu, ale bać się też lubimy

Wracając do komedii, poza tym, że oglądaliśmy ich dużo, znacznie częściej po "wesołe tytuły" sięgaliśmy w zimowych miesiącach (początek roku to szczególnie dobry czas dla tej kategorii - może to efekt szampańskich nastrojów panujących w czasie karnawału?). Wśród ulubionych komedii pojawiły się oryginalne produkcje Netfliksa - perypetie specjalistki od marketingu "Emily w Paryżu", serial o dojrzewaniu "Sex Education" czy opowieść o niefortunnej pomyłce, "Niewłaściwa Missy". 

Podczas miesięcy jesienno-zimowych użytkownicy chętnie wybierali też horrory. Jednym z filmów, który cieszył się największą popularnością wśród polskich widzów był rodzimy tytuł "W lesie dziś nie zaśnie nikt" - w miejsce premiery kinowej został on udostępniony w serwisie, dlatego użytkownicy Netfliksa mogli obejrzeć go jako pierwsi w Polsce. Co ciekawe, w cieplejszych miesiącach - jak kwiecień, lipiec i sierpień - złoty okres przeżywały filmy akcji. W tym roku poziom adrenaliny podnosiły Polakom takie tytuły jak "Tyler Rake: Ocalenie" z Chrisem Hemsworthem czy "The Old Guard" z Charlize Theron. Chętnie sięgano także po kolejny sezon emocjonujących przygód nietuzinkowego rodzeństwa z "The Umbrella Academy".

Odkrywaliśmy świat 

Rok 2020 nie mógł nas powstrzymać od podróżowania. Polacy chętnie oglądali produkcje z różnych zakątków świata. Kierunków było sporo, a ciekawych historii i bohaterów jeszcze więcej. Nasze serca zdobyła np. historia spektakularnych rabunków w Madrycie. "Dom z papieru" utrzymywał się na naszej top liście aż przez 122 dni. Fenomen serialu sięgnął dużo dalej - patrząc na poczynania Profesora i jego ekipy, Hiszpanię również chętnie “odwiedzali” mieszkańcy także 91 innych krajów.

Wśród popularnych kierunków ekranowych podróży znalazły się także takie kraje jak Stany Zjednoczone ("The Last Dance" - aż 50 dni w Top 10), Meksyk ("Mroczne pożądanie" - 42 dni) czy Rosja ("Ku jezioru" - 37 dni). Odkrywaliśmy też kulturę Dalekiego Wschodu - ponad trzykrotnie wzrosło zainteresowanie koreańskimi produkcjami, a anime oglądało ponad 150% więcej Polaków niż w 2019 roku. Poznawaliśmy świat także dzięki szerokiej bibliotece filmów dokumentalnych na Netflix - w tym roku oglądaliśmy ich ponad dwa razy więcej. Wśród tematów, które najbardziej interesowały Polaków (oczywiście poza dokumentem na temat "Domu z papieru"), znalazły się także "Dylemat Społeczny" czy "Tajemnice grobowca w Sakkarze". 

Więcej o: