Kurski obiecywał, że zmniejszy liczbę reklam w TVP ABC. I zmniejszył. O niecałą jedną reklamę na godzinę

Prezes TVP Jacek Kurski zapowiadał w ubiegłym roku zmniejszenie liczby reklam w kanale TVP ABC przeznaczonym dla najmłodszych. W efekcie w 2020 r. ten spadek wyniósł średnio 18 reklam dziennie przy blisko 500 emisjach. Z pisma przekazanego posłowi Lewicy Krzysztofowi Gawkowskiemu wynika również, że Kurski zaczął się wycofywać z deklaracji o całkowitej likwidacji reklam w kanale dla dzieci.

Prezes TVP Jacek Kurski w lutym ub.r. zapowiadał na posiedzeniu senackiej komisji kultury i środków przekazu, że jeśli Telewizja Polska nadal będzie otrzymywać rekompensaty za utracone wpływy abonamentowe (media publiczne otrzymały w 2020 r. blisko 2 mld zł), to TVP "będzie wprowadzać nowe elementy wykonywania misji".

- Jest moją ambicją np. to, żeby taki kanał, jak TVP ABC był w ogóle wolny od reklam, to znaczy, żeby dzieci nie musiały oglądać reklam. I już zleciłem konkretne estymacje, z których wynika, że możemy to zrobić częściowo. Możemy to zrobić w jakichś godzinach. Możemy to zrobić w odniesieniu do rozliczenia reklamy w 1 godzinie, np. zamiast 12 minut wprowadzenie 6 minut - stwierdził.

II Charytatywny Bal Sportowca Lubelszczyzny. Rafał BrzozowskiRafał Brzozowski: Robię swoje. Dlaczego miałbym się wstydzić TVP?

- Zobowiązuję się jako prezes telewizji, że w tym roku obetniemy reklamy, czyli dokonamy dobrowolnego ograniczenia reklam w kanale TVP ABC dla dzieci, po to, żeby ta misja była przez nie jeszcze bardziej odczuwalna i żeby nie były zmuszane do oglądania reklam komercyjnych - zaznaczył.

Zobacz wideo Rafał Brzozowski: Nie widzę powodu, żeby chować w głowę w piasek, że pracuję jako prezenter w TVP

Jacek Kurski o reklamach w TVP ABC

O efekty zapowiedzi prezesa TVP na początku tego roku zapytał ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu Piotra Glińskiego poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Odpowiedź wpłynęła w kwietniu, udzielił jej wiceminister Jarosław Sellin, przekazując pismo Jacka Kurskiego.

Kurski przekazał, że w 2020 r. wpływy z reklam TVP ABC (bez wskazań sponsorskich i lokowania) wyniosły 28,6 mln zł.

W 2019 r. było to 37,2 mln, w 2018 r. - 40,4 mln zł, w 2017 r. - 31,2 mln zł, w 2016 r. - 21,9 mln zł, a w 2015 r. - 15,5 mln zł.

Z odpowiedzi prezesa TVP wynika, że w 2020 r. w TVP ABC wyemitowano łącznie 176,6 tys. reklam (w tym 36,2 tys. reklam dotyczących leków i suplementów diety). W 2019 r. reklam wyemitowano łącznie ok. 183 tys.

Agnieszka Mielczarek w spocie TVP KobietaSą pierwsze wyniki oglądalności TVP Kobieta. Szefowa: Jeden z najlepszych debiutów

To oznacza spadek w 2020 r. o ponad 6,7 tys. W praktyce to średnio o 18 reklam dziennie mniej, a więc o niecałą jedną reklamę na godzinę. W 2020 r. średnio emitowano w TVP ABC każdego dnia ok. 482 reklamy.

W 2018 r. reklam wyemitowano łącznie ok. 188 tys., w 2017 r. blisko 172 tys., w 2016 r. - ponad 156 tys., a w 2015 r. - ponad 157 tys.

Jacek Kurski: Konieczne jest długoletnie, stałe finansowanie

Jak stwierdził w piśmie prezes TVP Jacek Kurski, "współczesny, najmłodszy widz, musi mieć zagwarantowaną najwyższą jakość, aby zechcieć być odbiorcą danego kanału".

"Dlatego też konkurujemy jakością i wysokim poziomem programu. W naszych audycjach nie ma miejsca na agresję i przemoc" - zaznaczył. Według prezesa TVP "wysoka jakość programu to również wysokie budżety produkcyjne".

Krzysztof Gawkowski pytał również m.in. o to, kiedy zarząd Telewizji Polskiej przewiduje wdrożenie zapowiadanego całkowitego zakazu emisji reklam w kanale dla najmłodszych widzów.

Z wypowiedzi Kurskiego wynika, że, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, nie jest rozważana całkowita likwidacja reklam. Mogą zniknąć jedynie reklamy z pasm wokół audycji dla najmłodszych (kanał jest skierowany dla widzów w wieku od 4 do 12 lat).

"Chcielibyśmy podkreślić, że podczas pandemii wiosna 2020 oraz podczas narodowych ferii 2021, TVP ABC realizowała pięciogodzinne bloki edukacyjno-animacyjne dla najmłodszych, pozbawione reklam. Wolna od reklam jest Wieczorynka (pasmo w godz. 19.00 - 20.00). Jest to najlepszy dowód, że TVP S.A. jest gotowa do wycofania reklam z pasm wokół audycji dla najmłodszych w warunkach zapewnienia długoletniego, stałego finansowania" - skomentował Jacek Kurski.

Więcej o: