Netflix oferuje obecnie polskim użytkownikom trzy plany taryfowe. Podstawowy kosztuje 29 zł miesięcznie i pozwala na oglądanie filmów w dobrej rozdzielczości HD (720p) na jednym urządzeniu w danym momencie. Plan standard to koszt 43 zł i zakłada opcję założenia profili dla dwóch osób, które mogą korzystać z serwisu jednocześnie na takich urządzeniach jak telefon, tablet, komputer lub telewizor z rozdzielczością Full HD (1080p). Plan premium kosztuje 60 zł i od pozostałych różni się tym, że ma najlepszą jakość wideo: Ultra HD (4k) i HDR. Do tego z serwisu mogą korzystać na różnych urządzeniach jednocześnie cztery osoby. W regulaminie można też przeczytać, że jedno konto mogą niezależnie od taryfy współdzielić tylko ludzie mieszkający w jednym gospodarstwie domowym.
Netflix w 2022 roku po raz pierwszy od 10 lat odnotował spadek liczby użytkowników zamiast jego wzrostu. Choć ostatecznie udało się nadgonić straty, to sytuacja była na tyle poważna, że szefostwo firmy szuka sposobów na to, jak uszczelnić swój system. Stąd też pomysł na to, by upewnić się, że z kont na stronie korzystają tylko osoby ze sobą mieszkające. Użytkownicy, którzy korzystali z pakietów ze swoimi krewnymi lub znajomymi, są zachęcani do tego, by zakładać własne konta. Uruchomiono specjalnie dla nich opcję przenoszenia profili z całą historią oglądania i wyszukiwania na osobny abonament.
Poza tym Netflix na podstawie takich danych jak adres IP czy numery seryjne urządzeń, z których korzystają widzowie, weryfikuje, czy do danego konta mają dostęp tylko użytkownicy z jednego gospodarstwa domowego. W tym celu wysyła na e-maila lub numer telefonu głównego posiadacza konta, wysyła kod weryfikacyjny, który należy wpisać w ciągu 15 minut, żeby móc normalnie korzystać z serwisu.
Więcej informacji ze świata znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Od listopada 2022 roku Netflix testuje także opcję tańszego pakietu z reklamami. Do tej pory taka taryfa została uruchomiona w 12 państwach - m.in. w USA, Japonii, Australii, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, we Włoszech czy w Brazylii. Wysokość abonamentu zależy od kraju, w USA to wydatek w wysokości 6,99 dolara, co stanowi atrakcyjną alternatywę, kiedy za standardowy pakiet płaci się dwa razy więcej.
Netflix na razie zbiera dane na temat tego, jak to rozwiązanie działa i na podstawie wniosków z pierwszych analiz ma decydować, czy i jak wprowadzić reklamy na kolejnych rynkach. Przypomnijmy, że od września 2022 roku działa w Warszawie polskie biuro platformy. Jak donosi portal wirtualnemedia.pl, na razie Netflix nie planuje odpalenia pakietu z reklamami w Polsce. Tego można się spodziewać najwcześniej pod koniec 2023 roku, w tej chwili jednak platforma nie prowadzi nawet rozmów na temat sprzedaży czasu reklamowego z polskimi agencjami mediowymi.
Czy rozwiązanie przyjmie się w Polsce? - Wiele osób, przyzwyczajonych do niższych kosztów korzystania z platformy, będzie poszukiwać rozwiązań alternatywnych. Dodatkowo pamiętajmy, że jesteśmy świadkami rozwijającego się kryzysu światowego, wzrostu kosztów życia, wzrostu kosztów obsługi kredytów, a dostęp do platform rozrywkowych nie jest dobrem podstawowym i z łatwością może zostać wyeliminowany z koszyka zakupowego gospodarstw domowych - analizuje dla Wirtualnych Mediów Krzysztof Dumbal.